1

Onderwerp: hoe plaatje over brengen op taart om te schilderen?

Ik zit me al dagen suf te piekeren hoe ik een tekening over kan brengen op een taart (bijvoorbeeld van een geboortekaartje) om het daarna te kunnen schilderen

Ik heb t al geprobeerd met pipinggel ; werkte niet

Ook geprobeerd via de how to op de site,alleen dan krijg je weer lijntjes in je taart wat dan ook weer niet de bedoeling is...

Ik zat te denken om mijn tekening over te nemen op perkamentpapier met potlood het dan om te draaien en dan op de taart te wrijve, alleen dan is tie toch niet meer eetbaar door de potloodresten... of het moet zijn dat iemand weet of er eetbare potloden zijn???

Ik hoop dat er iemand is die voor mij de gouden tip heeft;)

gr lon

Re: hoe plaatje over brengen op taart om te schilderen?

Er schijnen ook eetbare potloden te zijn (of non-toxic in ieder geval), maar ik hou daar ook niet van...
Je kunt het met wat dust proberen, of anders met iets van een projector op je taart projecteren (net als bij muurschilderingen :))

Maar ik neem aan dat de echte experts vast veel betere tips hebben  :Y

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Dat vraag ik me nu ook al heel lang af. Mij lukte het namelijk ook niet met pipinggel. Ik heb toen uit de losse pols geprobeerd maar dat was niet te doen! Ik heb helaas geen antwoord voor je maar ik lees wel even nieuwsgierig mee, als je dat goed vindt?

4

@ griepies, ja hoor prima

@ suuz: enig idee wie er een beetje kenners zijn op dit gebied??? dan kan ik ze eventueel een pb berichtje sturen met mijn vraag ;)

Enne non toxic betekent toch niet giftig he?

Thanks alvast voor je advies :)

gr lon

Ik snap het niet helemaal. Je wilt dus een tekening op je taart schilderen maar weet niet hoe je dit voor elkaar kan krijgen zonder het uit de losse pols te doen?

Kan je het niet eerst op los fondant doen en de fondant op de taart plakken? Zo heb ik het vaker gedaan, zie delfsblond taart.

6

Hiervoor is een hele leuke workshop bij Alice!

:D  :D

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

7

Als je de tekening overtrekt op overtrekpapier en dan met de getekende kant naar boven op je taart legt.
Misschien kun je dan heel zachtjes met een tooltje de lijntjes overtrekken,zodat je het heel lichtjes in je fondant/marsepein ziet. En dat dan overtrekken met eetbare stift/verf of zoiets???

Op die manier heb je niet de potlood in je taart en als je het toch met iets anders moet overtrekken (pipinggel???) dan zie je die hele lichte nerfjes denk ik niet meer terug in je taart.

8 Laatst bewerkt door nolly1970 (16-10-2012 19:07)

2x  oepsie

9 Laatst bewerkt door nolly1970 (16-10-2012 19:07)

hmmm 3x zelfs  :o

10

Natasja loves cupcakes schreef:

Ik snap het niet helemaal. Je wilt dus een tekening op je taart schilderen maar weet niet hoe je dit voor elkaar kan krijgen zonder het uit de losse pols te doen?

Kan je het niet eerst op los fondant doen en de fondant op de taart plakken? Zo heb ik het vaker gedaan, zie delfsblond taart.

het was juist niet de bedoeling dat ik het los op mijn taart zou plakken;) maar wel een goede voor een eventueel volgende taart;) en nee, ik ben niet goed in tekenen dus gaat idd niet vanuit de losse pols lukken :D

gr lon

11

Henriette34 schreef:

Hiervoor is een hele leuke workshop bij Alice!

:D  :D

Heb net even gegoogled, lijkt me idd een superleuke workshop om te gaan doen bij Alice ( denk nl ook dat zij de gouden tip voor me heeft nu ik haar kunstwerken heb gezien), mits ik niet bijna 32 weken zwanger was en ik de afstand zou kunnen rijden.... t is voor ons eigen geboorte taartje dat ik graag wilde maken aan de hand van ons geboorte kaartje voor de kleine :D

gr lon

Volgens mij wordt het doorgaans zo gedaan, maar dan dus op taart :)
http://www.youtube.com/watch?v=8Hyi0RL7Fvo
Deze mevrouw heeft trouwens wel meer leuke filmpjes!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

13

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Ik zie dat zij het idd toch met potlood doet en dan stempelt als het ware op de fondant. Er blijft dan een lichte potloodafdruk achter op het fondant. Maar kan dit dan geen kwaad wanneer je het zou opeten? Zo'n plaket als zij maakt kun je er nog afhalen, maar als je het echt op je taart zou doen, is het de bedoeling dat je het kunt eten lijkt me...

14 Laatst bewerkt door GriePies (17-10-2012 01:37)

Heb het even gegoogled, maar potloden met een  kern van grafiet zijn niet giftig. En daarbij wanneer je er met de alcohol overheen schildert, vervaag je de potlood ook al voor een groot gedeelte. De methode zou dus kunnen werken en eetbaar zijn. Ga het binnenkort eens uitproberen!

15

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Dank voor het filmpje, had het zo in gedachten, wist alleen niet of potlood eetbaar is maar kan dus blijkbaar wel :)

gr lon

16 Laatst bewerkt door fluppyduck (17-10-2012 09:06)

1 keer was wel genoeg.....

gr lon

17

GriePies schreef:

Heb het even gegoogled, maar potloden met een  kern van grafiet zijn niet giftig. En daarbij wanneer je er met de alcohol overheen schildert, vervaag je de potlood ook al voor een groot gedeelte. De methode zou dus kunnen werken en eetbaar zijn. Ga het binnenkort eens uitproberen!

Jeetje, jij was nog laat wakker;) Thanks voor het uitzoeken of we potlood op een taart zouden  kunnen gebruiken.

Zat net nog even te denken, waarschijnlijk werkt een zacht potlood beter om over te brengen dan een hard potlood :)

Thanks ladys voor jullie tips en filmpjes, wanneer t zover is, zien jullie wel een taartje verschijnen!!!

gr lon

18 Laatst bewerkt door Annette52 (17-10-2012 09:35)

Grafiet potlood is idd niet giftig.
Een andere methode is je tekening overbrengen met speldenprikjes in de lijntjes.Voor bovenop kun je dan ook bv de tekening als je die geprikt hebt met cacao bestuiven(In een zakdoek of maizena pad doen.Voorzichtig en altijd op een groter papier de tekening doen. Dan valt de cacao niet op je taart.)

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

19

Annette52 schreef:

Grafiet potlood is idd niet giftig.
Een andere methode is je tekening overbrengen met speldenprikjes in de lijntjes.Voor bovenop kun je dan ook bv de tekening als je die geprikt hebt met cacao bestuiven(In een zakdoek of maizena pad doen.Voorzichtig en altijd op een groter papier de tekening doen. Dan valt de cacao niet op je taart.)

dat is idd ook nog een manier, ben alleen bang dat ik dan teveel bruin in mijn tekening krijg... maar een goede tip voor wat donkerder plaatjes :)

gr lon

20

Als dat te donker is neem je dust in het roze of andere lichte tint.

21

Annette52 schreef:

Als dat te donker is neem je dust in het roze of andere lichte tint.

dom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht..... thnks!!!

gr lon

22

Niet dom hoor!  :nooo  Ik werk er gewoon vaker mee. :Y

23

lief van je :)

gr lon