1

Onderwerp: Eindelijk glutenvrij+lactosevr appelvlaaitjes die smaken naar vlaai :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RWOEUEBF.jpg
Dit is alles wat er nog over was :D

Eindelijk na lang zoeken en alle vlaairecepten uitproberen en te combineren, ben ik eindelijk tevreden over het resultaat.
Aangezien dit ook weer een test was, in het klein dus.
(klein is soms nog lekkerder)
Dit is glutenvrij maar de glutenbikkers hier hadden de vlaaitjes zo op.
Makkelijk aan te passen voor ook lactosevrij, vervang de melk door rijstmelk en vervang de banketbakkerspoeder door Kookpudding-poeder van Dr Oetker Vanille.

Recept van mij dus en een beetje van ..en een beetje van...

Hiermee, +/- 20 cc appelvlaaitjes te maken.

Cupcake trays
Bakspray om in te vetten
Stukje keukenrol om de bakspray beter te verdelen

1***Als extra topping tevens:
100 gr amandelstukje+
100gr suiker +
1 eiwit
geroosterd op bakpapier in de pan of oven. Geregeld roeren en +/- 25 min roosteren.
Dit gemengd met deegkruimels vormt uiteindelijk de bovenkant van de appelvlaaitjes.

2***Deeg
250 gram bloem= 200 gram meel mix it van Glutafin
( of ander glutenvrij meel, maar aub GEEN rijstmeel dat is veel te hard van structuur)     Gluten-eters nemen bloem .         
+50 gram amandelmeel
62.5 gr margarine Wajang
125 cc melk
25 gram suiker= 12 gram kristal+13 gram bastaardsuiker
7.5 gram gist
½ theelepel zout
1 zakje vanillearoma voor het deeg

3***1 eetlepel Maïsmeel om het deeg uit te rollen

4***Vulling
+/- 4 middelgrote Elstar appels geschild en in schijfjes of stukjes
Donkere en lichte rozijnen
beetje kaneel
½ zakje Dr Oetker banketbakkersroom
Roer dit door gelijk elkaar zodat de appels ook niet verkleuren.

Scheutje melk+1 eidooier door de vulling roeren

Werkwijze:
1*Maak eerst de extra topping, de geroosterde amandelen.
2*Maak het deeg door eerst het meel+amandelmeel+gist+suiker droog door elkaar te roeren met een garde, eventuele klontjes zijn zo weg te werken.
Roer het vanillearoma erdoor
Nu de melk.
Neem nu een deegspatel en roer de boter erdoor zo blijft het deeg wat koeler en makkelijker uit te rollen.
Als allerlaatste het zout erdoor.
3*Strooi wat maismeel over een stuk plastic of op je werkbank waarop je het deeg gaat uitrollen.
Bestrooi ook je deeg met wat maismeel, herhalen indien het plakt.
Neem een deegroller en rol je deeg uit tot een dikte van 3mm (Wilton-oranje ringen voor de rolstok).
Steek rondjes uit, eventueel een theeglas of een uitsteker.
Vul de bakvorm met de deegrondjes en laat de randjes wat opstaan, maak met een klein vorkje wat gaatjes in de bodempjes.
Dek de tray af met  vochtig plastic of theedoek en laat de bodempjes 1 uur rijzen op 35 graden.

4* neem een grote kom en doe daar de rozijnen en de banketbakkerspoeder in.
Schil de appels en maak schijfjes of stukjes.
Roer de appels met de poeder en rozijnen gelijk door, dat voorkomt het verkleuren van de appels.
Voeg 1 eidooier en een scheutje melk toe en roer door.

Na de rijstijd vul je de deegrondjes met de vulling en werk je het af met wat deegkruimels en de geroosterde amandelstukjes.
30 minuten conventioneel bakken onder in de oven op 170 graden, draai de oven uit.
Laat ze nog 10 minuten in de oven staan.

Glutenvrij deeg rijst maar 1 keer in tegenstelling met glutenvol deeg ( er zitten namelijk geen gluten in die het nog eens doen rijzen ;) ) daarom gelijk in de vormpjes zonder het deeg te laten rusten.

Smakelijk

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

2

Re: Eindelijk glutenvrij+lactosevr appelvlaaitjes die smaken naar vlaai :)

Dit klinkt lekker! Bedankt voor het delen

3

Aangezien jij expert ter zake bent (en ik nog zoekend met een neefje waarbij nog maar pas een glutenallergie is vastgesteld); nog een ander vraagje. Welk merk bloem raad je aan? Schar of glutafin of ....?

4 Laatst bewerkt door ireen123 (02-11-2012 17:35)

het is raar aangezien ze beiden bedrijfsfamilie ( Schär en Glutafin) van elkaar zijn.
Maar mijn voorkeur is mix it van Glutafin, Schär heeft die bijsmaak.
Voeg er een deel amandelmeel bij om het droge van glutenvrij te vermijden, amandelmeel houd wat vocht vast en dat is ten goede!

Voor je neefje
Op een coeliakie en tarwevrij forum http://coeliakie-en-tarweallergieforum.nl/vind je meer recepten van mij, niet alleen taart en vlaai  :D

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

5

ireen123 schreef:

het is raar aangezien ze beiden bedrijfsfamilie ( Schär en Glutafin) van elkaar zijn.
Maar mijn voorkeur is mix it van Glutafin, Schär heeft die bijsmaak.
Voeg er een deel amandelmeel bij om het droge van glutenvrij te vermijden, amandelmeel houd wat vocht vast en dat is ten goede!

Voor je neefje
Op een coeliakie en tarwevrij forum http://coeliakie-en-tarweallergieforum.nl/vind je meer recepten van mij, niet alleen taart en vlaai  :D

Bedankt voor je informatie. En ik ga zeker ook eens zoeken op dat andere forum naar meer recepten.