1

Onderwerp: 1ste creatie drama:(

Ik zal mij eerst even voorstellen
Mijn naam is Anja woon in de provincie Groningen
En sinds kort heb ik interesse in taarten maken voor eigen en familie/vrienden en er misschien ooit in de toekomst mee kijken voor soort winkeltje ofzo met taarten 

Ik heb ook van tvreclame het boekje gekocht en heb de volgende nummers al besteld

Ik heb gister cake gekocht en die wou ik bekleden met fondant om te proberen
Ik heb instructies van internet gevolgt behalve vloeibaar glucose heb ik pas veel later toegevoegd
Ik kon het in de winkel niet vinden toen heb ik iets op internet gevonden om het zelf te maken dat gemaakt en erbij gedaan (water met suiker)

Maar als ik het wil rollen blijft het of op aanrecht of aan de roller plakken en breekt het. Voordat ik het ga rollen leg ik eerst wat poedersuiker op het aanrecht

Hoe kan ik dit voorkomen zodat het mooi strak en glad blijft zonder plakken en breken? En hoe krijg ik mooie goede botercreme?

Ik wil het heel graag morgen nog eens proberen

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips

2 Laatst bewerkt door djehr (30-09-2012 09:42)

Re: 1ste creatie drama:(

Hoi Anja,
Welkom op het forum!

Ik weet niet of je de fondant persé zelf wilt maken, maar hij is ook kant-en-klaar te koop. Online, maar ook in verschillende taartwinkeltjes, Jamin en ( wat mindere kwaliteit) bij xenos en Hema.

Ik heb zelf nog nooit fondant gemaakt dus kan je daar niet mee helepen.

Als je fondant uitrolt is het handig om je aanrecht licht met poedersuiker te bestrooien. Dat voorkomt at je fondant blijft plakken. Dat deed je al lees ik net.  :)  Maar daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je de lap die je aan het uitrollen bent regelmatig draait.
Op Youtube kun je veel filmpjes vinden over het uitrollen van je fondant en het bekleden van je taart.
http://www.youtube.com/watch?v=7VoXDLw4TZc

Verder is dit topic misschien ook handig voor je
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

In het rijtje links in beeld staat een hoofdstukje met recepten
En verder kun je in de FAQ links in het rijtje ook veel antwoorden op beginnersvragen vinden.

3

Klopt ik zou graag de fondant zelf maken
Kant en klaar ben je uiteindelijk denk ik wel duurder uit

Ik rol 1 keer met de rollen en dan wil ik het draaien alleen plakt het dan al vast terwijl ik er poedersuiker onder bestrooit heb

4

Wat je zou kunnen proberen is zelf marshmallowfondant maken. Is (ook) niet duur én je hebt niet veel speciale ingredienten nodig. (Marshmallows, beetje water, en poedersuiker. Ook de crisco niet vergeten voor het insmeren van je handen en de aanrecht enz.)
Het recept kun je hier op de site vinden.

Ik heb het ook wel gedaan, maar bestel nu altijd kant-en-klaar. Vind ik toch lekkerder én makkelijker  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Je moet crisco gebruiken  om het fondant niet aan aanrecht te laten plakken ipv podersuiker.Dit smeer je op aanrecht en zonodig iets aan je rokler of handen.Wat ik ook gelezen heb en zelf ook wil uit proberrn om fondant heel op taart te krijgen om fondant uit te rollen op stuk doorzichtig tafelzeil.in nl is nu ook the nat maar die kost 30 euro terwijl je als je tafelzeil gebruikt veel goedkoper uit bent met zelfde redultaat.

6

Je moet crisco gebruiken  om het fondant niet aan aanrecht te laten plakken ipv podersuiker.Dit smeer je op aanrecht en zonodig iets aan je rokler of handen.Wat ik ook gelezen heb en zelf ook wil uit proberrn om fondant heel op taart te krijgen om fondant uit te rollen op stuk doorzichtig tafelzeil.in nl is nu ook the nat maar die kost 30 euro terwijl je als je tafelzeil gebruikt veel goedkoper uit bent met zelfde redultaat.