1

Onderwerp: Luchtige vulling

Iemand heeft mij gevraagd om voor een feest twee taarten te maken. Ik heb nog niet zoveel ervaring en ben op zoek naar een lekkere vulling. Er zijn niet zoveel eisen, maar er mag geen botercreme in en de vulling moet luchtig zijn. Nu zag ik bij de recepten kwarkvulling en citroenkwarkmousse staan. Dit lijken mij redelijk luchtige vullingen en ik zit eraan te denken om voor een taart een combinatie van citroenkwarkmousse en lemoncurd te doen. Voor de andere misschien bavaroise. Weet iemand of dit inderdaad luchtige vullingen zijn? Of heeft iemand een ander idee?

Alvast bedankt!

2

Re: Luchtige vulling

mousse en bavaroise zijn inderdaad luchtig en veel verschillende smaken te maken.

3

Hoi, bedankt voor je reactie! Het leken mij ook al luchtige vullingen, dus ik zal nog eens gaan nadenken welke smaken het gaan worden :-)

Overal waar  geklopte slagroom door heen zit is lekker luchtig. Dus inderdaad mousses en bavaroises. Ook Zwitserse room. Lemoncurd vind ik zelf wel hartstikke lekker (zeker de zelfgemaakte), maar is niet per sé luchtig.
Dit soort vullingen zijn zoiezo veel lekkerder bij biscuit, dus snap het verzoek wel..  ;)
Wel even kijken hoe je vult. Je drukt het snel naar de randen toe uit als de volgende laag erop komt. Ik gebruik zelf bij deze vullingen daarom altijd een dijkje. Maar je kan ook bij niet te dikke laag een cm ofzo van de kant af blijven.

5

Hoi Mieperdemiep,

Dank voor je uitleg! Maak je het dijkje dan van botercreme of gebruik je daar iets anders voor? Een dijkje van bc is niet zo'n probleem, als maar niet de hele vulling hier uit bestaat. Maar andere suggesties zijn welkom :-).
Lemoncurd is idd niet zo luchtig, maar icm een frisse mousse of bavaroise volgens mij niet zo zwaar, toch?

Zwitserse room ken ik niet, maar zal ik ook eens opzoeken.

Ik maak zelf een dijkje van MBC (= meringue botercreme), deze is wel luchtiger dan gewone botercreme. Behoorlijk lekker zelfs. Je kunt ook (witte) chocolade ganache gebruiken.

Ik denk ook dat lemoncurd hier heerlijk bij smaakt, hoor. Zou ik zelf ook een laagje van bij willen in een luchtige taart. Bedoel meer dat de lemoncurd zelf niet luchtig is.
Maar kans is groot dat je aanvraagster vooral geen botercreme wil of alleen maar jam, maar dat andere vullingen die gewoon lekker smeuïg zijn goed zijn. En dat is lemon curd ook.
Banketbakkersroom is er ook zo één; niet luchtig, maar wel dan weer smeuïg,

7

Zwitserse room is banketbakkersroom met slagroom. Wel lekker maar ik persoonlijk vind het niet zo luchtig als een bavarois. Ook ik gebruik net zoals mieperdemiep MBC , omdat het luchtig en zacht is maar vooral zoals zij al zegt: het is heerlijk!!!!

Oke wel meer werk maar zoveel lekkerder. Én je kunt er een beetje smaakstof aan toevoegen!

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

8

.... of gepureerd fruit, of kaneel of wat dan ook; als het lekker mag zijn, komt het niet uit een potje.....

afsmeren kun je ook met ganache ipv botercrème.... lekker!
Kijk een op youtube 'inspired by Michelle'; en dan wel veeeeel dunner afsmeren hoor ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl