1

Onderwerp: help biscuit laag

Ik heb gisteren een biscuit gemaakt van funcakesmix 22cm.
Ik had het gemixt met de deeghaken, dus was erg laag gebleven.
Van mijn fout geleerd en vandaag een nieuwe poging.

Nu vandaag wist ik dat het met de gardes moest, beslag was ook veel meer en veel dikker en de biscuit is beter gelukt. Ook een stuk hoger.
Maar nog niet hoog genoeg.

Ik heb vandaag 240gr mix, 4 verwarmde eieren, 25ml water gebruikt.
8 minuten op hoogste stand en 2 minuten op laagste stand gemixt.
Daarna 35 minuten op 175 graden in oven met boven en onder verwarming.
Hij is mooi bruin en egaal.

Wat doe ik nog fout, hoe krijg ik de biscuit hoger?

2

Re: help biscuit laag

Hoe hoog is hij nu en hoe hoog wil je hem hebben? De hoeveelheden op de verpakking zijn voor taarten van ongeveer 7,5 cm hoog.

Je kan proberen om iets meer mix, eieren en water te gebruiken.
Of, waar ik achter ben gekomen: ik mix met een handmixer op een voet, de hoeveelheden van de tabellen tot en met een taart van 20cm mix ik in 1 keer, als de taart groter moet worden mix ik het in 2 delen; beide 8 minuten snel en 2 langzaam. Daardoor is mijn biscuit ook een stuk hoger geworden.

Hoop dat je er iets aan hebt, succes!

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

3

meer beslag doen.
hoe kom je aan de 240 gram mix? volgens mij is het namelijk 66 gram mix per ei wat er op funcakes staat.

voor mijn 20 cm gebruik ik 333 gram mix, 5 eieren (250 gram zonder schil) en een scheutje water.

4

Die hoeveelheden heb ik van de tabellen hier links op de site.
Als ik jouw hoeveelheden lees voor 20 cm, moet ik voor mijn 22 cm inderdaad meer nemen.

Hij is nu een centimeter of 5 ongeveer.
Ik heb een gewone goedkope handmixer.

Ik zal het volgende keer proberen met in 2 keer mixen dan.
En doe je aan het einde die 2 samen en mix je het dan nog even door elkaar ofzo?

Ik ga hem morgen toch even doorsnijden en als hij mooi van binnen is toch vullen en bekleden.

Hetis sowieso gewoon een uitprobeer-taart,de eerste die ik zelf thuis maak :)

5

chantal1980 schreef:

voor mijn 20 cm gebruik ik 333 gram mix, 5 eieren (250 gram zonder schil) en een scheutje water.

Is dat voor een 20 rond? Wauw... ik gebruik 220 mix, 170 gr ei en 22 ml water voor een ronde van 20cm. Iets meer dan de tabellen dus en niet helemaal zoals op het pak staat.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

chantal1980 schreef:

meer beslag doen.
hoe kom je aan de 240 gram mix? volgens mij is het namelijk 66 gram mix per ei wat er op funcakes staat.

Ik denk dat ik deze hoeveelheden dan voor mijn 22cm vorm maar eens moet proberen.

7

Marianne schreef:
chantal1980 schreef:

Is dat voor een 20 rond? Wauw... ik gebruik 220 mix, 170 gr ei en 22 ml water voor een ronde van 20cm. Iets meer dan de tabellen dus en niet helemaal zoals op het pak staat.

dan is ie wel 10 cm hoog ;) sorry, vergeten erbij te zetten! vergeet het altijd.. mn ronde zijn allemaal 10 en de vierkante 7,5.

8

Ah oke, 10 centimeter hoeft de mijne niet te worden.

Maar de vorm is dan ook wel ietsje groter bij mij.
En mix je dat in 1 keer of in 2 keer?

9

Ik mix in één keer, maar heb een profi mixer. Voor een 22cm zou ik 265 mix,  205 gr ei (4x maat M) en 27 ml water doen. Lekker lang mixen! Doe je het met een handmixer, mix dan gerust 10 minuten ipv de 7à 8 die op het pak staan, scheelt echt!

@Chantal: dat verklaart ;) Dan scheelt het bij mij nog maar een beetje.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

:)
ik had eigenlijk ook 7,5 cm hoog besteld hoor. maar bij die (roosbanket) zaak die een paar jaar geleden bestond hebben ze een paar keer de verkeerde verstuurd. nou ja, ik vond het wel prima natuurlijk!
(zo ook 2 gratis cc standaards 'gekregen' ;) )

11 Laatst bewerkt door sunny82 (25-10-2012 09:53)

Ik vanmorgen weer een poging.
Heb de hoeveelheden gedaan die bij tabellen voor een 25cm staan.
Hij is mooi hoog,ziet er goed uit.
Wel een paar gaatjes in de onderkant,wat de bovenkant wordt, maar dat vul ik wel op met botercreme.
En de bovenkant is een beetje boller dan die van gisteren,zelf klein scheurtje lijkt het wel.
Maar ik heb hem op het kopje gelegd, dus zal wel bijtrekken.
Happy  :D

12

das mooi!
misschien kun je die gaatjes voorkomen door het bakblik met het beslag erin even op het aanrecht te laten 'vallen'. dan willen de belletjes er nog wel eens uitgaan voordat ie de oven in gaat.

13

Ja dat zal ik doen, want dat had ik ergens hier gelezen.

Hoe kan ik die bolling voorkomen?
Ik lees lagere temperatuur en dan iets langer.
Ik had nu 175 graden 40 minuten, hoe lang moet ik hem dan op 150 graden?

14

175 is best wel heet, en na 40 minuten zal hij wel een beetje droger worden gok ik.
zelf bak ik alles op 150 graden, voor 35-40 minuten.
door lage temp te gebruiken rijst hij niet zo snel.

15

Ik zal het inderdaad op 150 proberen.
175 stond op de zak,vandaar.

16

Ik gebruik deze tabel en dat werkt echt goed voor mij:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

Ik bak altijd op verschillende temperaturen: beginnen op 150 graden en vervolgens geleidelijk aan de temperatuur verhogen naar 160 en dan naar 170. Zodanig dat de taart ongeveer even lang op elke temperatuur gebakken wordt.