1

Onderwerp: icing als tekst op cupcake .. hoe lang van tevoren?

Voor mijn man zijn werk moet ik 200 cupcakes maken met hierop hun logo.
Het logo zelf is vrij makkelijk, een semi-ronde schijf met daarop hun bedrijfsnaam. Het logo ga ik van fondant maken en de naam met icing.
Maar nu is mijn vraag.. hoe lang van tevoren kan ik de icing erop spuiten?

groetjes,
ellen

2

Re: icing als tekst op cupcake .. hoe lang van tevoren?

Je kunt icing heel goed laten opdrogen, het wordt keihard. Nadeel is dan wel dat ook je fondantrondjes hard worden, lijkt mij niet zo lekker. Of is dat geen probleem? Je kunt ook losgespoten woorden wel bewaren, maar dat is wel erg breekbaar.
Beiden kun je ze maanden van tevoren maken en gedroogd luchtdicht en vochtdicht bewaren.

Tieneke

3

Hoi Tieneke,

bedankt voor je antwoord.
Hard worden van fondant is niet zo lekker, dus dat is geen goed idee.
Weet jij toevallig dat als ik ze opspuit en hierna luchtdicht bewaar, het dan 'uitloopt' op het fondant aangezien het dan natter wordt?

groetjes,
ellen

(trouwens heel fijn dat je de tijd hebt genomen om mijn vraag te beantwoorden! altijd fijn om te leren van mensen met de ervaring)

4

Nee hoor, je moet ze vastplakken met wat dotjes icing (wellicht in de kleur van je fondant zodat het niet zo opvalt. Dan wordt het ook niet nat en blijven je letters mooi. Ik denk dat breken een groter risico is... Probeer het anders gewoon uit.

Enne.... als je flink oefent is het opspuiten van de letters op de cakes wellicht ook wel te doen.

Tieneke

5

of je nu ver van te voren of op het laatste moment de royal icing op spuit ,de royal icing  zal altijd hard worden zeker als je hele fijne lijntjes gebruikt