1 Laatst bewerkt door mmaas (31-10-2012 12:58)

Onderwerp: Taart zonder fructose of sacharose

Hallo dames,

Ik heb een vraagje. Een vriendin van me heeft een fructose allergie. Dit houdt in dat ze alle producten waarin fructose en sacharose (zet het lichaam om in fructose ) niet mag hebben.

Dit houdt o.a. in geen suiker, honing en bewerkt fruit.

Nou hebben we zitten brainstormen, maar we komen niet verder dan bladerdeeg met slagroom (zonder suiker uiteraard) en vers fruit.

Wie kan ons met meerdere variante helpen. Zodat er wat variatie is.

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (31-10-2012 13:17)

Re: Taart zonder fructose of sacharose

Hoi,

Heb je al eens gegoogled:
http://suikerwijzer.nl/rubrieken/recepten/taart/

Hier vindt je wat recepten zonder suiker.

3 Laatst bewerkt door mmaas (31-10-2012 14:33)

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Heb je al eens gegoogled:
http://suikerwijzer.nl/rubrieken/recepten/taart/

Hier vindt je wat recepten zonder suiker.

Dankjewel voor je snelle reactie.

Het nadeel is dat suiker vaak wordt vervangen door fruitsap en dat mag ze juist niet hebben. Ook gebakken fruit mag niet.
Chocolade is overigens ook uit den boze.

4

Ik heb ooit is een geheel suiker vrij dieet moeten volgen (candida dieet) en ook daar kwam ik tot de conclusie dat ik als lekkernij alleen maar volkeren bladerdeeg met appel of banaan kon eten is wel lekker hoor

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

5

svennie schreef:

Ik heb ooit is een geheel suiker vrij dieet moeten volgen (candida dieet) en ook daar kwam ik tot de conclusie dat ik als lekkernij alleen maar volkeren bladerdeeg met appel of banaan kon eten is wel lekker hoor

Echt? O er moet toch nog wel iets anders zijn... Ik hoop het zo. Want ze houdt echt van gebak  :s

Hoi,

Ik heb hier nog een site voor je, ook handig voor mensen met een allergie:
http://allergiesupermarkt.nl/tg_nl/main … mp;soort=7
Kijk daar eens op. Ze verkopen namelijk ook mixen die speciaal suikervrij zijn.

7

dextrose (gewoon te koop in de supermarkt) of rijststroop kan je wel gebruiken. En anders zoetstoffen, behalve sorbitol, want dat zet ook om in fructose.

Wajang kan je mengen met dextrose om botercreme te maken om af te smeren.

Denk er alleen wel om dat dextrose minder zoet is dan gewone suiker dus je hebt er meer van nodig voor dezelfde smaak. (Oneveer 2 keer zo veel) En als ik me goed herinner wordt het ook minder hoog (dus beetje bakpoeder toevoegen) en sneller donker (dus niet zo heet bakken)

Kant en klaar is er weinig te koop wat fructosevrij is.

Succes!!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Mirjam5 schreef:

dextrose (gewoon te koop in de supermarkt) of rijststroop kan je wel gebruiken. En anders zoetstoffen, behalve sorbitol, want dat zet ook om in fructose.

Wajang kan je mengen met dextrose om botercreme te maken om af te smeren.

Denk er alleen wel om dat dextrose minder zoet is dan gewone suiker dus je hebt er meer van nodig voor dezelfde smaak. (Oneveer 2 keer zo veel) En als ik me goed herinner wordt het ook minder hoog (dus beetje bakpoeder toevoegen) en sneller donker (dus niet zo heet bakken)

Kant en klaar is er weinig te koop wat fructosevrij is.

Succes!!!

Helemaal niet aan dextrose gedacht. Vooral omdat ik daarbij aan druivensuiker dacht. Ging er vanuit dat daar ook fructose in zou zitten.

Overingens mag ze wel arla yoghurt hebben. Die gebruiken namelijk stevia. Nu nog een recept zoeken om deze yoghurt te verwerken.

mmaas schreef:

Overingens mag ze wel arla yoghurt hebben. Die gebruiken namelijk stevia. Nu nog een recept zoeken om deze yoghurt te verwerken.

