1

Onderwerp: Spoedvraagje; alsnog slagroom verstevigen

Ik ben bezig met een taart te maken.

Als vulling heb ik slagroom met klopfix, yoghurt erdoor en bountys in stukjes erdoor.

Het staat al een paar uur in de koelkast, maar ik vind het mengsel niet stevig genoeg als vulling te gebruiken.

Kan ik iets doen zodat hij alsnog steviger wordt?
Misschien ananassap warm maken en wat gelatineblaadjes toevoegen? en dan door het roommengsel spatelen? Of ben ik daar nu te laat mee?

Zo ja, welke hoeveelheden moet ik dan nog gebruiken?

Ik heb nu 250ml slagroom/500ml yoghurt/1 zakje klopfix gebruikt.

Straks moet er nog heel goed uitgelekte ananas door. Hopelijk wordt het dan niet weer natter (ananas staat de hele dag al in stukjes gesneden in een theedoek te drogen.)

graag snel hulp, want ik moet m'n taart vandaag gevuld en afgesmeerd hebben.

alvast bedankt.

Re: Spoedvraagje; alsnog slagroom verstevigen

je hebt volgens mij teveel yoghurt gebruikt, denk dat je beter naar de winkel kan gaan om nieuwe slagroom ed te halen..

3

ik had de yoghurt ook al uit laten lekken  :rolleyes:

Echt niet mogelijk met gelatine???

4

Denk dat het prima kan met gelatine hoor. Gewoon een blaadje of 4 er door doen. Maar het duurt dan wel weer een paar uurtjes voordat het echt stijf is.

1 zakje klopfix is wel genoeg voor de 250 ml slagroom, maar daarna heb je niks over voor de halve liter yoghurt, dus logisch dat deze niet dik wordt.

Later pas gelatine (of gesmolten en afgekoelde witte chocola, kan ook) toevoegen wordt nooit zo mooi als de slagroom er al geklopt door zit. Hem stevig krijgen is het probleem niet, maar de luchtigheid verdwijnt er wat uit.
Dus al je echt een luchtig mengsel wilt, zou ik opnieuw beginnen.

Bij gelatine, je kunt wat ananassap nemen, neem aan dat je van een blikje bedoelt. Of een lepel of zo van het yoghurt mengsel. Het hoeft maar handwarm verwarmt te worden met de gelatine.

6

Bedenk me nu net iets;

als ik nu bijvoorbeeld 100ml slagroom stevig klop met een zakje klopfix en dat er alsnog doorspatel??

Ga het niet redden om naar de winkels ervoor te gaan.
De taart is voor onszelf, dus minder mooi is niet heel erg.

Ik werk normaal niet met klopfix, dus hopelijk zeg ik niks raars.  :think: Maar ik denk dat de klopfix weinig doet op de yoghurt. Je klopt dan wel weer iets lucht door de yoghurt, maar hebt het nog steeds niet stevig.

Of bedoel je ná het gebruik van de gelatine? Dat is wel een goed idee. Eerst het mengsel wat je nu hebt verstevigen met gelatine, misschien wel een blaadje of 4/5 (uit mijn hoofd) en daarna nog weer vers geklopte slagroom erdoor. Kun je de klopfix net zo goed achterwege laten daarna, want de gelatine heeft dan al genoeg gestabiliseerd en die proef je minder dan de klopfix.

8

Ik maak ook vaak uitgelekte yoghurt met slagroom. Geen suiker maar dat doet aan de stevigheid niks af volgens mij.
Ik gebruik geen klopfix.
Mijn verhoudingen zijn:
1 liter volle yohgurt, 1/2 liter slagroom. Yoghurt een hele dag laten uitlekken, dan hou je echt een dikke substantie over, die nauwelijks smeerbaar is. Met de opgeklopte slagroom erdoor wordt het een prima vulling.
Trouwens ook heerlijk om zo te eten met verse vruchten  :9

Ieder is de bewerker van zijn eigen geluk.

Soesie schreef:

Ik maak ook vaak uitgelekte yoghurt met slagroom. Geen suiker maar dat doet aan de stevigheid niks af volgens mij.
Ik gebruik geen klopfix.
Mijn verhoudingen zijn:
1 liter volle yohgurt, 1/2 liter slagroom. Yoghurt een hele dag laten uitlekken, dan hou je echt een dikke substantie over, die nauwelijks smeerbaar is. Met de opgeklopte slagroom erdoor wordt het een prima vulling.

Lekker,  een soort hangop bavaroise. Wat een goed idee! Ga ik een keer doen.
Gebruik je er een speciale theedoek voor?

Alleen denk ik beetje laat voor de TS die waarschijnlijk vanavond haar taartje nog wil afmaken..

10

Het is helemaal goed gekomen!

Ik heb nog een beetje slagroom stijfgeklopt en met flink wat gelatine verstevigd.
Dat door het bountymengsel geroerd en nog even in de koelkast laten staan.

Is mooi stevig geworden (maar niet té  :) )

Bedankt voor de tips

11

mieperdepiep schreef:
Soesie schreef:

Ik gebruik geen klopfix.
Mijn verhoudingen zijn:

Nee een gewone, maar die gebruik ik alleen voor de hangop.

Ieder is de bewerker van zijn eigen geluk.

12

nolly1970 schreef:

Het is helemaal goed gekomen!

Ik heb nog een beetje slagroom stijfgeklopt en met flink wat gelatine verstevigd.
Dat door het bountymengsel geroerd en nog even in de koelkast laten staan.

Is mooi stevig geworden (maar niet té  :) )

Bedankt voor de tips

Wat fijn dat het nog gelukt is! Leuk feestje gehad?

13

Soesie schreef:
mieperdepiep schreef:
Soesie schreef:

Ik gebruik geen klopfix.
Mijn verhoudingen zijn:

Nee een gewone, maar die gebruik ik alleen voor de hangop.

nog even, hoor.  O-)  Was je die wel weer gewoon mee met de gewone was met wasverzachter, i.v.m. zeepluchtjes, of valt dat wel mee?
Ga het echt een keer proberen. Was nog niet eerder op dit idee gekomen. Zo lekker puur natuur en dan toch stevig, helemaal mijn ding. Dus thanxs!