1

Onderwerp: Fondant vlinders

Ik heb fondant vlinders gemaakt voor het decoreren van cupcakes.
Omdat ik de vleugels rechtop wil laten staan, heb ik ze al gemaakt en op papier (gevouwen in M vorm) laten drogen.

Hoe lang moet ik ze hierop laten staan?
En als ze hard geworden zijn, moet ik ze dan in een luchtdichte zak verpakken of in een doosje / opbergblik bewaren totdat ik ze op de cupcakes plaats (dat ga ik morgen doen)? Of kan ik de vlinders het beste gewoon zo een tijdje bewaren?

Vrijdag moet ik de bestelling afleveren. Dus wil morgen de cupcakes bakken en morgen / donderdag decoreren. Ik moet hele week vanaf 3u werken, dus moet het over een paar dagen verdelen.

Iemand tips?

2

Re: Fondant vlinders

ik zou ze als je daar ruimten voor hebt
gewoon op het papier laten staan als je ze gaat verpakken heb je toch weer kans op breuk
succes

3

Ja ik heb hier wel ruimte voor voor 2 dagen.
Ik wilde dit ook doen, maar wist niet of het slecht is voor de fondant....

4

Juist niet luchtdicht verpakken; daar worden ze weer slap van!
Gewoon zo, stofvrij, laten drogen.
Eventueel kun je ze in een kartonnen taartdoos bewaren.
Succes!

Dat is toch een TAART waard!

5

@ppeltje schreef:

Juist niet luchtdicht verpakken; daar worden ze weer slap van!
Gewoon zo, stofvrij, laten drogen.
Eventueel kun je ze in een kartonnen taartdoos bewaren.
Succes!

Thnx, tis gelukt!:)

6

Nou kwam ik gisteravond thuis en helaas waren van een paar vlinders de vleugels weer omlaag gezakt.  :(

Ik heb het op een goede manier weten op te lossen, maar ik vroeg me toch af hoe ik dit kan voorkomen?
Is het paar dagen goed laten drogen niet voldoende dan? Moet ik nog iets anders met de vlinders doen?

7

Ik laat mijn vlinders altijd zo lang mogelijk in de juiste vorm drogen. Dus in jouw geval zou ik ze op die M vorm laten liggen tot je ze nodig hebt.
Het kan zijn dat het in je huis wat vochtiger is waardoor ze toch weer zacht worden.
Succes

8

Het kan ook aan je fondant liggen. Sommige merken harden minder uit dan andere. Welk merk gebruik je en doe je er tylose doorheen?

9

RijWM schreef:

Ik laat mijn vlinders altijd zo lang mogelijk in de juiste vorm drogen. Dus in jouw geval zou ik ze op die M vorm laten liggen tot je ze nodig hebt.
Het kan zijn dat het in je huis wat vochtiger is waardoor ze toch weer zacht worden.
Succes

Ik heb ze ook op mijn M vorm laten liggen totdat ik ze op de cupcakes heb gezet... Hebben 3 dagen op de M vorm gelegen...dus denk dat dat het niet is... (toch?)

10

Rumy schreef:

Het kan ook aan je fondant liggen. Sommige merken harden minder uit dan andere. Welk merk gebruik je en doe je er tylose doorheen?

Ik heb fondant gekocht bij de Cook&Co.... merk weet ik niet precies, maar volgens mij hebben ze daar maar 1 soort. Geen tylose gebruikt, had gelezen dat dat niet perse nodig is en dat dat de smaak kan beïnvloeden.... Klopt dit niet dan??

Heb je tussen door gevoeld of ze hard waren geworden. Want het kan ook zijn dat ze hard zijn geworden, maar door een hoge luchtvochtigheid ze weer vocht aan trekken. Ik had het laatst ook met bloemen die ik al een tijd geleden gemaakt heb, deze staan in een vaas en in ene waren ze weer zacht geworden, gelukkig niet vervormt want na dat ik het merkte ben ik er afgebleven. Nu zijn ze inmiddels weer uitgehard.

Je moet tylose gebruiken als je wilt dat het hard wordt.

Waarop heb je de vlinders gezet, want als je ze een dag op botercreme toef zet worden ze weer zacht

Zulk soort decoraties er pas op het laatste moment op zetten

Je kan ze wel gewoon op fondant plakken, dat blijft wel goed

I never met a calorie I didn't like....

13

Saskia mv Lisa schreef:

Heb je tussen door gevoeld of ze hard waren geworden. Want het kan ook zijn dat ze hard zijn geworden, maar door een hoge luchtvochtigheid ze weer vocht aan trekken. Ik had het laatst ook met bloemen die ik al een tijd geleden gemaakt heb, deze staan in een vaas en in ene waren ze weer zacht geworden, gelukkig niet vervormt want na dat ik het merkte ben ik er afgebleven. Nu zijn ze inmiddels weer uitgehard.

Ja heb tussendoor gevoeld en ze waren idd gewoon hard geworden. Misschien dan toch de luchtvochtigheid in huis... lijkt me de meest logische verklaring dan...

14

taartenprinsesje schreef:

Je moet tylose gebruiken als je wilt dat het hard wordt.

Waarop heb je de vlinders gezet, want als je ze een dag op botercreme toef zet worden ze weer zacht

Zulk soort decoraties er pas op het laatste moment op zetten

Je kan ze wel gewoon op fondant plakken, dat blijft wel goed

Waar kan ik tylose krijgen? Dan kan ik dat een volgende keer gebruiken. Heb ze idd niet op een botercreme toef gezet, maar gewoon op fondant, omdat me dat sowieso al het beste leek qua combinatie en houdbaarheid. :)

15

ik maak dat soort decoraties liever van gumpaste dat wordt hard en dat blijft ook langer hard (op bv botercreme) en het is wat minder breekbaar.

16

Tylose kan je in de webshop kopen, maar ik zag laatst dat Jamin ook potjes Tylose verkoopt. Maar als de vlinders hard waren geworden en daarna weer zacht zal het inderdaad aan luchtvochtigheid liggen.

viertje schreef:

ik maak dat soort decoraties liever van gumpaste dat wordt hard en dat blijft ook langer hard (op bv botercreme) en het is wat minder breekbaar.

Maar helaas kan dat door een hoge luchtvochtigheid ook weer zacht worden. En daar helpt tylose door fondant ook niet voor.

Ik denk dat de luchtvochtigheid niet van toepassing is aangezien er geen tylose gebruikt is.

Gumpaste is toch echt minder lekker dan fondant met tylose, veel harder... voor een bruidstaart misschien handig, maar voor een cupcake misschien wat overdreven?

I never met a calorie I didn't like....

19

Kleine deco zoals vlinders moet zonder tylose kunnen, binnen een dag is dat ook wel hard. Gumpaste zou ik zelf niet gebruiken ivm de smaak.

Gewoon op een droge plek bewaren.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

Ik gebruik half fondant half gumpaste van satin ice. Deze gumpaste is een stuk lekkerder dan die van wilton. Hij droogt iets langzamer. Wordt wel hard, maar is goed te eten hoor! Al is dat natuurlijk een kwestie van smaak  ;)