1

Onderwerp: Taart te zout? Hoe zou dat kunnen?

Als reactie op een gemaakte taart van mij, kreeg ik te horen dat het erg zout was. Ze wouden graag weten hoe dat dat kwam.

Dit heb ik nog nooit eerder gehoord en zit me dan ook te bedenken waar dat dit weg komt.

De producten haal ik altijd vers op uit de winkel.

De taart was gemaakt van biscuit(bloem, eieren en suiker).
De eerste vulling was aardbeienjam en stukjes verse aardbeien(deze verse aardbeien waren zoet).
De tweede vulling was banketbakkersroom(eieren, suiker, melk en bloem)
Daarna bekleed met fondant, afgesmeerd met chocoladebotercreme(zeeuws meisje, poedersuiker en witte chocolade).

Zout komt dan ook niet te pas in mijn taarten.

Wellicht kunnen jullie ontdekken waar het zoute gevoel weg komt? Normaal hoor ik juist, oehhh dit is zoet. Tja dat is begrijpelijk, haha..

Hoor graag van jullie...

Re: Taart te zout? Hoe zou dat kunnen?

Was het een reactie per mail? Misschien is het een tikfoutje en bedoelen ze zoet??

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

vorige keer hadden zowel de taart van ***** als de cupcakes een heel zoute smaak. Hierdoor smaakte deze minder lekker dan verwacht. We vroegen ons af of jij wellicht kunt bedenken welk ingredient je hebt gebruikt waardoor het zo zout smaakte (bijvoorbeeld de boter?). En natuurlijk is onze vraag of en hoe je dat deze keer kunt voorkomen?

Duidelijk zout, toch :s

4

Kan het zijn dat men iets zouts in de koeling had liggen en dat die smaak in de taart (en cupcakes) zou zijn getrokken?

Hmmmm.... bizar!
Geen idee hoe dat zou kunnen als je zelf geen zout hebt toegevoegd.
Sorry, ik kan je niet helpen  :o

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

Volgens mij trekt zout niet zo snel als smaak in andere producten...

7

Vind het een vreemd verhaal!

Enige wat ik me kan bedenken is dat je zoute boter hebt gepakt in plaats van gewone maar daar zul je zelf ook wel aan gedacht hebben..

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

8

Ik gebruik altijd zeeuws meisje voor de botercreme en die is niet zout bij mijn weten...

9

Ook al gebruik je gezouten boter, dan proef je nog steeds geen zout hoor. Dit is een mysterieuze klacht  :lol:

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

10

Raar zeg..............

groetjes Wilma

11

Ik gebruik altijd gewoon gezouten roomboter en ik heb dit nog nooit gehoort. Wel et zoet, maar te zout???

Is er toch per ongeluk iets mis gegaan en heb je zout en suiker verwisselt ergens?

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

12 Laatst bewerkt door Esther68 (16-10-2012 16:00)

FunLovin schreef:

Ook al gebruik je gezouten boter, dan proef je nog steeds geen zout hoor. Dit is een mysterieuze klacht  :lol:

Ik wel.....een tijdje terug had ik per ongeluk gezouten gepaktipv ongezouten. Toen ik ging proeven of ik er wel genoeg vanille doorheen had gedaan proefde ik het zout goed. Vond ik niet lekker... :nooo

En is Zeeuws Meisje roomboter? Ik ken alleen de margarine....

13

FunLovin schreef:

nou echt wel hoor  :Y Ook al is het maar erg weinig. Ik heb het ook een keer gehad in de 1:1 botecrème en dat is écht niet lekker  :nooo

14 Laatst bewerkt door omakneeltje (16-10-2012 18:15)

ik gebruik ook altijd zeeuws meisje voor de botercreme, heb nooit iemand gehoord over te zout :/ , dus vreemd verhaal.ok, lees even op het pakje: bij de ingr. staat geen zout vermeld......

ik vind creme gemaakt met margarine lekkerder dan met roomboter, die gaat in de cake en appeltaart :9 , en op brood :Y

overigens, als ik taart bak met bloem, suiker etc., doe ik er juist een flintertje zout in!

