1

Onderwerp: marsepein plakt

een vraag de laatste 3 x dat ik een taart maak, kost het mij heel veel moeite de marsepein zo uit te rollen dat het lekker dun is. elke keer als ik bijna de goede maat heb gaat hij plakken en gaat hij mee op de roller. (ik heb een roller van tupperware waar ik koud water in doe, en een roller van iets zachter kunstof waar een anti plaklaag op zit.

de marsepein is best warm door het kneden, dus ik leg het altijd eerst nog in de koelkast, of kan ik dat beter niet doen?

of kan het komen door meer kleurstof? de laatste waren allemaal wel fel van kleur.

voor heen had ik hier nooit echt last van.

ik hoop op tips

2

Re: marsepein plakt

Marsepein in de koelkast zou ik niet doen.
Extra kleurstof kan inderdaad wel zorgen voor extra plakkerig  :Y

Ikzelf rol altijd met mijn oude trouwe houten deegrollertje en dat gaat prima. Bij fondant gewoon zo, bij marsepein gebruik ik vaak wat crisco op de roller tegen het plakken.

En tja, té dun is ook weer niet goed....

Kun je hier iets mee?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

waarom zou je dan de marsepein niet in de koelkast doen?

bij hout plakt het altijd heel erg. ik spuit hem dan in met bakspray em veeg het weer af. dat gaat op zich wel goed.

nee het word ook niet te dun, maar is wel te dik vind ik en bij een taart kon ik aan een kant zelfs de plooi er niet uit halen omdat zodra ik het wat opwilde pakken het plakt en meer los kwam zonder te scheuren

wat is crisco dan?

Omdat de koelkast vochtig is en daardoor je marsepein nog plakkeriger wordt.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

:think: wat voor merk marsepein?
:think: wat voor merk kleurstof?

Crisco is plantaardig vet wat je gebruikt bij fondant, tegen het plakken enz.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Wanneer ik groene of donkerblauwe kleurstof gebruik kleur ik de marsepein een paar dagen van tevoren, zodat de kleur goed in kan werken. Anders gebruik je al snel te veel omdat je niet de kleur krijgt die je wilt hebben. Denk dus ook aan combi kleurstof en koelkast

7

ok ja normaal kleur ik het een dag van te voren. dat maar weer doen dan!

ik heb kleurstof van wilton en marsepein van broer bakkerij grondstoffen 1:3

8

:think: tsja, misschien kneed je te lang? Marsepein laten rusten na het kleuren, zodat de marsepein weer wat koeler wordt? :think:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl