1

Onderwerp: Decoraties trekken marsepeinen bekleding naar beneden

Hallo mede-forummers,

Mijn eerste bericht op dit forum en ben erg benieuwd naar jullie reacties. (Geweldig trouwens dat we elkaar hier kunnen treffen, want in mijn vriendenkring ben ik de enige met een 'taartenfetish')

Het volgende is gebeurd: Ik heb mijn eerste pip-stapeltaart gemaakt, waar ik overigens erg tevreden over was. Op het bovenste taartje had ik aan de zijkant 'gehoekte' vlinders bevestigd (gemaakt van fondant met tylose en bevestigd met royal icing.) Nou had ik al moeite om ze bevestigd te krijgen, dus moest ik een paar vlinders stutten tijdens het drogen van de icing. Toen ik de taart vanmorgen uit de koelkasts haalde (ik had hem ingepakt in huishoudfolie, omdat hij te hoog was voor een plastic bewaardoos of een kartonnen taartdoos) zag ik dat een aantal vlinders wat naar beneden gezakt was en daardoor kleine scheurtjes in het marsepein had getrokken. Daarnaast waren er in het marsepein op een aantal plekjes ook wat bobbels/ luchtbellen ontstaan. Allemaal niet erg (en gelukkig aan de achterkant van de taart). Mijn vraag: Waar is het precies fout gegaan?
- Ik ben er inmiddels achter dat ik een taart nooit in folie in mag pakken en dan in de koelkast plaatsen omdat hij dan niet kan ademen/ zijn vocht niet kwijt kan.
- Waren de decoraties te zwaar? Had ik de vlinders dunner uit moeten rollen? Of had ik ze van gumpaste moeten maken?
- Had ik met deze decoratievlinders  beter voor een bekleding met fondant kunnen kiezen?
- Had ik de vlinders er pas last minute op moeten doen?
Ik hoor het graag van jullie. Alvast dank voor de moeite om te antwoorden

2

Re: Decoraties trekken marsepeinen bekleding naar beneden

Heb je geen foto?
Wilde ook al zeggen dat je nooit in moet pakken met folie, maar daar ben je al achter  ;) . Kan me niet voorstellen dat de vlinders zo zwaar zijn dat je bekleding naar beneden zakt. Ik denk eerder dat het komt omdat je de taart dus in folie ingepakt hebt waardoor de bekleding zacht wordt (smelten dus). Ik bekleed met marsepein en denk eerlijk gezegd dat dit steviger is dan fondant. En het liefst plak ik de harde decoraties er op de dag van wegbrengen/ophalen op zodat hier dus niks mis mee kan gaan in de koelkast.

3

Hallo,

Heb even moeten zoeken hoe het plaatsen van foto's werkt.... Dit is een foto van de mooie voorkant. Alhoewel je ook hier al wel kunt zien, dat de vlinders het marsepein al wat 'naar buiten' trekken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7FDPGBBN-D.jpg

Groeten, Bloesem

4

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7FDPGBBN-D.jpg

even je link tussen [img]en[/img] gezet ;)

5

Maar hoe dik was de bekleding dan? Misschien was deze te dun  :think:  Ik plak soms een plaatje voor op de taart (voor naam bv) en deze blijft goed zitten. Deze is denk ik zwaarder dan een vlinder  ;)

6

Hoi Esther,

Dank voor je meedenken!
Ik houd altijd de tabellen van deleukstetaarten aan. Dus voor een taart van 20 cm 400 gr. Ik houd tijdens het uitrollen het aantal centimeters goed in de gaten. Ik ben altijd bang dat ik tekort kom, dus ik doe er aan beide kanten meestal nog 5 cm. bij. Als ik dan vervolgens de taart bekleed hou ik wel altijd behoorlijk wat over. Rustig 150 gr. Ik denk dus dat ik inderdaad misschien wat te dun uitrol (ik gebruik nog niet van die 5 mm latjes). Heb wel een rolstok van 50 cm, dus dat is geen reden om die stokjes niet te gebruiken. Toch maar eens aanschaffen?
Daarnaast denk ik, omdat de vlinders gebogen zijn er toch een andere 'druk' op het marsepein komt te staan. Met de 'plakaten' die ik op de onderste taart had gemaakt (met het pip-vogeltje) had ik namelijk geen enkel probleem.... Zal wel een kwestie zijn van alles een beetje veranderen
- Marsepein wat dikker uitrollen
- Fondant voor vlinders wat dunner uitrollen
- Taart niet inpakken in vershoudfolie
En dan moet het een volgende keer beter lukken denk ik.....

7

Mooie taart met vlinders zeg, goed idee van je! Beetje off-topic, maar dat mag weleens he?

Tieneke

8

Thanks!