15

Eshter 68; Zeeuws meisje is margarine, ik gebruik geen roomboter.

Ottolien; Nee dan kan niet, suiker zit hier in het pak en zout in de zoutmolen.

Daarbij komt dat ik van te voren alles proef en mij niks is opgevallen.. :think:

Ik denk wel dat als je per ongeluk wel gezouten boter gebruikt dat je wel smaak verschil proeft, zeker als je het anders niet gebruikt. Maar goed dat was niet het geval bij mij.

Tja...(zit met mijn handen in mijn haar)

16

nou ja, ze hebben de taart toch lekker opgegeten? :Y

bak gewoon precies zo´n taart, en eet m zelf op, misschien kom je er dan uit?

echt geen straf, lijkt me ;)

17

We gaan van biscuit, banketbakkersroom, aardbeienjam en verse aardbeien, nu een chocoladebiscuit met vanillecreme en bebogeen maken.

Zal even een extra hoog biscuit bakken en dan kunnen we het zelf ook proeven. Ik proef normaal alleen de losse onderdelen.

Snap het nog steeds niet, maar als ik alle reacties lees, begrijpen jullie het ook niet, dat is voor mij een schrale troost..

18

Ik denk eigenlijk dat je zometeen gewoon een heul lekkere taart proeft, en helemaal niks raars ... misschien zijn zij gewoon een beetje raar..  :+

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

19

omakneeltje schreef:

ik gebruik ook altijd zeeuws meisje voor de botercreme, heb nooit iemand gehoord over te zout :/ , dus vreemd verhaal.ok, lees even op het pakje: bij de ingr. staat geen zout vermeld......

Moet je bij natrium kijken. Al is natrium en zout niet hetzelfde, geloof ik. Bij natrium is het zout + ? (weet ik niet meer)

Maar volgens mij zit er in gewone margarine (en halvarine) wel zout..

20

Wat een grappige reactie, te zout  :think: .. met de manier hoe jij bakt :nooo . Das in ieder geval niet te zout! Waarschijnlijk zelfs hartstikke lekker, als je alle vullingen zelf maakt.

Maar om toch hun feedback even serieus te nemen, ze zullen er misschien iets mee bedoelen aan te vlak, wrang, bepaalde nasmaak.
Ik kan op het volgende komen, maar (!!) dit is natuurlijk erg smaakgevoelig, dus zie het niet als kritiek, gewoon wat opties waar ik zelf aan denk..
- Biscuit; grappig genoeg kan juist een snufje zout de smaak van zoet of vanille versterken, dan smaakt hij iets minder vlak, wat sommigen lekkerder vinden. Ik gooi er zelf ook nog wel eens een pietsje vanillesuiker in (van echte vanille, getrokken door gewone suiker te mengen met vanillestokjes en dit in een pot een tijd te laten staan.)
- Aardbeien; Er is wel groot verschil tussen aardbeien. Momenteel zijn ze uit het seizoen, dus niet van de volle grond, maar gekweekt of geimporteerd. Hoewel ze zoet kunnen zijn, kunnen ze ook wel eens een wat wrange nasmaak hebben.
- Banketbakkersroom: heerlijk zelfgemaakt!! Weet niet of je de vanille vergeten bent op te schrijven, of dat hij er wel in zat, maar zonder vind ik de smaak wat vlak en met echte vanille, door deze te laten trekken in de melk, is ie echt verrukkelijk. Echte vanille is ook een heel groot verschil met vanillesuiker uit die zakjes. Dat is namelijk geen vanille, maar vanilline en smaakt voor mij zelf wat kunstmatiger, bijna wat plastic-achtig.
- Boter; zweer zelf bij echte roomboter, vind ik persoonlijk (dus zal niet voor iedereen gelden) veel lekkerder dan pakje zeeuws meisje. Dit is wel een echt andere botersmaak, roomboter smaakt veel voller en romiger, zeeuws meisje..  :think:  Misschien moet je eens kijken op de ingredientenlijst van zeeuws meisje, of er behalve boter nog iets aan toegevoegd is. Goede roomboter bevat alleen maar boter, niks erbij.

