1

Onderwerp: Smoother gaat erg stroef

Hallo allemaal,

Wanneer ik de marsepein op mijn taart leg wil ik er meteen met de smoother overheen. na het afsnijden van overige marsepein nog een keer. nu heb ik alleen een probleem: de smoother glijdt niet echt over de taart, dus niet echt smooth :p.

Op deze manier krijg ik mijn taarten ook niet mooi strak. Het gaat namelijk erg stroef en trek hierbij de marsepein bijna kapot..

Heeft iemand dit ook?

Heeft er iemand tips?

Lust zelf geen marsepein.. *schaam*

2

Re: Smoother gaat erg stroef

Ik heb hier ook last van!! Alleen dan met fondant.

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

3

Echt jammer he, want iedereen zegt dat de taarten juist zo mooi strak worden van de smoother!!

Dus, help ons!  :s

4

Ik heb het ook, vooral met marsepein en zou ook graag het antwoord willen weten. Ik vrees dat als je de smoother licht poedert met een mengsel van poedersuiker en maizena, je vlekken krijgt. Zou crisco op de smoother helpen?

Tieneke

5

ben bang dat de marsepein door de crisco echt te vet blijft, of misschien wel gaat bobbelen. aangezien  je het er niet doorheen kneed, maar dan opsmeert..

heb poedersuiker inderdaad wel eens geprobeerd, maar blijf je echt zien doordat je het erin wrijft...

lastig lastig..

6

Ik gebruik soms wel wat crisco. Maar vind niet dat het er echt gladder op word. Ik hoop hier ook wat tips te lezen want ik vind het vaak ook stroef gaan. Gebruik m ook altijd op marsepein.

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

7

Allen last met goedkope fondant. Anders idd te veel crisco gebruikt.

8

Ik gebruik marsepein van funcakes, 1:3. Ik gebruik zelf geen crisco bij het 'smoothen'..

9

Ik heb hier ook regelmatig last van.
Wat bij mij helpt is om de taart na het bekleden weer even in de koelkast te zetten, daarna gaat het smootheren een stuk beter.

10

Tja, en ik gebruik Zeelandia, vaak gemengd met fondant, dus daar ligt het ook niet aan. Ik merk zelf wel dat het vaker voorkomt bij vochtig weer. Zouden we de lap gewoon even moeten laten drogen voordat we gaan bekleden en smootheren?

Tieneke

11

gewoon genoeg poedersuiker gebruiken. eerst krijg je dan een witte waas maar dit verdwijnt na een tijdje omdat de marsepein dit opzuigt als het ware. wanneer je de taart in de koelkast zet na het bekleden trekt dit nog beter en sneller weg.

12

Ik heb in een zakje maizena gedaan (zijn ook speciale zakjes voor te koop) en hiermee poeder ik op de smoother. De maizena komt dan alleen heel licht door de stof heen. Het is dan echt heel weinig en geeft niet af.

13

Ik ken het probleem van de fondant, meestal is dat doordat er enige condens op de taart komt. Wat helpt is smootheren mbv een velletje bakpapier dat je tussen je taart en je smoother legt.

14

gewoon klein beetje suikerpoeder en klaar,ik heb ook nooit last maar gebruik alleen funcakes

15

Kijk, hier kunnen we wat mee.
Bedankt voor de tips! Lijkt me inderdaad goede opties.
Ga inderdaad weer met poedersuiker doen en in de koelkast zetten! Het velletje bakpapier er tussen lijkt me ook een goeie!

Ga het zeker uitproberen

Bedankt!

Maizena kan je alleen bij fondant gebruiken, niet icm met marsepein!

Idd gewoon wat poedersuiker. Of even met rust laten en na een minuut of 10 gaan smootheren wil ook weleens helpen  :Y

17

Super, hier kan ik ook wel wat mee, vind het bakpapier een goed idee, volgende keer eerst wachten en dan kijken of het lukt en daarna bakpapier gebruiken!

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

18

taartjesdroom schreef:

:think: hoezo niet?? ik gebruik altijd maizena, zowel bij fondant als bij marsepein.... :think:
(niet bij smoother overigens, wel bij uitrollen enz).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

19

Carien schreef:
taartjesdroom schreef:

:think: hoezo niet?? ik gebruik altijd maizena, zowel bij fondant als bij marsepein.... :think:
(niet bij smoother overigens, wel bij uitrollen enz).

Zie dit topic (oa) http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2126724572 de marsepein kan gaan fermenteren........(ff googlen voor meer info, is slapies-tijd voor mij  ;) )

20 Laatst bewerkt door Carien (13-10-2012 22:03)

:s  :o
*gaat morgen alle zakjes leeggooien en wassen en vullen met poedersuiker*
Ik had het nog nooit eerder gelezen :nooo , gelukkig ook nooit wat gemerkt

:think: kan het op het www verder niet vinden, maar dat zal te maken hebben met die bedtijd, die voor mij ook erg geldt :rolleyes:  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

21

Ooo, dit had ik nog nooit gehoord/ gelezen. En ik gebruik het dus altijd in combinatie met Zeelandia marsepein.

22

marsepein gist best snel, net als amandelspijs..

Anne-Marie63 schreef:

Ik ken het probleem van de fondant, meestal is dat doordat er enige condens op de taart komt. Wat helpt is smootheren mbv een velletje bakpapier dat je tussen je taart en je smoother legt.

Zo heb ik het laatst ook gedaan. Echt een uitkomst.

24

Ik smeer mijn smoother heel lichtjes in met crisco (dat het alleen een beetje vettig wordt, dus heeeeeeel weinig) en smoother dan mijn marsepein op de taart glad. :thumb: Werkt prima, ik heb er nooit problemen mee.  :think:
Het is ook zo weinig dat het zover ik het kan zien niet op de marsepein achter blijft.

Zoek je een printje? Pb mij gerust.

25

ik ga eerst met mijn hand een paar keer over de smoother heen, soort 'opwarmen' of vetter maken doordat ik daarvoor met marsepein werkte en m'n handen soms iets had ingesmeerd met crisco, en dan met de smoother over de taart heen.

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...