Onderwerp: Chocolade- Mango- en Coconut Cream Cake
Eerder poste ik mijn taart:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=199272
Daarbij stond een link naar het recept dat ik had gebruikt, maar die wasin het engels dus ik heb hem even vertaald voor de liefhebbers. Opgepast het is nogal een lijst...
Voorafgaand: In het orginele recept wordt een groot vierkant bakblik gebruikt en die wordt doormidden gesneden en opgestapeld. Zo wordt hij hieronder ook beschreven. Ik heb het beslag van de genoises In twee keer gebakken (4 x totaal dus) Misschien kun je hem ook wel in een keer dikker bakken en dan doormidden snijden maar ik weet niet hoe het dan zit met bakken
Komt ie dan:
Chocolade - Mango en Coconut Cream Cake Recept:
10-12 personen
Voor de vanille Genoise:
3 grote eieren
3 grote eierdooiers
4gr vanille-extract
snufje zout
150gr van suiker
70gr cakemeel
30gr maïszetmeel (cornstarch? Maizena?)
Verwarm de oven voor op 400F/204C en zet een rek in het midden van de oven. Spuit licht een 12x17 bakblik met bakspray of gebruik gesmolten boter.
Klop de eieren, eierdooiers, vanille, zout en suiker samen in een grote kom boven een pan kokend water. Klop zachtjes tot het mengsel lauw is, ongeveer 100F/ 38C op een thermometer (of een test met je vinger - het moet warm zijn om aan te raken).
Doe het mengsel in de kom en mix het op midden-hoge snelheid tot het ei mengsel is afgekoeld en verdrievoudigd in volume. Het mengsel moet dik zijn en als een langzaam oplossende lint van de gardes afvallen.
Meng en zeef in een kom of op een stuk bakpapier bloem en maïzena.
Voeg een derde van het bloemmengsel toe aan het losgeklopte ei mengsel. Gebruik een rubberen spatel om het bloemmengsel erin te vouwen en zorg ervoor dat je goed over de bodem gaat of klontjes te voorkomen. Herhaal dit met nog een derde van het bloemmengsel en tenslotte met de rest.
Giet het beslag in de voorbereide bakblik en strijk de bovenkant glad met een spatel.
Bak de Genoise voor ongeveer 10 tot 12 minuten. Zorg ervoor dat de taart niet te gaar of te droog wordt.
Laat de taart afkoelen op een rooster. Haal de taart uit het bakblik en keer op een stuk bakpapier. Zet de taart opzij.
Voor de cacao Genoise:
Zelfde proces, maar vervang de hoeveelheid maïzena met dezelfde hoeveelheid cacaopoeder en ga verder met het recept op dezelfde manier.
Voor de kokosnoot bavarois:
7gr poeder gelatine (ik heb 2/3 blaadjes gebruikt)
3 eetlepels water
4 eidooiers
50 gr suiker
250 ml kokosmelk
250 ml slagroom
Doe de gelatine in een klein schaaltje, giet er water over en laat het staan smelten/verzachten terwijl je de rest van de crème bereidt.
Klop in een grote kom de eierdooiers met de suiker tot ze heel bleek zijn. Ondertussen kun je op middelhoog vuur de kokosmelk aan de kookbrengen. Giet de melk langzaam over de dooiers onder voortdurend kloppen om te schiften te voorkomen. Giet het mengsel terug in de pan en kook op matig vuur tot de crème een laagje achterlaat op de achterkant van een lepel. Voeg vervolgens de geweekte gelatine toe en roer tot het volledig is gesmolten in de room. Laat afkoelen tot kamertemperatuur.
Klop met een mixer de slagroom tot zachte pieken op medium snelheid en vouw het in de afgekoelde crème basis. Gebruik binnen een uur.
Voor de mango mousse:
3.5gr poedervormige gelatine (hier ook weer blaadjes gebruikt)
15gr water
120gr mangopuree (ik heb verse mango’s gepureerd)
25gr suiker
125 ml slagroom
Doe de gelatine in een klein schaaltje, giet er water over en laat het staan smelten/ verzachten terwijl je aan het fruit begint.
Breng in een middelgrote pan de mangopuree en de suiker aan de kook. Haal van het vuur en voeg de geweekte gelatine. Roer tot de gelatine volledig gesmolten is.
Doe de vruchtenpuree in een grote kom en laat het afkoelen tot kamertemperatuur.
Klop met een mixer de room op medium snelheid tot zachte pieken. Vouw ongeveer 1/3 van de slagroom in de vruchtenmoes om het te verlichten (maak je geen zorgen over het verliezen van de lucht op dit punt). Spatel daarna voorzicht de rest erdoor. Gebruik binnen een uur.
Rum siroop: (Ik heb het met kahlua gemaakt)
125 ml water
50gr suiker
30gr rum
Doe alle ingrediënten in een kleine steelpan en breng op middelhoog vuur aan de kook tot de suiker is opgelost. Roer af en toe. Laat vervolgens afkoelen tot kamertemperatuur.
Citroenglazuur:
3.5gr poedervormige gelatine
15gr water
62.5ml water
62.5ml citroensap
25gr suiker
Doe de gelatine in een klein schaaltje, giet er water over en laat het zacht worden.
Breng in kleine steelpan op middelhoog vuur het water, de citroensap en de suiker aan de kook. Roer af en om ervoor te zorgen dat de suiker goed oplost. Voeg de gelatine toe en roer tot het volledig is opgelost. Laat afkoelen tot kamertemperatuur.
Voor de montage:
Wat zij heeft gedaan:
Pak een 8x8 bakblik en bekleedt met bakpapier, laat een randje opstaan.
Snij de lagen genoise in tweeën. Leg een laag van de chocolade Genoise op de bodem van de pan en bestrijk met wat rumsiroop. Giet de helft van de kokosbavarois erop en maak glad met een spatel. Leg er een laag van vanille Genoise op en bestrijk weer met wat siroop. Giet de helft van de mango mousse en strijk het glad met een spatel. Herhaal het proces met de tweede helft van cakes en crèmes. Laat in de koelkast opstijven. Giet de citroen glazuur over de cake en zet in de koelkast.
Wat ik heb gedaan:
In dezelfde grootte bakvorm als dat ik in gebakken heb.
Chocolade genoise – kokos bavarois – vanille genoise – (hele) mango mouse – vanille genoise – kokos bavarois – chocolade genoise – Citroen glazuur. En tussen elke laag de Kahlua siroop.
Snij de taart met een mes gedompeld in heet water om te voorkomen dat het glazuur breekt.