1

Onderwerp: hete lucht vs onder- en bovenverwarming

Hallo,

Sinds enkele weken ben ik verhuisd en heb een nieuwe oven. Nu vraag ik me af of ik mijn biscuit moet bakken in de hete lucht stand, of is het beter om dat met onder- en bovenverwarming te doen?
Wat is jullie ervaring???

Groetjes,
Judith

2

Re: hete lucht vs onder- en bovenverwarming

Ik bak met hete lucht en dat gaat goed. Onder- en bovenwarmte heb ik niet geprobeerd omdat dit meteen goed ging. Ben eigenlijk ook wel benieuwd, goede vraag!

3

Maakt opzich niet zoveel uit. Meestal is onder/bovenwarmte gelijkmatiger dan hetelucht maar hangt heel erg vd oven af...

4

Mij bevalt hetelucht niet......de bovenkant is brokkelig en de kleur blijft ook lichter. Maar misschien is dat per oven verschilldend?

groetjes Wilma

5

Hetelucht is +/- 10 graden heter dan conventioneel = boven+onderwarmte en onregelmatiger.
Hetelucht droogt meer uit, ik gebruik deze stand alleen voor meringue of ovenschotels.
Wil je toch hetelucht gebruiken, controleer dan op welke niveau je de rooster moet plaatsen ( ligt aan de capaciteit van je oven, turbo hetelucht/extra ringverwarmingselement of niet)

Voorkeur bij taart en brood bakken is, boven en onderwarmte/conventioneel bakken

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

6

boven - onderwarmte is het beste maar als je net als ik soms meerdere biscuits in1 keer bakt kun je beter hetelucht nemen

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

7

Aha, bedankt voor jullie reacties. Ik ga straks maar eens proberen met boven en onderwarmte!

8

coconuts schreef:

boven - onderwarmte is het beste maar als je net als ik soms meerdere biscuits in1 keer bakt kun je beter hetelucht nemen

Waarom is met meerdere biscuits in 1 keer hetelucht wel beter?

9

omdat je ene biscuit boven anders je warmte voor je onderste blokkeert en dan worden ze niet gelijkmatig gaar

10

Oh zo... Dank je voor het antwoord... Als ik meerdere biscuits bak, plaats ik ze naast elkaar vandaar dat ik er niet bij nagedacht heb dat onder/boven dan problemen kan geven!

11 Laatst bewerkt door ireen123 (26-10-2012 21:59)

tine83 schreef:
coconuts schreef:

Waarom is met meerdere biscuits in 1 keer hetelucht wel beter?

Dan moet je oven wel geschikt zijn om op meerdere niveaus te bakken anders word het nog niets.
Zoals in een eerder bericht bedoelt, turbo hetelucht of met een extra ringelement zodat bakken op meerdere niveaus mogelijk is.
Anders krijg je op 1 plek de hetere lucht en de andere plek krijg je minder warme lucht. Dan is het niet tegelijk gaar.

Beter? Persoonlijke smaak denk ik . Ik ga voor boven en onder warmte vooral ook omdat glutenvrij dan nog droger kan worden

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

12 Laatst bewerkt door coconuts (26-10-2012 22:54)

Sorry als ik onduidelijk was maar als je op 1 niveau bakt kun je ook boven/onderwarmte gebruiken maar als je meerdere niveaus gebruikt dan kun je t beste met hetelucht bakken  zodat de warmte beter verdeeld wordt anders worden je kapsels niet goed gaar

boven/onderwarmte bakt gelijkmatiger en rustiger

ik taart, jij taart, wij zijn taarten