1

Onderwerp: sinaasappelcreme..

Moet de taart dan in de koelkast of kan deze er ook uitblijven?

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

2

Re: sinaasappelcreme..

Dat hangt er vanaf wat erin zit!

Heb je deze gemaakt met bc, met een smaakstof, dan is het geen probleem.
Heb je deze gemaakt bijv. als lemon curd, dan kan het wel, maar beter is in de koelkast.
Heb je deze gemaakt o.b.v. slagroom, dan in de koelkast bewaren.

Dat is toch een TAART waard!

3

Ja in de snelheid het recept vergeten erbij te vermelden... ( van de site afgeplukt)

2 el maizena
    1 dl water
    1 dl citroensap
    1 dl sinaasappelsap
    1 tl fijngeraspte citroenschil
    1tl fijngeraspte sinaasappelschil
    85 gr suiker
    2 eidooiers
    20 gr boter

Werkwijze

Meng maizena met wat water tot een glad papje.
    Meng de rest van het water, het vruchtensap, de citrusschil en suiker in een steelpan.
    roer op gematigd vuur tot suiker is opgelost, maar laat het geheel niet koken.
    Voeg het maizenamengsel toe; roer constant tot het mengels kookt en indikt.
    Laat het het al roerende 1 min doorkoken.
    Neem de pan va het vuur, voeg eidooiers toe en boter en roer ze goed door elkaar.
    Doe het mengsel in een kom en laat goed afgedekt volledig afkoelen

4

ik heb 'm buiten de koelkast gehouden en dat ging prima; naar mijn idee is het een variatie op bc, dusss....

Is overigens heullllll lekkerrrr :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Carien schreef:

ik heb 'm buiten de koelkast gehouden en dat ging prima; naar mijn idee is het een variatie op bc, dusss....

Is overigens heullllll lekkerrrr :Y

Dankjewel!! Dan ga ik de ingredienten in huis halen!

6

Zou het koelen ivm de dooiers

Klinkt meer als een variatie op banketbakkersroom, alleen dan niet met melk, maar nog steeds met dooiers. Melk is normaal gesproken het meest kwetsbaar, maar hierna dus de eidooiers. Daarbij heeft dit recept niet de instructie in zich om de eidooiers tot een bepaalde temperatuur te garen  :s , waardoor het extra gevaarlijk kan zijn. (bijvoorbeeld als je de eidooiers te laat bij de afkoelende vloeistof doet, of eerst de boter de boel laat koelen en dan pas de dooiers of het eens per abuis met te weinig vloeistof of teveel dooiers zou maken)

8

:think: jij zegt dus wel in de koelkast?
:think: Of zeg je nou niet maken, want grote kans op salmonella ed?

Geen idee wat een officiële richtlijn hier van vindt. Als die al bestaat. Ken zelf verschillende opvattingen, maar een opvatting is ook maar een opvatting.
Weet als enige dat het een geheel is aan verschillende factoren; garing van de eieren (hoe hoger hoe beter), zuurgraad (zo hoog mogelijk) dus hoeveelheid citroensap bijvoorbeeld, en hoeveelheid suiker (zo groot mogelijk) en hoeveelheid vocht (zo laag mogelijk). Nu zit hier én redelijk wat suiker én citroensap in, maar heb hier geen lab bij de hand  ;) of dat genoeg compenseert voor het mogelijk niet goed garen van de eidooiers.

Ik zou hem zelf dus wel laten garen. Als ik hem zou weggeven tenminste. Dus terug op het vuur totdat het opbobbelt met grote bobbels. Natuurlijk niet te ver. En daarna pas bij het afkoelen de boter erdoor. 
Lemoncurd gaar je toch ook? Afhankelijk van het recept zo'n 72 graden geloof ik, soms wel boven de 80. Daar zit helemaal een grote hoeveelheid zuur en suiker door en wordt dan doorgaans als wel houdbaar bestempelt. Hoewel ik zelfs daar wel eens een 'opvatting' over gelezen heb dat je die bij meer dan 1 dag in de koelkast koel moet houden.

Oftewel; aan mij heb je dus eigenlijk ook niks.. :lol:  :lol:

10

Nou zo'n idee had ik ook, dus heb inderdaad de dooiers erin gedaan en het nog wel even laten koken.

11 Laatst bewerkt door Carien (30-10-2012 08:45)

:think: weet niet meer hoe ik 'm toen heb gemaakt :nooo zal 'm de volgende keer in ieder geval laten bubbelen :Y  :D (deze was voor eigen gebruik)

Ik bewaar lc wel altijd in de koelkast tot gebruik;  :shh: een niet goed gesloten potje ( :grr: ) werd daarin ook errug snel blauw-groenig met haar  :s  :(