1 Laatst bewerkt door patrieske (31-10-2012 23:26)

Onderwerp: een paar vraagjes over bekleden

Mijn 1e taart is gelukt, maar er zaten nog wat haken en ogen aan.
Ik wil graag wat vragen stellen wat ik beter kan doen:

1. bij het fondant uitrollen kwamen er "onderhuidse" bubbeltjes op het fondant. Wat heb ik hierbij fout gedaan??

2. bij het fondant op het kapsel doen moest ik iets trekken en met de andere hand gladstrijken. Ging redelijk goed, (2 kleine scheurtjes maar :o ) maar hoe doen jullie dat laatste stukje gladstrijken?? Ik hield een plooi over............

3. Het fondant zit erop en dan met dat "hoeheetdatgeval" gladstrijken. Dat lukte ook niet helemaal goed. Wat is de beste methode?? En hoe hard kan je op het fondant duwen??

4. Kan het dat het kapsel in het midden hoger opbakt dan de zijkanten?? Zo nee, wat kan ik daar aandoen??

Alvast bedankt voor het lezen en de adviezen!

2

Re: een paar vraagjes over bekleden

ffkes ophoog...................... ;)

3 Laatst bewerkt door Carien (01-11-2012 09:07)

* onderhuidse bubbels zijn luchtbelletjes in je fondant; komen van (verkeerd) kneden. Tijdens het kneden zo min mogelijk steeds opentrekken en dubbelvouwen.
Je kunt ze doorprikken met een speld oid en dan verder rollen.

* had je genoeg fondant dat het er ruim over/om ging? Heb je steeds rondom een stukje naar beneden gewerkt? Dus niet eerst helemaal naar beneden aan 1 kant en dan 1 grote plooi aan de andere kant overhoudend?

* de hoe heet dat geval heet een smoother waarschijnlijk ;)
Aaien, dat is de regel, zowel met je vingers als met dat ding. Soms ietssie harder met de smoother, maar niet (hard) duwen :nooo

* kapsel kan een bult in het midden hebben als het uit de oven komt. Een heel hoge bult betekent dat je temp te hoog is; oven (10 graden) lager zetten en iets langer laten bakken (ik bak 140gr hetelucht, maar elke oven is anders).
Kapsel na het uit de oven halen op de kop op een rooster laten afkoelen. De gladde onderkant is nu je (gladde) bovenkant :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Hoihoi ,

Als je even op youtube de filmpjes van deleukstetaarten kijkt, waaronder bekleden, bakken en afsmeren  weet ik zeker dat het je allemaal wat makkelijker afgaat volgende keer. :-) veel kijkplezier