1

Onderwerp: Hoe maak ik de plastic taartdowels op maat

Ik moet over twee weken mijn eerste stapeltaart maken. Nu heb ik al plastic dowels aangeschaft maar vroeg ik me af waarmee je deze op maat maakt. Mijn man heeft twee linkerhanden dus we hebben niet echt een zaagje in huis dus voordat ik op de dag zelf met mijn handen in het haar zit wil ik zorgen dat ik nu al iets in huis haal om deze op maak te maken. Dus mijn vraag: hoe en met wat doe ik dit?
Alvast bedankt!!

2

Re: Hoe maak ik de plastic taartdowels op maat

ik knip ze met een heggenschaar.. uiteraard wel 1 die ik speciaal alleen voor taarten gebruik

3

Ik moet ook over 2 wkn me eerste stapel maken, maar heb bij de Sligro maisstokken gekocht.. die zijn stuk dikker als sate stokjes en ook goed te doen en goedkoper en gewoon wegwerp

4 Laatst bewerkt door Carien (18-10-2012 15:59)

met zo'n scherp afbreekmesje :Y  (weet effe de naam niet, zo'n mesje wat je uit kunt schuiven en steeds een stukje af kunt breken om weer een scherpe punt te krijgen); dat is lekker smal, daardoor buigt het plastic niet in :)

Er bestaat ook een speciale pijpentang, maar da's loodgietersgereedschap en een beetje prijzig voor die paar keer dat je het nodig hebt ;)

:think: ik weet niet hoe hoog je gaat, maar voor 1 of 2 lagen voldoen de houten dowels prima hoor :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Carien schreef:

met zo'n scherp afbreekmesje :Y  (weet effe de naam niet, zo'n mesje wat je uit kunt schuiven en steeds een stukje af kunt breken om weer een scherpe punt te krijgen); dat is lekker smal, daardoor buigt het plastic niet in :)

Er bestaat ook een speciale pijpentang, maar da's loodgietersgereedschap en een beetje prijzig voor die paar keer dat je het nodig hebt ;)

:think: ik weet niet hoe hoog je gaat, maar voor 1 of 2 lagen voldoen de houten dowels prima hoor :Y

Je bedoelt een stanleymes denk ik ;)

Ik heb in het begin ook gewoon mijn scherpe koksmes gebruikt. Heel voorzichtig eerst de punt er in en dan rustig snijden (anders deukt hij in). Dit was voordat ik het inderdaad met een stanleymes ging doen, die ik alleen voor 'taarten' heb aangeschaft :)

6

:think: lijkt op een stanleymes, maar is smaller, met zo'n uitschuifbaar blad....

ik bedoel deze: http://www.multigift.nl/product_images/w/586/toppoint_90730_collection_0001__40198_thumb.jpg

7

Super bedankt voor alle reacties!  ik ga een twee laags taart maken maar heb nu al plastice dowels dus ga maar met deze werken.dan ga ik maar op Zoek naar een stendymes.dit lijkt me dan voor nu kwa aanschafprijs het interessantst.bij de action zal ik vast wel zoiets vinden.
Hoe weet k op welke lengte ik ze af moeten snijden?

8

bij de action liggen ze ws bij het scrap gedeelte :)

Je duwt zo'n dowel in de beklede taart, je prikt in de dowel (met een prikker/speld/punt van het mesje) daar waar de dowel net boven de fondant/marsepein uitkomt. Dowel eruit trekken, afsnijden en de anderen ook op die lengte afsnijden, zodat de boventaart recht staat.

Kijk eens hier: http://www.tartacadabra.com/nl_main.html

9

Carien schreef:

:think: lijkt op een stanleymes, maar is smaller, met zo'n uitschuifbaar blad....

ik bedoel deze: http://www.multigift.nl/product_images/w/586/toppoint_90730_collection_0001__40198_thumb.jpg

Nu wilde ik toch even opzoeken hoe dit dan heet, want ik heb deze altijd ook gewoon aangezien als stanleymes. Weet je als je meer van dit soort mesjes wilt zien waar je op moet googlen....

(af)breekmes of hobbymes

Je had het dus al in je bericht genoemd :D hoe simpel kan het zijn haha

10

Ik gebruik altijd de schaar van Little venice, echt een super uitkomst! Daar knip je de dowels zo mee door zonder moeite. Ik deed dat eerst ook met een mesje maar ik ben nu zo ontzettend blij met de schaar!

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

11

Carien schreef:

Hoe bedoel je? Ik gebruik altijd de bamboe deuvels, ook als ik hoger dan 2 lagen ga. Heb jij slechte ervaringen ermee?

12

FunLovin schreef:

Ik gebruik altijd de schaar van Little venice, echt een super uitkomst! Daar knip je de dowels zo mee door zonder moeite. Ik deed dat eerst ook met een mesje maar ik ben nu zo ontzettend blij met de schaar!

Wat leuk dat ik zie dat jij ook op het forum zit.ik weet zo niet of je weet wie ik ben maar ik ben sissi en geregeld in je winkel te vinden.die stapeltaart is voor mijn moeder (weet je het nu) en ik was dit laatst vergeten aan jou te vragen.omdat ik vorige week een wervel in mijn rug heb verdraaid kon ik totaal niet uit de voeten en ook niet langskomen om dit al te vragen dus ik dacht dan vraag ik hier alvast wat rond. morgen moet ik naar het ziekenhuis en kom ik langs jou dus als het gaat kom ik even binnen want ik moet nog wat dingen hebben voor een cc voor mijn zus over 3 weken en nu ben ik wel benieuwd naar die schaar waar jij het over hebt.ook wil ik toch graag dat ene bloemenuitstekertje als je die nog hebt.nou een lang verhaal maar misschien tot morgen!

13

Theodora schreef:
Carien schreef:

Hoe bedoel je? Ik gebruik altijd de bamboe deuvels, ook als ik hoger dan 2 lagen ga. Heb jij slechte ervaringen ermee?

Nee, ik bedoel alleen dat die plastic dowels mn zijn voor hoger dan 1 à 2 (à 3) :) Bij 4 hoog die ik in de onderste plastic, daarboven weer met hout (vind het zo zonde van de taart, die dikke pijpen :s ).

14 Laatst bewerkt door Carien (18-10-2012 19:46)

FunLovin schreef:

Ik gebruik altijd de schaar van Little venice, echt een super uitkomst!

:think:  bedoel je deze?
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -6161.html

Nog nooit van gehoord  :nooo .....  :think:  knijpt die schaar de rods niet fijn/samen dan?

15

Ja, carien, die bedoel ik, de schaar heeft kleine tandjes zodat de dowels niet weg schieten, ik kan er prima mee knippen, de plastic en houten/bamboe dowels.

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!