1

Onderwerp: 3d trein siliconenmal Xenos

Ik hoop dat ik hier goed geplaatst heb, aangezien het eigenlijk een vraag is zowel bakken als decoreren.

Voor mijn verjaardag heb ik een hele schattige 3dmal van een trein met wagonnen gekregen. Een van mijn jonge gasten was daar helemaal verliefd op, dus had hem beloofd voor zijn verjaardag(hij word komende week 6) de trein t e maken en mee te nemen.

Uiteraard heb ik al een ge-experimenteerd, de chocolate mud cake komt er heel mooi uit de vorm, maar de kleine deeltjes (als schoorsteentjes van de loc) breken erbij af. Vermoedelijk is een andere mix dus slimmer, maar welke..
Zou muffinbeslag hiermee gaan werken of zou wat steviger

2

Re: 3d trein siliconenmal Xenos

Ik gebruik gewoon altijd de biscuit mix, net toevallig een paardenhoofd  uit de oven en alles is gewoon heel, zoals de oortjes enzo.

3

Misschien heeft het ook te maken met het insmeren van de vorm? Iedere bakvorm spray ik in met bakspray van dr oetker.
Werkt geweldig, heb eigenlijk altijd de taarten heel uit de vorm.

4 Laatst bewerkt door marianne81001 (16-10-2012 21:30)

Edit: https://www.google.nl/search?hl=nl& … WOFPIggqM: hopelijk ging dit goed, dan is dit een vorm die erop lijkt, alleen met meer wagonnetjes.

Is dat in die kleine maat niet te slap doordat het zo luchtig is?  De mal van de xenos waar het om gaat hebben Treintje en wagonnen de maat van elk een cm of 5 lang en 3 of 4 hoog ongeveer, (exact meten moet ik morgen evendoen als ik thuis ben;)) met vrij veel details in de bovenste laag (dus de onderste onder het bakken).
Dat en omdat in die maten vullen en afsmeren me vrijwel onmogelijk leek was de reden om het niet met de biscuitmengsel waar ik normaal mee bak te proberen.

Maar kan het morgen altijd proberen en ze eerst in de vriezer gooien als het idd zo mooier lukt. en dan hopen dat ze idd rechtop blijven staan, ook als er iets als candymelts of ganache overheen gaat. Biscuitmix zonder vulling en zonder icing vind ik zelf al niet super smaken, laat staan een kind van 6. Maar de mud cake was de algemene mening van het testpanel, te machtig voor het doel ;)

Ze gleden er wel heel makkelijk uit, even de bodem van de wagon recht afsnijden, omdraaien en heel zacht indrukken.. Maar na het koelen begon de loc onderdelen te verliezen