1

Onderwerp: Fondant strik scheurt

Hallo allemaal,

Weet iemand hoe het kan dat zodra je na het uitrollen en uitsnijden van een lap fondant, het begind te scheuren zodra je de lap gaat plakken en modeleren. Het gaat om een strik met 2 grote lussen.

Heb ik er te veel tylose poeder in gedaan of moet er geen tylose in.

Ik heb via een filmpje op youtube gekeken hoe je de strik moet maken maar kom niet ver om dat het fondant scheurt.

http://www.feester.nl/system/files/styles/food_recipe/private/DSCF0430.JPG

Het gaat alleen om de strik.

Hebben jullie tips voor mij.
Alvast bedankt.

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (02-11-2012 08:21)

Re: Fondant strik scheurt

Hoi,

Misschien heb je de fondant te dun uitgerold?
Op de foto ziet het er wel erg dun uit.....
Er moet wel tylose in anders blijft de strik niet rechtop staan.

3

Nog een mogelijkheid: je hebt er teveel tylose in gedaan waardoor het fondant uitdroogt en uithardt.

Is de taart op die foto de strik waar je het over hebt? Zo ja, dan zie ik het uitdrogen niet? :o

4

misschien te lang gewacht met het vormen van de strik ?

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

5

Dank jullie wel voor de reacties.

Bovenstaande foto is een voorbeeld het gaat om zo'n soort strik.

6

Ik denk ook dat er dan te veel tylose doorheen zit. De tylose hoef je ook niet in te laten werken. Tenminste...wanneer ik dat doe krijg ik een harde bonk fondant waar ik niks meer mee kan. Het ligt ook een beetje aan welke fondant je gebruikt en hoe dun je uitrolt.

Toevallig was ik gisteren ook met zo'n soort strik bezig (SatinIce). De strik die ik wilde maken was meer opgebold en wat losser, zeg maar. Nou, dit was ook niet echt een succes, terwijl ik met de strik zoals hier boven geen moeite heb. Het is dus ook een kwestie van oefenen...Ga straks de derde poging wagen

7

ik zou geen tylose door de strik mengen
ik neem wel de tijd maak hem ruim van tevoren zodat hij goed kan uit harden