1 Laatst bewerkt door Schaapje82 (01-11-2012 16:19)

Onderwerp: Aanvulling voor de biscuitmixtabellen

Ik heb net mijn werktijd ( :D ) zeer nuttig besteed door in excel een tabel te maken voor de hoeveelheden die je moet gebruiken bij verschillende maten taarten. Deze tabel bestond natuurlijk al hier: http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen
Maar ik heb een versie gemaakt die je kunt aanpassen. Je kunt zelf de waardes (hoogte, breedte, doorsnee) invoeren en excel berekent de rest. Dit kan handig zijn als je een hogere taart wilt maken dan normaal, of bijvoorbeeld een rechthoekige ipv vierkant. De maten zijn gebaseerd op de al bestaande tabellen.
Je kunt de tabel hier vinden:
http://www.schaapje82.nl/taart/tabellen.xlsx

Kijk er eens naar en laat me weten of het nuttig is of niet. :)

1-11-2012 13:31 - Kleine aanpassing gedaan zodat ook halve centimeters in te voeren zijn.

1-11-2012 16:11 - Aanpassing met ook een tabel met vaste maten zoals genoemd door Karin09 en djehr.

2

Re: Aanvulling voor de biscuitmixtabellen

Zeker nuttig! Handig voor afwijkende maten, Dank je wel voor het excel-knutselen  ;) (ik weet hoe het moet maar vind het altijd zo'n gedoe haha)

3

:thumb: Ik sla hem gelijk even op :)

4

Ik kom er niet helemaal aan uit............

Bijvoorbeeld 25 rond en 10 hoog, inhoud is dan 4909, dus 4,9 liter.

Volgens de formules per halve liter 1 ei, 66 gram mix, 6 gram water

Dan kom ik uit op: 10 eieren (ongeveer 500 gram), 660 mix, en 66 water.

Bij jou rekent het schema uit: 357 gr ei, 471 mix en 47 water

En volgens dit topic: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=207466
10 eieren, 637 mix en 64 gr water

Heb snel naar de onderliggende formules gekeken, maar kom er niet uit waar de 0,096039 voor de mix in de formule vandaan komt.

5

Ik kan helaas het bestand niet openen
:(

6

Karin09 schreef:

Ik kom er niet helemaal aan uit............

Bijvoorbeeld 25 rond en 10 hoog, inhoud is dan 4909, dus 4,9 liter.

Volgens de formules per halve liter 1 ei, 66 gram mix, 6 gram water

Dan kom ik uit op: 10 eieren (ongeveer 500 gram), 660 mix, en 66 water.

Bij jou rekent het schema uit: 357 gr ei, 471 mix en 47 water

En volgens dit topic: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=207466
10 eieren, 637 mix en 64 gr water

Heb snel naar de onderliggende formules gekeken, maar kom er niet uit waar de 0,096039 voor de mix in de formule vandaan komt.

Ik ben uit gegaan van de waarden in de eerste twee tabellen op deze pagina: http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen
Ik weet niet hoe deze zich verhouden tot die in het topic dat jij geeft. Volgens mij zijn ze iets anders. Wellicht komen daar de verschillen vandaan.

De 0,096etc zijn verhoudingswaarden uit deze tabel. Bv het aantal gram ei t.o.v. de inhoud van de bakvorm. Deze waarden heb je nodig om het voor iedere afmeting te kunnen herberekenen.

Ik heb het natuurlijk niet voor elke vorm kunnen uittesten, dus het zal een kwestie van gebruikerservaringen zijn of het inderdaad allemaal klopt.

7 Laatst bewerkt door Schaapje82 (01-11-2012 13:27)

weyanda76 schreef:

Ik kan helaas het bestand niet openen
:(

Dan heb je waarschijnlijk een oude versie van excel op je computer staan. Of helemaal geen, dat kan ook nog. :)

Als je de laatste x van het linkadres weghaalt kun je een versie voor de oude excel downloaden.

8

Van de de tabellen waar jij van uit gaat weten we inmiddels uit ervaring dat je biscuit niet zo hoog wordt. Vandaar dat de meesten uitgaan van de formule van per halve liter inhoud van je vorm 1 ei, 66 gram mix, 6 gram water.
En dan kom je inderdaad op andere waardes uit die wel het gewenste resultaat geven.

Er zijn al verschillende tabellen beschikbaar die hier van uit gaan.

Het idee achter je excel sheet vind ik wel geweldig.
Op deze manier hoef je namelijk niet meer zelf uit te rekenen hoeveel ingrediënten je nodig hebt.

9

Bedankt voor de toelichting djehr. Ik heb zelf altijd goede resultaten met de 'standaard' tabel. Alleen als ik niet lang genoeg klop zakken ze in.
Ik zal kijken of ik vanavond ook nog een versie kan maken waarin de andere maten zijn opgenomen. Dan kunnen degenen die daarmee werken dat gebruiken.

10 Laatst bewerkt door djehr (01-11-2012 14:50)

Ik heb in excel deze formule voor het berekenen van de inhoud van de vorm gebruikt:
=B4*(3,14*(B3/2)*(B3/2))/1000

Deze voor de hoeveelheid  mix
=(B5/0,5)*66

Deze voor de hoeveelheid eieren
=(B5/0,5)*50

En deze voor de hoeveelheid water
=(B5/0,5)*6

B3= de doorsnede van de vorm
B4= de hoogte
B5= de inhoud van de vorm

B3, B4 en B5 zijn gewoon de regelnummers in het excelsheet
Scheelt misschien wat werk?

11 Laatst bewerkt door Schaapje82 (01-11-2012 14:58)

djehr schreef:

Ik heb in excel deze formule voor het berekenen van de inhoud van de vorm gebruikt:
=B4*(3,14*(B3/2)*(B3/2))/1000

Deze voor de hoeveelheid  mix
=(B5/0,5)*66

Deze voor de hoeveelheid eieren
=(B5/0,5)*50

En deze voor de hoeveelheid water
=(B5/0,5)*6

B3= de doorsnede van de vorm
B4= de hoogte
B5= de inhoud van de vorm

B3, B4 en B5 zijn gewoon de regelnummers in het excelsheet
Scheelt misschien wat werk?

Thanks! Ik heb PI gebruikt in de formule, dat kent excel ook. Maar met de vaste waardes moet het sowieso niet zo veel moeite zijn om nog even een schemaatje in elkaar te draaien. Het meeste werk zat hem in het uitvogelen van de verhoudingen bij dat eerste schema.

12

:lol:  :lol: ben helemaal nog niet zo thuis in excel en wist dus niet dat pi een mogelijkheid is. dan is het nog preciezer want gebruik nu 3,14. Ga gelijk even zoeken  :thumb:

13

djehr schreef:

:lol:  :lol: ben helemaal nog niet zo thuis in excel en wist dus niet dat pi een mogelijkheid is. dan is het nog preciezer want gebruik nu 3,14. Ga gelijk even zoeken  :thumb:

=PI()*((B2/2)^2)

^staat voor machtsverheffen. In B2 zou dan de doorsnede staan.

Overigens heb ik de tabellen aangepast, als het goed is moet het zo naar tevredenheid werken voor iedereen.