1

Onderwerp: Losse korst

Ik heb een steeds terugkerend probleem waar ik geen oplossing voor kan vinden. Noch in mijn eigen brein, noch op dit forum... Wellicht staat het er toch ergens tussen, dan mijn excuses voor het opnieuw vragen.

Maar goed, mijn probleem:

Ik pluk over het algemeen mooie kapsels uit mijn oven, goed gerezen, vaak al mooi recht, lekker luchtig... Maar steevast laat de korst op de rand los. Zeg maar de rand van de bodem... later de bovenkant van de taart  :s .

En weg is mijn strakke kapsel, en dus lukt het ook maar mondjesmaat om de taarten een mooie strakke rand te geven met bekleden. Ik gebruik namelijk vervolgens niet teveel botercreme om met dikke laag alsnog een strakke rand te krijgen omdat ik dat zelf niet lekker vind  :nooo .

Wie oh wie! Waarom heb ik die losse vellen langs de rand van mijn kapsel, en hamvraag: hoe kom ik er van af!

Let them eat cake (Marie Antoinette).
Groetjes, Melissa

2

Re: Losse korst

misschien vet je je vorm teveel in? Ik heb ook wel eens een kruimelige, drogere korst, langs de rand. Die is dan ook al los van de vorm, ik dacht altijd dat dat kwam door teveel bakspray.
Ik veeg de vorm nu altijd na met een keukenpapiertje. (tip hier gelezen!)

3

Oké, dank je wel! Ik ga het gewoon proberen...

Groetjes, Melissa

4

Dat is inderdaad vaak het probleem ja.
En een poosje terug was er ook nog een batch funcakes mix die dat om de een of andere vage reden ook had, hoe minimaal goed je ook had ingevet  :nooo

5

Heb net weer wat biscuits gebakken en het blik droog gedept na het invetten met bakspray. Het probleem blijft. Er blijven een soort van blaren ontstaan aan de randen....

Ik heb me er bij neergelegd, corrigeer het wel met botercrème. Zulke diepe kuilen zijn het tenslotte nou ook weer niet.

Maar de gouden tip blijft welkom  :Y .

Groetjes, Melissa

6

Bij mij was het over toen ik na het licht insprayen met bakspray het bakblik ook met bloem bestrooide. De bloem fixeert de bakspray waardoor ie niet meer naar de randen gedrukt wordt of in het beslag trekt.

Na 10 min even de bakvorm uitkloppen om de overtollige bloem eruit te laten.
Je kunt ook eens proberen licht met boter en bloem in te smeren en dan de vorm even in de koelkast voordat je hem vult.
De boter wordt dan hard en zal ook niet in je beslag trekken of ophopen in de randen.

Suc6,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.