1

Onderwerp: Boetseren met fondant of marsepijn???

Hallo,

Ik ben nu bijna een jaar bezig met taarten maken. Tot nu toe heb ik alleen fondant gebruikt, werkt echt superfijn, heb een paar dingen met fondant geboetseerd, maar nu heb ik me laten vertellen dat boetseren met marsepijn mooier/beter is :think: . En het bekleden van een taart??? Wat vinden jullie fijner?? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt.

Groetjes Peggy(28 oktober heb ik jubileum :D  dan is het 1 jaar geleden dat mijn taartverslaving is begonnen.... :P )

Liefde overwint alles........

2 Laatst bewerkt door Annette52 (21-10-2012 22:31)

Re: Boetseren met fondant of marsepijn???

Hallo pupke,
Vast gefeliciteerd met je 1 jarig jubel op deze site.
Marsepein is erg prettig om te kleuren en om mee te bekleden.  Je moet er wel van houden de een vind het heerlijk en de ander heeft er een hekel aan.
Het is hoofdzakelijk gemaakt van suiker en gemalen amandelen.Dus het smaakt heel anders en minder zoet dan fondant.
Welke alleen suiker is (met wat toevoegingen natuurlijk)
Voor boetseren ligt het eraan wat je maakt.
Decoraties gaan prima met marsepein. Figuurtjes ook als ze niet hard hoeven te worden.(marsepein wordt niet hard fondant wel)
Dus staande figuurtjes wordt moeilijk.
Voor de rest is het een kwestie van uitproberen wat jou het beste ligt.En wat je het lekkerste vind smaken.
Hoop dat je hier iets mee kunt.
Succes in ieder geval.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

3

Bedankt Annette.

Ik ja de gok toch maar eens wagen, vind zelf de fondant ook mierenzoet....binnenkort moet een nijntje boetseren, maar dat moet ik toch echt mt fondant doen, aangezien hij ECHT wit moet zijn, maar het jurkje zou ik wel van masepijn kunnen maken.

Nogmaals bedankt :thumb:

Liefde overwint alles........

4

Pstttt... het is marsepEIn..... :o

Ik vind overigens fondant weer prettig(er) boetseren, 'reageert' beter op tylose en is gladder dan marsepein. Ik vind dat je altijd nog (hoe minimaal ook) de structuur van de marsepein blijft zien......  :think:

5

Pupke je kunt de marsepein ook echt wit krijgen met Wilton icingcolor white.
Wel plastic handschoentjes gebruiken met verven want het is wat plakkerig en wit natuurlijk!
Neem een goede marsepein Dat scheelt enorm in smaak .De Zeelandia vind ik het fijnst van structuur en het lekkerst van smaak en velen met mij. Ik ben niet zo een fan van funcakes maar dat mag je zelf proberen.Xenos, die is echt slecht.
Dus echt zelf proberen hoe de smaken verschillen.
Wat Annick zegt is wel zo dat je de structuur van de marsepein blijft zien maar dat is bij fijn of gedetailleerd  boetseerwerk en niet erg bij een Nijntje.
Ga het zelf maar proberen dat is de enige manier om te zien wat jij prettig en lekker vind.
Succes!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!