1

Onderwerp: helpp mijn eerste biscuit te weinig beslag!

Hallo
Met volle trots  heb ik vandaag mijn eerste biscuit gebakken alleen het beslag was te weinig en vulde niet eens een kwart van mijn vorm. Ik kreeg hierdoor natuurlijk geen hoge cake maar voor de rest is het naar mijn gevoel goed gelukt,
ik heb funcakes biscuitmix gebruikt alles volgens aanwijzing van het pakje voor mijn 15/7.5  bakvorm...wat heb ik hier verkeerd gedaan en wie kan mij hierbij helpen?

2

Re: helpp mijn eerste biscuit te weinig beslag!

ik krijg ook niet mooie hoge biscuit met biscuitmix hoor!
maar het is wel lekker luchtig.
goed lang mixen is wel belangrijk!
als ik een hogere taart wil maken doe ik 2 biscuits op elkaar:)

3

http://www.deleukstetaartenshop.nl/maat … vormen.pdf

Deze gebruik ik altijd als uhet om funcakes gaat! Lekker lang mixen en tadaaa

Sweet as sugar and everything nice

4 Laatst bewerkt door Queen (14-10-2012 08:41)

had ik ook. Bleek en aan mijn mixer te liggen (een foodprocessor met gardes) en de tabel op de verpakking is volgens velen hier niet juist.  Mijn vorm vn 7,5 cm hoog had nog geen 2,5 cm beslag. Met de tabel van hier en een nieuwe mixer gaat het helemaal top!!

Dit is het bewuste topic:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

5

Op het moment dat je gaat mixen (met gardes) moet het beslag echt minimaal verdubbelen in hoeveelheid en echt heel licht van kleur worden.

Als je de verpakking van funcakes volgt, kom je daar zeker wel aan..  :Y  Sommigen gebruiken iets meer, maar de bakvorm maar voor 25% gevuld klopt niet, dan is het mixen toch niet goed gegaan..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

Bommeltje schreef:

Op het moment dat je gaat mixen (met gardes) moet het beslag echt minimaal verdubbelen in hoeveelheid en echt heel licht van kleur worden.

Als je de verpakking van funcakes volgt, kom je daar zeker wel aan..  :Y  Sommigen gebruiken iets meer, maar de bakvorm maar voor 25% gevuld klopt niet, dan is het mixen toch niet goed gegaan..

het was bij mij wel heel licht van kleur geworden alleen de volume was niet verdubbeld...zal inderdaad wel aan mijn mixer liggen...heb de mixer ooit bij kruidvat een keer gekocht..

dank je voor je reactie

7

Iedereenn bedankt voor jullie reacties, ik ga het met de tabellen proberen.

8 Laatst bewerkt door chantal1980 (14-10-2012 17:40)

hoeveel mix en eieren had je gebruikt?
en een kruidvatmixer hoeft niet slecht te zijn hoor! als ie maar gardes heeft en je er 10 minuten mee mixt.

9

ik heb biscuitmix van funcakes gebruikt, en de maten van het pakje aangehouden, zo uit me hoofd was het volgens mij 85 gram ei iets van 113 gram mix en 12 ml water...7 min hoog gemixt en 3 min laag :/

10

Ik gebruik zelf geen mixpakje, maar neem aan dat ook bij de mix geldt dat je langer mag mixen. Minimaal 10 minuten. Bij een grotere hoeveelheid (maar die had je niet) zelfs wel langer.
Misschien dat daar de oplossing ligt?

11

ja, idd langer mixen is geen probleem..
En minimaal 8 min, hoogste stand, en daarna 2 op de laagste stand om de grote luchtbellen te verwijderen..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

12

En zorg ervoor dat de gardes niet helemaal onder het beslag gaan, zodat je wel genoeg lucht in het beslag kunt kloppen!
Succes met de volgende poging.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

13

medina schreef:

ik heb biscuitmix van funcakes gebruikt, en de maten van het pakje aangehouden, zo uit me hoofd was het volgens mij 85 gram ei iets van 113 gram mix en 12 ml water...7 min hoog gemixt en 3 min laag :/

dit is inderdaad te weinig voor een 15 cm bakvorm.
het makkelijkste is het om per ei te rekenen.
1 ei zonder schil maat m/l is ongeveer 50 gram. hierbij moet 66 gram mix en een paar drupjes water.

voor een 15 cm bakvorm doe ik zelf 3 eieren, 200 gram mix en een paar druppies water (weeg ik nooit).
dan 9 minuten hoog mixen en 2 minuten laag.

bakvorm goed insprayen of invetten en bloemen, beslag erin en ongeveer 35 minuten op 150 graden.

14 Laatst bewerkt door @ppeltje (16-10-2012 08:32)

Hoeveelheid water moet ca. 10% zijn van de mix, dus 200 gr mix moet 20 ml/gr water bij.  ;)

Bereken per halve liter die in je bakblik gaat (even meten met water) 1 ei, 66 gram mix en 6 gram/ml water. Eventueel naar boven afronden. Dan zit je altijd goed!  ;)

En een laag bakblik kun je altijd nog verhogen met wat bakpapier...

Dat is toch een TAART waard!

15

Ik gebruik ook funcakes en had dit probleem ook. Nu hou ik niet meer de maten op de verpakking aan maar het volgende:

25 x 7,5 cm:
6 eieren
396 gram biscuit mix
40 ml water

8 min op hoge snelheid mixen en 2 min op laagste snelheid.
35 minuten in de oven

Wordt ie perfect!

Lust zelf geen marsepein.. *schaam*