Voordat je op het idee komt om met stevia te gaan bakken: ik zou het je afraden. Ik heb het geprobeerd, maar het spul heeft een smerige bijsmaak die ik er met geen mogelijkheid uitkreeg of gemaskeerd kreeg. Betere optie is Sukrin, dat is erythritol, een suikeralcohol. Zie http://benvital.nl/sukrin.php. Het is niet heel goed verkrijgbaar, maar op de site staan ook verkooppunten. Het bakt best wel goed, het leidt tot een klein beetje 'fizzy' gevoel in je mond (niet zozeer een bijsmaak maar een 'bijgevoel'), maar als ik dat mensen van tevoren niet verteld had merkten ze het niet. Het voornaamste nadeel is dat het nogal duur is, bijna 10 euro voor een halve kilo. Ik wil zelf niet werken met chemische zoetstoffen, en na wat zoekwerk en uitprobeerwerk bleek dit voor mij het beste alternatief. (ik heb nog steeds een hoop stevia hier in de kast staan, maar dat wil ik echt niet meer eten ;-))

Misschien heb je hier iets aan, en in elk geval succes! Ik hou je post even in de gaten, want ik bak graag voor mensen met dieten, maar deze variant heb ik nog niet gehad :-)

10

Eva_CustomCookies schreef:
mmaas schreef:

Voordat je op het idee komt om met stevia te gaan bakken: ik zou het je afraden. Ik heb het geprobeerd, maar het spul heeft een smerige bijsmaak die ik er met geen mogelijkheid uitkreeg of gemaskeerd kreeg. Betere optie is Sukrin, dat is erythritol, een suikeralcohol. Zie http://benvital.nl/sukrin.php. Het is niet heel goed verkrijgbaar, maar op de site staan ook verkooppunten. Het bakt best wel goed, het leidt tot een klein beetje 'fizzy' gevoel in je mond (niet zozeer een bijsmaak maar een 'bijgevoel'), maar als ik dat mensen van tevoren niet verteld had merkten ze het niet. Het voornaamste nadeel is dat het nogal duur is, bijna 10 euro voor een halve kilo. Ik wil zelf niet werken met chemische zoetstoffen, en na wat zoekwerk en uitprobeerwerk bleek dit voor mij het beste alternatief. (ik heb nog steeds een hoop stevia hier in de kast staan, maar dat wil ik echt niet meer eten ;-))

Misschien heb je hier iets aan, en in elk geval succes! Ik hou je post even in de gaten, want ik bak graag voor mensen met dieten, maar deze variant heb ik nog niet gehad :-)

Goed dat je het zegt, dat wilde ik inderdaad proberen. Nu kan ik stevia beter nog ff laten staan.

Ik zag overigens op de website van sukrin staan dat je niet meer dan 20% van de totale ingrediente moet vervangen door sukrin. Maar als ik het omreken, dan is bij het biscuit recept dat ik altijd gebruik, de suiker meer dan 20%. Welk recept gebruik jij zodat het onder de 20% zit?

mmaas schreef:

Ik zag overigens op de website van sukrin staan dat je niet meer dan 20% van de totale ingrediente moet vervangen door sukrin. Maar als ik het omreken, dan is bij het biscuit recept dat ik altijd gebruik, de suiker meer dan 20%. Welk recept gebruik jij zodat het onder de 20% zit?

ik heb er nog geen biscuit mee gebakken, wel cake, en ik vermoed dat t daar ook wel meer dan 20% was. Is me niet echt opgevallen dat dat een probleem was..

12

Bij cake smaakt het dus in ieder geval. Biscuit is dan iets wat we een keer kunnen proberen  :)

Weet je ook hoe het smaakt bij recepten die niet verwarmt worden? (lees b.v. creme of in slagroom)

Ehm, weet ik eigenlijk niet meer, het is een paar maanden geleden. Ik heb er een taart met banketbakkersroom mee gemaakt, die smaakte prima, maar das dus wel verwarmd. Hetzelfde geldt voor de lemon cheesecake (waar ik overigens zelf nauwelijks meer van doorhad dat er iets anders dan suiker in zat). Ik kan me niet herinneren of ik er er iets onverwarmds mee heb gemaakt. Maar op zich smaakt het spul niet heel raar als je het zo los proeft, dus ik zou zeggen, waarom niet.