1

Onderwerp: Francois Vatel gebakjes

Afgelopen zondag keek ik naar Rudolph's Bakery op 24 kitchen.
Tijdens het maken van de Vatel taart vertelde hij met zoveel passie over een film over Francois Vatel.
Vatel moest 3 dagen voor Lodewijk de XIV gekookt hebben en er zouden prachtige taarten te zien zijn en tevens het ontstaan van de slagroom....

Ik raakte helemaal enthousiast en vroeg mijn lief de film voor me op te zoeken. Dat had ie supersnel voor elkaar en 's avonds heb ik de film gekeken. Eerlijk gezegd viel het een klein beetje tegen want ik heb weinig taarten voorbij zien komen.
Het stukje over de slagroom vond ik wel leuk en al met al heb ik me er wel mee vermaakt.

Vandaag vond ik het wel tijd om ook de Vatel taart te maken. Het zijn bij mij gebakjes geworden omdat ik een beetje opzag tegen het aansnijden van een schuimtaart.
3 lagen schuim waarvan 2 lagen gevuld met amandelschaafsel en hazelnootcrème en de bovenste laag met slagroomtoefjes, wat nougatine en puur choco schaafsel....

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BWBKNRHE-D.jpg
Het recept staat op 24 kitchen onder Vatel taart. De hoeveelden zijn vrij ruim

Bedankt voor het kijken!

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

2

Re: Francois Vatel gebakjes

Het water loopt in mijn mond en ze zien er ook nog eens leuk uit :thumb:

Toevallig heb ik die aflevering ook gezien en  het leek mij ook een heerlijke taart.
Wat heb jij ze mooi na gemaakt in het klein zeg, ze zien er super uit, krijg er trek van. Ben benieuwd hoe ze smaken :P

Groetjes van Cora

4

Mmmm dat ziet er lekker uit.

5

Dank jullie wel.
Het is vrij eenvoudig eigelijk, je hebt alleen een lange tijd nodig om het schuim te drogen in de oven.

6

Jaaaa! Heb die aflevering ook gezien en m op m'n to-do lijst gezet. Hij lijkt me echt heerlijk!
Wij vroegen ons ook al af hoe je zo'n taart nou normaal aan zou kunnen snijden..vind het heel slim opgelost zo in die kleinere gebakjes  :thumb:

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

7

Zie er op op te eten uit, zo lekker en leuk

Yesterday is history, tomorrow is a mistery,
Today is a gift, that's why we call it PRESENT

8

het ziet er erg leuk en ook verleidelijk smakelijk uit

9

ooooohww  :9  :9  :9  :9

dank voor je verhaal en foto :thumb: , ik ga zoeken :Y  O-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Die zien er erg lekker uit!!! :Y

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

11

Ell& schreef:

Jaaaa! Heb die aflevering ook gezien en m op m'n to-do lijst gezet. Hij lijkt me echt heerlijk!
Wij vroegen ons ook al af hoe je zo'n taart nou normaal aan zou kunnen snijden..vind het heel slim opgelost zo in die kleinere gebakjes  :thumb:

De smaak was ook heerlijk.
Als je de taart in de koelkast zet stijft de crème op en wordt het geheel stevig genoeg om te snijden. Na elke keer snijden je mes schoonmaken.
Maar de slagroom op het schuim gaat in de koelkast minder goed. Het maakt het schuim zacht.
Dus wat ik gister heb gedaan is de 3 van de foto helemaal afgemaakt en er nog 3 in de koelkast gezet zonder slagroom. Die heb ik 's avonds voor mijn zoons afgemaakt.
Misschien een idee om rekening mee te houden als je de taart maakt.

film heb ik jaren terug al gezien vind het wel een goede film maar je ziet niet veel..

heb toevallig ook die aflevering gezien.. ik kreeg er trek van..

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

13

Sandra-lala schreef:
Ell& schreef:

De smaak was ook heerlijk.
Als je de taart in de koelkast zet stijft de crème op en wordt het geheel stevig genoeg om te snijden. Na elke keer snijden je mes schoonmaken.
Maar de slagroom op het schuim gaat in de koelkast minder goed. Het maakt het schuim zacht.
Dus wat ik gister heb gedaan is de 3 van de foto helemaal afgemaakt en er nog 3 in de koelkast gezet zonder slagroom. Die heb ik 's avonds voor mijn zoons afgemaakt.
Misschien een idee om rekening mee te houden als je de taart maakt.

Bedankt voor je tip  :thumb:  :thumb:

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

14

yummie!

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

15

Het ziet er echt heerlijk uit.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie