1

Onderwerp: Randen biscuit blijven aan bakvorm plakken

Ik heb nu een paar keer een biscuit gebakken, maar iedere keer zijn de randen van de biscuit aan de bakvorm blijven plakken.
Ik heb al eens bakpapier gebruikt en zonder bakpapier heb ik de randen van de bakvorm ingevet met margarine of crisco.

Voor het bakken heb ik een springvorm met anti-antiaanbaklaag (zo'n donkergrijze) gebruik.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de randen van de biscuit mooi stevig zijn en niet blijven plakken?
Nu heb ik namelijk erg veel botercrème nodig om de taart glad af te smeren en dan nog is het erg lastig.

2

Re: Randen biscuit blijven aan bakvorm plakken

Gewoon de randen invetten met boter/bakspray/wat je ook maar gebruikt; ook bij anti-aanbak :Y

Wanneer je biscuit gaar is, krimpt hij iets, komt dan los van de kant. Kan ook zijn dat je je biscuit iets langer moet bakken (5min ofzo).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

andere bakvormem? ik gebruikt pme wel prijzig maar altijd goed

4

Carien schreef:

Gewoon de randen invetten met boter/bakspray/wat je ook maar gebruikt; ook bij anti-aanbak :Y

Wanneer je biscuit gaar is, krimpt hij iets, komt dan los van de kant. Kan ook zijn dat je je biscuit iets langer moet bakken (5min ofzo).

Ook  bij deze bakvorm hem ik goed ingesmeerd met boter.
Ik zal de biscuit de volgende keer nog wat langer bakken.

Is een siliconen bakvorm ook goed tegen "plakranden"?

5

Heb je al eens de boter in gepoederd met bloem? Dat doe ik altijd bij tulbandvormen anders wordt t 3x niets en ingepoederd gaat het (bijna) zltijd goed.

6

Ik doe vaak ook invetten met olie/boter en dan als nog een laagje bloem erover heen.. gaat altijd wel goed ( laatste taart na ) Maar als ik de bakspray gebruik van dr oetker dan krimpt mijn taart (??)

7

Ik gebruik ook oor de randen bankpapier, die ik ook nog eens invet. Na het bakken al wel uit de vorm halen, maar het papier nog een paar minuten laten zitten. Daarna het papier er voorzichtig afpellen. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad

Yesterday is history, tomorrow is a mistery,
Today is a gift, that's why we call it PRESENT

8

Tjiwy86 schreef:

Ik gebruik ook oor de randen bankpapier, die ik ook nog eens invet. Na het bakken al wel uit de vorm halen, maar het papier nog een paar minuten laten zitten. Daarna het papier er voorzichtig afpellen. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad

Zo doe ik het ook! Gaat altijd goed!!

Lieve groetjes!!
Kim

9

Zelf gebruik ik de bakvormen van PME, en totaal geen last van het probleem.

Ik spuit de vorm in met de bakspray van dr. oetker.
Wel laat ik de kapsel even in de vorm afkoelen voor ik hem eruit haal, misschien kun je dat proberen!

Lust zelf geen marsepein.. *schaam*

10

Ik gebruik van wilton de cake release. Vind het echt super spul. Heb er niet veel van nodig en zelf m'n oude springvormen laten goed los.

Cake release is misschien wat duurder maar het werkt wel fijn. Mijn zus gebruikt de spray van dr oetker en heeft ook geen problemen. Wel doet ze op de bodem altijd een bakpapiertje.

Succes met de volgende en ik hoop dat die goed los komt dit keer!

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

11

Ik had dat dus ook in mijn springvorm en heb nu de bakpannen van PME en gebruik de bake easy spray. Echt ik wil nooit, maar dan ook echt nooit meer anders

12

Een goedkoop alternatief voor allerlei spray's :

1 deel Crisco , 1 deel olijf-of zonnebloemolie , 1 deel bloem . Dit alles goed mixen tot een gladde substantie . Je bakvorm hiermee licht inkwasten en je hebt nóóit meer vastzittende biscuits !

Ik maak altijd een flink voorraadje en bewaar dit in een gesloten bakje in de koelkast.

Carpe Diem !

13

Bedankt voor de tips! Ik heb de volgende biscuit nu in de oven zitten, ik heb de bakvorm bekleed met bakpapier en vervolgens ingesmeerd met crisco en bloem.

@ monique63: dat is ook een goed plan zeg, bedankt voor je receptje :)
Hoe lang kan je zoiets ongeveer bewaren?

14

jolien87 schreef:

@ monique63: dat is ook een goed plan zeg, bedankt voor je receptje :)
Hoe lang kan je zoiets ongeveer bewaren?

Dat kan wel een aantal weken , mits je het koel bewaard .

Carpe Diem !

15

Oké dankjewel voor de info :)

Ik heb vanmiddag 3 biscuits gebakken. De eerste (28 cm) in een springvorm met ingevet bakpapier.
En de andere twee (24 cm) in een ingevette silicone bakvorm van Xenos.
Alledrie prima gelukt, geen plakrandjes dit keer  :thumb:

16

Ik doe altijd eerst iets meer dan de helft van het beslag in de vorm en dan smeer ik het beslag vanuit het midden met een lepel goed tegen de kanten aan. Dan de rest van het beslag erin en dan schuif ik de vorm even een paar keer vlug heen en weer over het aanrecht zodat het beslag goed tegen de randen van de vorm aanzit. Sinds ik het op deze manier doe heb ik geen last meer van losse randen.