Onderwerp: cupcakes en muffins zakken ALTIJD in! help!!!

hallo iedereen,
mijn cupcakes en muffins zakken áltijd in. Het maakt niet uit welke mix ik gebruik. Ik heb mix van dr. oetker, die van funcakes, een of ander duits merk, maar ze zakken altijd in. Alleen de mix van homemade, zo'n 1-2-3 pakket waarbij je water toe moet voegen, lukken wel altijd. Ik weet niet wat ik fout doe. Ik gebruik een keukenmachine van philips. Ik heb een oven van Neff en ik gebruik de elektrische stand. Als ik de cupcakes er langer in doe, worden ze weer heel erg droog (heel vaak geprobeerd). Ik denk eigenlijk dat het aan mijn oven ligt, want als ik bij mijn vriendin de cupcake mix van dr oetker bak (wel met een handmixer) lukt het ook. En zij heeft weer een andere oven. Dus moet ik hem dan op een andere stand zetten? Of op een andere graden?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groetjes Emma

een eigen taart is goud waard

2

Re: cupcakes en muffins zakken ALTIJD in! help!!!

Hoi

Heb je heb je het ook met andere dingen uit de oven, pizza's ovenschotels? Want dan ligt het aan je oven. Test je de cupcakes of ze terugveren voor je ze eruit haalt?

Groetjes

nee,  bijna alles lukt wel, pizza's, ovenschotels, biscuitdeeg...
en ze veren wel terug, maar tijdens het afkoelen zijn ze binnen no time ingezakt. Dat is dus met muffins en cupcakes zo. Heel vervelend  :(

4

En thuis ook met een handmixer proberen?

als dat kon had ik dat allang gedaan. De handmixer ging stuk, en we hadden thuis nog kortingsbonnen voor een actie van de Shell. Toen hebben we die keukenmachine gekocht.

6

is de keukenmachine alleen met zo'n mesje? of wel met een garde of klopper?
zou toch bij de buren of zo een handmixer lenen en kijken of het dan wel goed gaat.

7

Je kunt cupcakes en muffins ook 'overmixen'. Het beste is zelfs om bloem als laatste door je deeg te spatelen. Zodra de bloem vermengd is, ben je ook klaar. In het geval van een mix zou ik het eens proberen op de laagste stand en dan tot alles goed in elkaar is opgenomen. Hoor geaag of het helpt! Succes!

8

Dat gebeurt ook vaker als het te snel rijst.
Jij gebruikt mix, dus teveel bakpoeder is het wss niet.
Start op een lagere temperatuur 150-160 graden en bak ietsie langer tov de hogere temperatuur. Zo krijgt het gelijdelijk aan de kans om te rijzen en te garen.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij