1

Onderwerp: fondant met tylose

Ik heb de laatste tijd gemerkt dat Satin ice met tylose niet zo hard wordt als andere fondantsoorten. Ik was net bij de Makro en heb funcakes fondant meegenomen. Mijn vraag is wordt de Funcakes met tylose als je het laat drogen goed hard om bijv vlinders strikken enz te maken.
Alvast bedankt voor de info!!

2

Re: fondant met tylose

funcakes wordt bij mij hard genoeg voor een strik of vlinders, geen probleem. Het duurt alleen een tijdje (afhankelijk van de dikte 1 tot meerdere dagen.)
Niet teveel tylose gebruiken doet wonderen.
Ik heb laatst ook ergens hier op het forum gelezen dat je de uit te harden dingetjes een half uurtje op 50 graden in de oven kan leggen, met de deur op een kiertje, dat het daardoor extra hard wordt/sneller hard wordt.

Succes!

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

3

Dank je wel. Ik had laatst vlinders en duifjes gemaakt, ik dacht dat het goed hard was op een cupcakes gedaan en een dag later lagen ze helemaal plat.

4

Het kan ook aan de hoge luchtvochtigheid van de laatste tijd liggen. Ik gebruik altijd Satin Ice en heb daar nooit problemen mee. Alleen de laatste 2 weken doe ik strikken etc. pas op het laatste moment op de taart.

5

asuncion schreef:

Dank je wel. Ik had laatst vlinders en duifjes gemaakt, ik dacht dat het goed hard was op een cupcakes gedaan en een dag later lagen ze helemaal plat.

Dat kan aan de luchtvochtigheid liggen, maar ook aan de manier waarop je ze bewaard hebt. Als je ze bijvoorbeeld in een luchtdichte plastic doos hebt bewaard gaat het inderdaad niet helemaal goed met de fondant, ook al heb je er tylose door gedaan. (spreek uit ervaring)
Ook in de koelkast gaat het niet goed komen, is nl. veel te vochtig.
Bewaren in een kartonnen doos. Dan moet het, ook met satin ice, goed komen.
Mijn ervaring is dat het juist met funcakes fondant niet helemaal hard wordt. Ik gebruik momenteel petinice (bakels) fondant. Deze hard echt goed uit, zowel met als zonder tylose erdoor.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

6

Ik denk dat aan de luchtvochtigheid lag, Ik had vorige week handvaten voor een tas gemaakt over een fles te drogen gelegd en ik haalde ze er naar 2 dagen af en waren ze nog niet echt hard. Ik ging daaromecht twijfelen aan de Satin ice fondant. Nou ik hoop maar dathet binnenkort beter gaat en anders in de oven drogen haha.

7

Ik gebruik gewoon funcakes met een beetje tylose erdoor en heb helemaal nergens last van gehad. Zowel met strikken als bloemen en geboetseerde figuurtjes. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van uitproberen. Er ruim op tijd beginnen zodat het lang genoeg uit kan harden (wat ik nogal eens vergeet  :+ )

8

Ik gebruik gewoon funcakes met een beetje tylose erdoor en heb helemaal nergens last van gehad. Zowel met strikken als bloemen en geboetseerde figuurtjes. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van uitproberen. Er ruim op tijd beginnen zodat het lang genoeg uit kan harden (wat ik nogal eens vergeet  :+ )