51

Re: weeeer mbc mislukt... krijg er een punthoofd van.

Mieperdepiep... *zoekt naar een bambi-ogen smiley* zou jij een stappenplannetje kunnen schrijven? Dat zou echt super zijn!

"There are far, far better things ahead than any we leave behind" - C.S. Lewis

52

Goed idee, want de beschrijving hier op de site was voor MBC-leken als ik een paar weken geleden te kort door de bocht.
Maar of ik daar nu de expert in ben :o , haha, ik heb juist aan de adviezen zoals in dit draadje nou veel gehad. 
Als ik tijd heb kan ik wel eens kijken of ik één en ander kan bundelen wat ik ben tegen gekomen..

53

ben dan wel geen Mieperdepiep, maar dit is wat ik als belangrijkste punten heb opgeschreven (gekopieerd) uit de diverse adviezen:
Meringue botercrème
Voor een taart van 25 cm
Ingrediënten: (1 eiwit = 35 gr; 5gr eiwitpoeder + 30 gr/ml water =35 gr = 1eiwit)
•  140 gram eiwitten (20 eiwitpoeder, 120 water; zie onderaan!)
•  280 gram kristalsuiker
•  280 gram roomboter op kamer temperatuur en in stukjes.
MBC 1:2:3 om af te smeren (1 deel eiwitten, 2 delen suiker, 3 delen roomboter); MBC 1:2:2 om te vullen
* op erg warme dagen is het verstandig een gedeelte van de roomboter door margarine of kokosvet te vervangen (maximaal de helft). Dit zorgt voor meer stabiliteit van je crème.
Werkwijze:
Ik doe als ik mbc maak de suiker in de kom, dan het eiwitpoeder erboven zeven en dan mengen (nog zonder water).
Dan pas het water erbij en direct boven de pan met water verder roeren tot de suiker gesmolten is.
Ik heb zo eigenlijk nooit klontjes.

Als ik zie dat de suiker goed is gesmolten (72graden), als het dus een gladde massa is doe ik het in een beslagkom en klop 10 minuten, stukjes boter erbij en kloppen, daarna nog een smaakje.
Het is echt nog nooit mislukt ! Succes !

GEEN schuim maken van eiwit, suiker en water; gewoon roeren met een spatel.
Ik zet het rustig op kokend water hoor, gaat prima.
Je moet er alleen wel bijblijven en steeds doorroeren, anders kan het inderdaad gaan aankoeken.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

54

Te gek Carien! Dank je wel!!!

"There are far, far better things ahead than any we leave behind" - C.S. Lewis

55

een hele fijne uitleg!
Nu is mijn volgende vraag, als je het eiwitpoeder bij de suiker doet voordat je het water erbij doet, kun je dan als de suiker eenmaal gesmolten is er nog mooie pieken mee krijgen.
Ik heb deze tip namelijk al eens eerder gelezen en uitgeprobeerd, ik krijg alleen geen 'eiwit' pieken meer als ik het eenmaal aan het mixen ben. Heb het soms wel 20 min. laten mixen. Wat doe ik dan verkeerd?

56

:think: Lieke-webbie, geeeeen idee :nooo

Heb net voor het eerst MBC gemaakt met echte eiwitten (had er nogal wat over ;) ).
Mèn, ik ben om hoor, da's veueueueueul lekkerder :Y
Wel met thermometer erbij natuurlijk, maar nooit meer ( :shh: zeg nooit nooit ;) ) dat eiwitpoedergedoe :nooo

57

Liekie-wiebie, heb je vraag indertijd helemaal gemist.

Carien,  :shh: moet eigenlijk werken. :shh:  Leuk om te horen. Ja, ik heb het ook in het begin eenmaal met eiwitpoeder gemaakt. Is hem gewoon net niet. Niet vies.. maar kan gewoon lekkerder. Net zoals melk versus melk van melkpoeder, vers is best!! :cool:

Nu met de eidooiers lekker lemoncurd maken of BBR.  :9

Inderdaad wat meer gedoe met je thermometer, maar dat is ook questie van paar keer gedaan hebben.
Zoals dit draadje startte, in het begin zat ik het recept gewoon wat op de Franse slag te doen :nooo n.  Dat werkt met bakken zoiezo al niet zo, maar bij MBC moet je heel precies al die stappen opvolgen. Dus met dank aan de coaching in het begin, (geweldig forum!  :thumb: ) anders had ik het niet gesnapt en nu wil ik ook niet anders meer.

Oja, nog een nieuw ontdekt feitje. Als je het eiwit voldoende laat afkoelen, onder de 35 graden en je boter is in meer dan een dagdeel buiten de koelkast op kamertemperatuur gekomen, dan kun je hem er gewoon in 1 keer in mieteren. Véél minder 'soep'-effect of splitseffect.

58

Weer iemand blij met de mbc

Ja het is even wennen maar als je het een aantal keer gemaakt hebt heb je de thermometer ook niet meer nodig
Ik ben er achter dat als er een laagje suiker aan begint te koeken ondanks flink roeren de temperatuur ook altijd hoog genoeg is.

