1

Onderwerp: gumpaste graafmachine

hoi, ik wil een graafmachine boetseren. in de winkel kreeg ik gumpaste kant en klaar. nu zie ik dat mensen dit mengen? ik had begrepen dat dit niet hoeft. en is het nu handiger om eerst alle losse onderdelen te maken. dit te laten drogen (hoe lang is de droogtijd?) en dan in elkaar zetten met eetbare lijm? of meteen aan elkaar plakken? wat is jullie advies?

Re: gumpaste graafmachine

Hoi Amanda,

Kreeg je gumpaste, dan hoef je deze niet te mengen. Dit is boetseersuikerwerk wat meestal na 1 nacht, en als het grotere elementen zijn, 2 a 3 dagen dient te drogen.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is fondant, dit wordt, om er een fijn boetseersuikerwerk van te krijgen, vaak gemengd met tylose.
Als je de tylose (poeder) door fondant kneed, en dan overnacht bewaard in een luchtdicht gesloten doos/zakje/container heeft het de volgende dag dezelfde consistentie als gumpaste.

Ik lijm kleine onderdelen vaak meteen tijdens het maken vast, en als de grotere componenten droog genoeg naar mijn smaak zijn, die ook. Ik breng de lijm dan aan en laat het eventjes aandrogen alvorens ik de twee onderdelen vastzet, eigenlijk net als alle andere zaken die je lijmt (beeldje of een mok ofzo)

Omdat het om een graafmachine gaat denk ik wel dat je wat versteviging in de arm moet aanbrengen. Dit kan met satéprikkers, rietjes of zelfs dowels. Maar dat ligt eraan hoe groot alles is.

Helpt dit een beetje? Succes!

Groetjes Tamara :thumb:

"A party without CAKE is just a MEETING"
www.sweetcleefcakes.nl

3

Hoi Tamara,

Dank je wel voor je reactie. heel fijn!  ik zal even kijken hoe het gaat met de arm inderdaad.

Fijn! Laat je het zien als ie gelukt is? Ik ben vrij nieuwsgierig ingesteld ;-)
Hahaha. Heel veek suc6!!

www.sweetcleefcakes.nl

5

nou gisteren eerste poging gedaan. wat een drama. op kleur brengen ging al heel lastig. toen begonnen en ja hoor was het al te hard geworden. allemaal scheurtjes. ga het straks nog eens proberen.

6

Tamara heb jij toevallig nog sites of iets dergelijks waar how to's van graafmachines opstaan?

Ojee :s
Dat is inderdaad geen goed begin! Heb je luchtdichte bakjes en keukenfolie bij de hand gehouden? Want steeds als je iets weglegd moet je dit meteen verpakken!! Vooral gumpaste is een crime als je het niet afdekt!
Hoezo was het kleuren lastig als ik vragen mag? Kreeg je de intensiteit niet? Het is natuurlijk bij hele donkere kleuren zoals zwart en rood dat er behoorlijk wat ingaat en daardoor de paste erg dun en moeilijk(er) te verwerken wordt.. Ik koop meestal de fondant op kleur in zwart en rood.
Maar goed, ik ging er een beetje vanuit dat de graver geel zou worden en die kleur valt  toch goed mee? :think:
Helaas heb ik geen how to's paraat..ik zal eens ff gaan googlen voor je! Ik kom hier op terug!

www.sweetcleefcakes.nl

8

kreeg de insensiteit niet zeg maar. ik denk dat ik te voorzichtig ben en meer moet toevoegen daarom duurt het te lang. ik heb het dus niet afgedekt!!! dus dat is ook een goede!! De graver wordt inderdaad geel.
zie nu net dat ik goudgele kleurstof heb.  ik werk normaal met marsepein en heb nooit echt problemen met kleuren gehad.  Ik heb ook gegoogled op een how to. kon niets vinden. maar goed misschien heb jij meer geluk! dank je wel alvast!

Ja dat is altijd even passen en meten zeg maar. Steeds weer met een tandenstoker wat kleur aanbrengen, doorkneden en kijken of je tevreden bent.
Het is een lastige zoektocht hoor om een how to te vinden. :o  Ik vond wel een foto op het forum van een andere taartenbakster, die vind je hier:

Het "DeLeuksteTaarten" - forum » Taarten Parade » Vut taart voor een kraanmachinist

Misschien al een beetje een leidraad voor je! :thumb:

Ikzelf werk niet heel veel met Marsepein omdat ik de stevigheid van fondant wat mis, en niet heel veel van mijn klanten vragen ernaar.
Afdekken is écht een absolute must! Al is het maar voor een paar minuutjes! Een folie, afsluitbaar bakje of een sealbag zijn onmisbaar bij het boetseren hahaha. Zonder die artikelen zou ik al heel wat weg kunnen gooien want met de kids en een constante telefoon die rinkelt loop ik soms wel tien x achterelkaar weg! :shh:

Ik zoek nog even door voor je, hoelaang heb ik nog? Dringt de tijd al? :s

www.sweetcleefcakes.nl

10

hahaha je hebt tot 27 oktober. dan is mijn zoontje jarig! En ik moet en zal die graafmachine fabriceren voor zijn verjaardag. tis nu meer een principekwestie geworden. gisteren een boek besteld van debbie brown.  easy party cakes. (volgens mij een oude versie je hebt er nu nog 1 met 50 easy party cakes) Daar schijnt er een in te staan. ik hoop het!  dat afdekken ga ik nu doen. vind het lastig om echt tijd te vinden ivm met kind , werk en rinkelende telefoons inderdaad! Maar bedankt voor je hulp! en tips!