1

Onderwerp: Welke vorm voor barbietaart?

Weet iemand hoe de Wondermold bakvorm werkt voor het maken van een barbietaart? Ik zie wel een Engelse beschrijving, maar wordt daar niet veel wijs uit....  Hoe zit het met de ingrediënten/verhoudingen?
Ik geloof dat daar iets bij zit om de warmte te geleiden? Hoe werkt dit precies?
Of kan ik beter een Silverwood tiffin mold gebruiken? Heb ik ook verschillende dingen van gelezen. Heb je daar ook iets voor nodig, zodat de taart goed gaar wordt? Of gewoon beslag erin en in de oven?
Misschien een beetje domme vragen, maar ik heb nog niet zoveel ervaring.... wel meerdere taarten gemaakt, maar nog geen barbietaart...
Ik zie tips graag tegemoet!
Alvast bedankt.

Groetjes,
Bakker81

2

Re: Welke vorm voor barbietaart?

Kijk eens op:

http://www.deleukstetaartenshop.nl/maat … vormen.pdf

FF naar beneden scrollen (4de pagina) daar staat alles bij  :thumb:

Ik gebruik zelf de mold van Wilton, zit ook een metalen pin bij; krijg je het biscuit goed gaar en heb je gelijk het middelpunt voor het pinpopje  ;)

3

Dank je Nathalie! Met dat schema kan ik wel wat :) Ik was vandaag in een taartshop en die vrouw vertelde dat ze die vorm niet in de winkel hebben liggen, omdat hij weinig verkocht wordt. Veel gebruiken ook de vorm 'Bakla' van Ikea. Heb jij daar ervaringen over gehoord, of iemand anders hier??

4

De vorm van Ikea is echt bol, dat is lang zo mooi niet als 'rok'
Hij is ook een stuk lager als je naar de verhouding kijkt..

Ik vind beide vormen erg mooi, zowel de silverwood als die van Wilton.

Wil je meer een bollere vorm, een volle rok, dan is de wilton wondermold erg geschikt. De silverwood is meer klok vorm, wat slanker.

Aantal personen wilton wondermold +/-15
Aantal personen Silverwood pan  +/- 12

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Bommeltje, dank voor je reactie. Dat dacht ik dus ook al toen ik de vorm zag die ze me liet zien. Zag er lang niet zo mooi uit als de wondermold/silverwood. Ik denk dat ik dan toch voor de wondermold ga. Een mooi sinterklaascadeautje, kan ik hem daarna (voor 30 dec.) voor de verjaardag van mn dochter gebruiken die 4 wordt.  ;)

6

Nog een vraagje bij de wondermold:
Hoe snij je deze in stukken, of verdeel je hem in meerdere lagen (met een karton eronder en versteviging eronder, wat ik ergens gelezen heb)? Of gewoon zo laten en dat je lange punten krijgt??

Ik heb de wondermold ook. Inmiddels 3 barbietaarten mee gemaakt. Houdt er wel rekening mee dat de vorm net te laag is voor een echte barbie met echte benen. Zeker bij biscuit, wat in zo'n vorm vaak nog weer een cm-tje zakt onder de rand. Je moet dan flink wat ophogen door extra hoge vullingen, een flinke dot MBC bovenop, of er toch een extra biscuitlaagje onder bakken.  Met cake loop je die kans minder. Maar blijft, de wondermold is zo'n 14 cm diep, benen van barbie uit mijn hoofd minimaal 17 cm tot de heup of 18-19 cm tot de middel.
Met zo'n pinpoppetje heb je dat probleem uiteraard niet.

Ik heb eenmaal een extra kartonnetje tussen de taartlagen gedaan + laagje marsepein, zodat er 2 taartlagen ontstaan in 1 taart. De andere keren heb ik gewoon 1 grote vorm gebakken, waar je zelf dan punten uitsnijdt en die punten kwamen er bij 1 dan wel heel creatief uit. (lees= taart werd in allerlei vormen weggesneden. Op het bord iets minder perfect gezicht, maar geen kind die daar om gaf  ;) )

Verder; vind de wondermold een veel mooiere vorm geven dan een blanda..
En ook..dochtertjes van 4..  :) zo leuk! :Y

8

[MOVE] -> bakken & vullen

9

Miep, dank voor je reactie. Nogmaals  een bevestiging die vorm wel te kopen  ;)  en idd, leuk, dochtertjes van 4  :)

10

Idd, de Wiltonvorm. Ik heb pas foto's gemaakt, moet ze alleen nog bij de how-to zetten. Succes met bakken iig.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.