De boter snij ik altijd in blokjes en dan telkens even in de magnetron
Een hele klomp boter in de magnetron is niet aan te raden, heb al eens gehad dat zo'n klomp uit erkaar spatte  :grr:

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

59 Laatst bewerkt door Kaasvrouwtje (21-08-2012 15:26)

:lol:   zo had ik laatst mijn (plastic) beslagkom met boter heel even in een oven (die aan het voorverwarmen was) gezet om de boter wat zachter te maken...

compleet vergeten natuurlijk, resultaat een gesmolten hoopje plastic en boter  :shh:  O-)

Ik heb nu ook een RVS beslagkom  :Y

*sorry besef na het plaatsen dat dit natuurlijk compleet OT is en eigenlijk in de babbel hoort...  ;) *

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

60 Laatst bewerkt door Carien (21-08-2012 16:43)

:D  :lol:  Kaasvrouwtje, ikke ook een keer, precies hetzelfde :rolleyes:  :grr:  :D

enneuh, vandaag de boter maar heel effies op kamertemp laten komen, was al bijna vloeibaar :s

61

Misschien een erg blonde vraag  :o ...maar kan dit ook in een plastic kom gemaakt worden? Ik heb helaas (nog) geen rvs komen  :|

62

:think: denk niet eigenlijk, wordt dus best warm en plastic geleidt niet zo goed als rvs....
oa bij de Xenos/Ikea verkopen ze (goedkope) rvs kommen :)

63

Het kan wel hoor in een plastic kom, ik had zo'n dik plastic van de blokker, heeft het prima gedaan (totdat ie smolt in de magnetron dus O-) ).

Je moet dan alleen wel echt goed zorgen dat de kom vetrij is, omdat plastic poreuzer is blijven vetdeeltjes makkelijker plakken.

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

64 Laatst bewerkt door Kaasvrouwtje (27-10-2012 07:47)

Hm 1x is genoeg...

65

Als je in een plastic kom doet, zou ik het eier suiker mengsel eerst au bain marie in een pan verwarmen, en dan over doen in de mixerkom voor het mixen.

66

Zal van het type plastic afhangen. Er komt 100 graden stoom tegen aan, meeste plastic kan dat wel hebben, maar goedkopere varianten.. :think: Rand rust op de hete pan, die waarschijnlijk nóg heter is, dat zal het grootste probleem zijn denk ik. Kan dan op die rand smelten. Maar kan dus ook prima gaan.
En verder zoals hier boven al staat; kom extra goed vetvrij maken, bijvoorbeeld met wat citroensap, zodat je het laatste vet ook weg krijgt.

En beginnen in een pan en dan overgieten.. ook een aardig idee.
Dis eigenlijk alle goede tips staan hier al.  :thumb:

Je kunt anders ook nog je oriënteren op de Italiaanse methode, maar daar heb je bij voorkeur weer een suikerthermometer voor nodig.

67

ik heb dus ook nog helaas een plastic mix kom, maar zou je dan het mengsel bijvoorbeeld wel in en glaze kom kunnen verwarmen?

68

een vuurvaste moet kunnen :Y

69

Wow wat een reacties, super dank jullie wel :D pan en glas is ook een goed idee!! :D ik zal eens gaan proberen binnenkort :D

(en waarschijnlijk wanneer ik weer in de stad ben zal ik eens kijken bij de xenos :))

70

ik zou toch echt voor rvs kom gaan.
Het eiwit moet toch flink heet worden om de bacterien te doden en ik geloof dat het vermogen om vocht op te nemen ook afhankelijk is van de temperatuur waarop het eiwit geklopt werd.

Het goed kunnen opnemen van vocht is belangrijk als je later nog bijv gepureerd fruit erdoor wilt mengen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

71

Nou ik heb het vandaag geprobeert! Voor een taart die ik zondag af moet hebben :) met alle verhalen in dit topic zag ik eigenlijk mijn eerste poging een mislukking worden! Maar met alle tips erbij, het ging geweldig :D

Heb alleen wel een glazen kom moeten gebruiken, was op korte termijn echt geen RVS kom mogelijk voor mij, maar het is echt perfect geworden :D en de smaak is echt superb....ik snap waarom mensen veel liever dit gebruiken dan gewone botercreme!

Mocht de taart een mislukking worden  :nooo zal het hier in elk geval niet aan liggen! :Y

72

Annvisse:  :thumb:  :thumb:  :thumb:
Lekker, he!  :P

73

Echt wel! Heb er steeds dit topic ook bij gehad! Dat heeft vast geholpen! Kun je nu bijv voor het vullen ook besluiten om er jam doorheen te doen? Of zou je dan gewoon vullen met jam?

74

ja hoor, je kunt er gewoon jam, of gesmolten choc, of fruit of.... :9  doordoen :Y
Super dat het je gelukt is :thumb:

75

Carien schreef:

ja hoor, je kunt er gewoon jam, of gesmolten choc, of fruit of.... :9  doordoen :Y
Super dat het je gelukt is :thumb:

Mooi dat het gelukt is maar je kunt niet zomaar elk fruit erdoor doen.
Verse Annanas bijvoorbeeld is geen goed idee, daar reageert de mbc mee.
Heeft met bepaalde enzymen te maken de eiwit afbreken. Als je de annanas stukjes eerst verhit hebt kan het na het afkoelen weer wel.
Natuurlijk kun je ook patidess smaakjes erdoor doen of jam.

gr, john