1

Onderwerp: royal icing

Hoe dik moet royal icing zijn om het te gebruiken om (zwaardere) decoraties vast te plakken? Bijvoorbeeld om een roos aan de zijkant van een taart te plakken?
Ik heb laatst geprobeerd om een goede dikte te krijgen, maar het lukte niet, de roos zakte steeds weg en op een gegeven moment begon een rozen-blaadje te smelten.
Op de zak van de royal icing mix (funcakes) staat wel een recept, maar da's voor grote hoeveelheden. Wat is dan ongeveer de verhouding voor een beetje RI om te plakken?

Bij elke gelegenheid taart......tot het je neusgaten uitkomt.......

2

Re: royal icing

Je kunt Royal Icing heel goed bewaren hoor, afgedekt met plastic en dan in een luchtdichte doos. Of decoraties ermee spuiten en deze na opdrogen heel heel lang bewaren.
Maar als je toch een klein beetje wilt, zou ik wat uit de zaak (eerst schudden zodat je niet alleen suiker of alleen eiwit hebt) in een kom doen en dan 2 druppels water erbij doen. Als het te dik is, per druppel water erbij en als het te dun is, mix erbij doen.

Tieneke

3

Als je geen icing hebt, maar toch iets wilt opplakken kan je ook een beetje fondant met tyloselijm mengen/ prakken tot een kleverig goedje. Hiermee kan je ook plakken. Voordeel is dat dan in de kleur van je taart is. Maar voor het opplakken van zware decoratie geldt wel dat je ze een tijdje moet stutten met papier of een stukje schuimrubber om de icing of de fondantlijm te laten drogen!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

4

Nou, ik ga d'r weer mee experimenteren. Bedankt voor de tips!

Bij elke gelegenheid taart......tot het je neusgaten uitkomt.......

5

de dikke consistentie is goed om te plakken.. je kunt minder aanmaken door de hoeveelheden op de verpakking te delen (250 gr royal icing op 30 ml water of 125 gr icing op 15 ml water)

het blijft niet meteen goed zitten. De royal icing moet wel de kans krijgen om te drogen, dus je roos even goed vast zetten aan de onderkant met een coktailprikker en die na het drogen verwijderen.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!