1

Onderwerp: Wat plattere onderkant van biscuit

Hoi hoi,

Dankzij een recept van dit forum is mij gelukt om een geweldig hoge buiscuit te krijgen zonder dat deze in stort. En dat na twee ingestorte biscuits, of te wel drie keer is echt scheepsrecht. ik was helemaal happy.

Nu een vraagje hoe kan ik ervoor zorgen dat de uiteindelijke onderkant van de biscuit wat platter wordt. Kun je deze eraf snijden zonder de stevigheid te verliezen of is er een andere manier?

Groet Susan

Lang leven de creaties

2

Re: Wat plattere onderkant van biscuit

omdraaien:)

de onderkant die in je bakpan zat wordt dan de bovenkant en is kaarsrecht :)

succes ermee

3

hoi hoi,

Dank je voor je antwoord. Maar dat had ik inderdaad gedaan. Daardoor stond het biscuit erg wankel. Hij was ook erg puntig geworden. Maar wel perfecte hoogte.

Of wordt dit vanzelf opgelost door de zwaarte van de fondant.

Groet,
Susan

Lang leven de creaties

4

goede vraag.

Ik heb nooit zulke bobbels op mijn biscuit dat hij echt wankel staat. Ik hou wel vaak een open randje over aan de onderkant.

Mocht hij nou echt een hele erge bobbel hebben zodat je hem niet kan omdraaien, dan zou ik er inderdaad wat vanaf snijden. Ik heb meedere filmpjes gezien dat mensen dat doen, dus me dunkt dat dat wel kan.

Ik heb ook wel eens op t forum gelezen dat mensen iets zwaars op hun bakpan leggen tegen het einde van de baktijd zodat hij niet heel erg boven de pan uit kan rijsen in t midden.

succes:)

5

ja hoor, gewoon de bobbel eraf snijden..

(met wat vulling ertussen heb je een heerlijk gebakje van deze restjes ;) )

6

Bovenkant van de mix even nat sproeien met een plantenspuit voordat ie de oven ingaat. Krijg nu geen rare bobbels meer.

Groetjes Erna

7

Als je oplopend bakt (dus eerst 140 graden dan 160 en dan 175)
Dan gaart de taart langzamer en krijg je echt een minder grote bobbel.
Bijna niet zelfs.
De waterspray helpt ook wat.
Bij 20 cm taart bak ik 20 min 140, 20 min 160 en 10 a 15 min 175.
Ik hoef nooit bij te snijden.
Ook bak ik in PME pannen en gebruik ik de bake-even strips die je in de shop kunt kopen. Die doorweek je voordat je gaat bakken en doe je dan nat om de bakpan heen aan de onderkant. Dit maakt ook wel een verschil.

Maar als je die pan en strips niet hebt dan zou ik langer bakken maar dan op lage temp en eventueel klein beetje water spuiten met een plantenspuit.
Succes!

- Werken met oplopende temperatuur is de beste tip inderdaad. 15 min 140, 15 min 150, 10 min 160 en afhankelijk van je oven deze temperatuur zo laten of nog de laatste paar minuten door naar een 170/180 temperatuur.
-  bij grotere vormen werken bake-even strips goed, maar die zou je bij een 20 cm pan of kleiner niet nodig moeten hebben. Meestal pas echt nodig vanaf 30+ cm.
- Ik zou je cake niet indrukken met iets zwaars tijdens of na het bakken, zo zonde van de luchtigheid.. :s
- Als je vorm bultig is en je kunt hem niet indrukken en blijft wankel, is de cake dan niet eigenlijk wat overbakken?  :think: Of doe je dit als de cake al helemaal is afgekoeld? Een warm uit de oven cake hoort nog behoorlijk flexibel te zijn.

9

als ik heb bobbel dan na omdreien zet ik bakvorm op kapsel nog als is warm en bijna altijd is die weg

10

als je niet de hele tijd naast je oven wilt staan om de temp te laten oplopen, kun je ook op lagere temp bakken, continu.
Een hoge bult erop betekent dat je oven te warm staat :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Vind het ook zo'n gedoe om de temp om de paar minuten te verhogen. Ik bak ook op een lagere temp en dan langer. Ook strijk ik het beslag tegen de rand omhoog zodat er dus een kuil onstaat die tijdens het bakken gelijk komt met de rand  ;)

12

Dank jullie wel.

Ik ga eens proberen om een stukje eraf te snijden als het nodig is.
Ik voer ook langzaam aan de temperatuur op, dus daar ligt het niet aan.

Maar ik ga aan de gang met al jullie tips.

Fijn weekend!

Lang leven de creaties