Nou, ja, het zijn maar wat gedachten, smaak is erg persoonlijk en wat de één belangrijk vind, vind de ander niet eens lekker. Dus doe er mee wat je wilt.

Trouwens; als je nog een nieuw taartje bakt straks: bebogeen smaakt heel sterk, dus weet niet of je dan nog goed de rest kunt beoordelen op hun smaak... Wél lekker natuurlijk.

21

- De aardbeien die in de taart(gemaakt in Juni) zaten kwamen uit onze groente tuin en deze waren op dat moment heerlijk zoet.

- Banketbakkersroom, zelf gemaakt met vanille welke getrokken is in de melk.

- Boter, Zeeuws meisje bevat 1,5% zout. Wat mij ook opviel dat er een E nummer in zat. Ik ga ook eens even bij de andere boters kijken. Zeeuws meisje beviel mij altijd wel.

Bedankt voor de tips..

22 Laatst bewerkt door Jeje (17-10-2012 14:05)

Moet je bij natrium kijken. Al is natrium en zout niet hetzelfde, geloof ik. Bij natrium is het zout + ? (weet ik niet meer)

Zout = natriumchloride

Vervelend zeg, misschien gewoon iets mis met hun smaakpapillen? Kan me gewoon niet voorstellen dat er een "zoute" smaak aan je taart zat als ik alles zo lees......

What doesn't kill you, makes you stronger

23

Maar ik blijf het raar vinden dat je dit nooit eerder hebt gehoord.
Ik weet niet hoeveel je voor andere bakt maar het lijkt mij dat als je dit met regelmaat doet je
A: dit wel eerder gehoord zou hebben of dat
B: de mensen gewoon niet meer bestellen

Vind het een beetje vreemd en denk niet dat het aan de boter ligt wanneer je deze altijd gebruikt. Al moet ik zeggen dat ik laatst roomboter had, die ik vaker gebruik, en ineens heel erg naar kaas smaakt (en ik lust geen kaas...). Misschien was 'jouw' boter een zoutere partij?  :think:

24

TaartvanJolanda schreef:

- De aardbeien die in de taart(gemaakt in Juni) zaten kwamen uit onze groente tuin en deze waren op dat moment heerlijk zoet.

- Banketbakkersroom, zelf gemaakt met vanille welke getrokken is in de melk.

- Boter, Zeeuws meisje bevat 1,5% zout. Wat mij ook opviel dat er een E nummer in zat. Ik ga ook eens even bij de andere boters kijken. Zeeuws meisje beviel mij altijd wel.

Bedankt voor de tips..

:9  :9 zelf gekweekte juni aardbeien, de bofkonten.. lekkerder kun je het niet krijgen!
En aan de BBR kan het dus ook niet liggen, zo te lezen. Dus heel misschien de boter.  :think:  Tja, of het zijn gewoon rare kwibussen.

25

Esther68 schreef:

Maar ik blijf het raar vinden dat je dit nooit eerder hebt gehoord.
Ik weet niet hoeveel je voor andere bakt maar het lijkt mij dat als je dit met regelmaat doet je
A: dit wel eerder gehoord zou hebben of dat
B: de mensen gewoon niet meer bestellen

Vind het een beetje vreemd en denk niet dat het aan de boter ligt wanneer je deze altijd gebruikt. Al moet ik zeggen dat ik laatst roomboter had, die ik vaker gebruik, en ineens heel erg naar kaas smaakt (en ik lust geen kaas...). Misschien was 'jouw' boter een zoutere partij?  :think:

Ik bak regelmatig voor andere mensen en heb dit nog nooit gehoord. Ik wil graag een oorzaak weten maar ik kan er gewoon niet achter komen. Want als je een oorzaak hebt kun je jezelf verbeteren.