1 Laatst bewerkt door sylvia1981 (13-10-2012 09:12)

Onderwerp: Help....Hoe doen jullie dat??

Ik moet voor volgende week vrijdag (= 19 oktober) voor mijn vriendin een bruidstaart maken.

Hij wordt 3 lagen hoog. (of laag, als ik hier soms stapels voorbij zie komen   :P  )  Ik wilde hem dinsdag gaan vullen en bekleden en dan woensdag de laatste hand eraan leggen. Donderdag moet hij bezorgt worden in het restaurant. Zal hij dan vrijdag nog wel lekker zijn???

Het liefst maak ik een taart altijd de dag van tevoren maar ik ben bang als ik woensdag pas begin ik hem niet op tijd afkrijg. Ik heb namelijk nog nooit zo'n grote taart gemaakt. Donderdag moet ik werken dus dat is ook geen optie.

En dan nog een tweede vraagje; hoe doen julllie dat met vervoeren? Ik heb al begrepen dat jullie hem nooit onder plastic in de kk zetten ivm smelten van de fondant, maar als je hem vervoert dan? In een grote plastic zak oid? Ik ben bang dat hij anders vies wordt of zo....

Dus als jullie ideeën en tips hebben, heeeel graag! Alvast bedankt voor jullie hulp!  :Y

2

Re: Help....Hoe doen jullie dat??

Ik vind eigenlijk dat je dan een " oude " Taart maakt. Een hele dag de tijd om een taart te maken moet toch wel lukken? Zeker als je al wat decoraties eerder maakt.

Wat betreft het vervoeren,ik doe dat in de onderkant van een taartdoos. Word zo echt niet vies!

3

Ik lees graag mee.....Wil er ook e.e.a. van weten. :)

4

Deborah schreef:

Ik vind eigenlijk dat je dan een " oude " Taart maakt. Een hele dag de tijd om een taart te maken moet toch wel lukken? Zeker als je al wat decoraties eerder maakt.

Het zijn drie taarten.. ;)
Ik begrijp precies wat je bedoelt omdat ik dit ook erg lastig vind. In mijn hoofd denk ik....heb ik in 2 uurtjes gedaan. Ben ik er 5 uur mee bezig... :s . Het ligt er een beetje aan hoe je gaat decoreren. Als je de decoraties er alleen op hoeft te plakken (die je dan al gemaakt hebt bv) dan zou ik pas woensdag vullen en bekleden en decoreren (wel vroeg op staan  ;) ) . Ik gebruik meestal bc-vulling en dan vind ik dinsdag t/m vrijdag ook al te lang. Voor een roomvulling is dit sowieso te lang, vind ik.
Vervoeren doe ik ook in een taartdoos en leg er voorzichtig folie oid overheen. Verder zorg ik dat de kofferbak stofvrij is  ;)

als de bruiloft vrijdag is, zou ik de taart pas vullen en afdecoreren op donderdag...maar ik zie dat de taart die dag al bezorgd moet worden en je ook nog moet werken...

Op welk tijdstip moet je bezorgen en hoe laat wordt de taart aangsneden vrijdag? Hoe wordt de taart in het restaurant bewaard? Kan me namelijk ook nog voorstellen dat je zorgt dat de taart op vrijdag op locatie komt te staan!

Een planning zou kunnen zijn:

vanaf nu: decoraties maken en bewaren

dinsdag  kapsels bakken
en invriesbare vullingen maken

woensdag vullen, bekleden, decoreren en invriezen (eventuele bloemen enzo zou ik niet invriezen, bewaren en pas op de taart zetten bij het opbouwen)

afhankelijk van de tijd van aansnijden: taarten donderdag avond uit de vriezer halen

mijn voorkeur zou uitgaan naar vrijdag bezorgen en op locatie opbouwen: stapelen en afdecoreren

ik zou de lagen apart vervoeren, maar kan natuurlijk ook gestapeld, als t niet zo ver is...

tip: leg een plank/plaat mdf op de achterbank met een antislip matje erop, taart in een doos (zonder deksel) erop zetten, ernaast gaan zitten en je laten rijden!!!

taarten maken...echt heerlijk om te doen!!
http://www.facebook.com/mijntaartjes?ref=hl

Hoi,

Je kunt ook de taarten van te voren maken, zonder de decoraties en deze in de diepvries bewaren. En er 1 dag van te voren uit halen.

Ik zou de lagen pas opbouwen op de locatie. Dat scheelt jou stress en neem dan wel wat extra decoraties en lijm mee.

7

Meiden allemaal bedankt voor jullie reacties!

Heb oppas voor de woensdagmiddag geregeld en ga dan toch woensdag maar aan de gang, in de hoop dat het geen nachtwerk wordt  :s

Hij moet donderdagavond gebracht worden en ik laat me dan idd rijden, goed idee Karin  :thumb:

Ben gisteren begonnen met bloemen te maken, maar heb niet genoeg schaaltjes om ze te laten drogen. Hoop vanmiddag weer verder te kunnen. Nogmaals bedankt voor een hobby bakker als ik is zo'n project reuze spannend  :D

Groetjes Sylvia