1

Onderwerp: Wie wil mij helpen?

Hoi

Ik ga een sinterklaastaart maken en dacht als vulling

1 laag : slagroom met speculoos
2 laag:  botercreme van de mix met schuddbuikjes er boven op

En afsmeren met botercreme van de mix met een vleugje citroen

En nu is mijn vraag hoeveel slagroom en speculoos met je doen voor 1 laag te smeren?

En een vleugje citroen gewoon citroen persen en naar smaak beetje bij beetje bij doen?

En is het ook nog lekker om speculaaskruiden door de bisquit te doen of word het dan teveel?

Sorry voor me vele vragen  :o
Maar jullie als ervaren baksters weten het vast.  :Y

Alvast bedankt  :)

2

Re: Wie wil mij helpen?

Ehm.. hoe groot wordt de taart?
Ik zou dan lekker een laag speculoos vullen, dan dijkje spuiten van botercreme (persoonlijk geen citroen) en vullen met slagroom, schuddebuikjes erdoor.
Andere laag wil je met botercreme vullen, dat kan maar denk ook eens aan chocolademousse o.i.d.
Speculaaskruiden in een biscuit heb ik nog niet geprobeerd maar dan wordt het wel speculaas op speculaas met een vleugje speculaas :lol:  ;)

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

3 Laatst bewerkt door Zoetezinnen (05-11-2012 19:37)

Wat ik wel eens maak is het volgende:
Ik verkruimel een stuk of 8 bastognekoeken en doe dit door de slagroom. Ik gebruik hiervoor een bakje van...even denken...250 ml en klop dit op met klopfix. Vaak doe ik voordat ik de bastognekoeken erdoorheen doe ook nog wel eens een eetlepel mascarpone of roomkaas door de bastognekruimels heen, daar wordt hij iets steviger van. Hier vul ik dan een biscuit met een diameter van ongeveer 24 cm mee. En ik vul best dik moet ik zeggen. Een keertje waren de bastognekoeken op en toen heb ik er een paar eetlepels speculoos door gedaan, dat was erg lekker. Maar ik doe zulke dingen op smaak, in het begin meette ik ook alles af maar ik merk dat het zo ook goed gaat.

Ik zou dus een laag vullen met speculoos/slagroom (of slagroom met daardoorheen gemalen speculaas maar speculoos is lekker gemakkelijk en ook erg lekker). Wat daar ook lekker bij is, is een laag jam of kersenvlaaivulling, maar ik vind jouw idee van de botercrème mix met schuddebuikjes ook lekker hoor. Al heb je dan twee keer iets met speculaasachtige producten, misschien als verandering iets met chocolade en dan de schuddebuikjes over de vulling van speculoos/slagroom.
Je kunt eigenlijk eindeloos variëren, de dingen die je opnoemt zijn erg lekker hoor.

Ik denk dat je dan voldoende speculaas hebt gebruikt, ik heb eigenlijk nog nooit speculaaskruiden in een biscuit gedaan (klinkt ook wel lekker), maar een 'standaard' biscuit met een speculoosvuling is als erg lekker hoor.

Ik doe zelf nooit citroen door de botercrème maar je kunt als je het wilt stapsgewijs wat toevoegen en tussendoor een keer proeven.

Succes!

Groetjes, Marleen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog voor veel zoete (on)zin: www.zoetezinnen.nl

4

speculoos met citroen lijkt me niet lekker..

ik heb botercreme van de mix gemaakt met speculoos crunchy erdoor. lekker! maar ik had alleen deze vulling in een gewone cake. door die gewone cake heb ik wel flink wat speculaaskruiden gedaan, was ook lekker! weet niet of dat lukt met biscuit...
daarbij is denk ik een chocolademousse lekker.
en dan afsmeren met 1 op 1 botercreme (ivm kans op smelten als je de mix gebruikt) met kaneel erdoor!

5

Ik zou niet afsmeren met de bc van mix en zeker niet wanneer er ook nog citroen (meer vocht) doorheen gaat (ivm smelten)  ;) . Vind alle smaken lekker die je opnoemt behalve de citroen dus. Die zou ik sowieso weg laten....

6

Bedankt voor jullie reacties!!!
Denk dat ik de citroen maar weg laat  :o

En chocolade klinkt ook wel erg lekker
Kan dan gewoon de chocolademousse van een bekertje van Mona?

En de volgende laag dan slagroom met speculoos?
Smeer je dan eerst de speculoos en daarover heen de slagroom?

Pfff lastig zeg

7

ja hoor, je kunt chocolademousse zelf maken, of eentje gebruiken uit de supermarkt.
ik denk dat je speculoos niet goed gesmeerd krijgt.. ben bang dat je je biscuit kapot trekt. ik heb botercreme gemaakt met een paar flinke lepels speculoos erdoor, dat was heerlijk!