1 Laatst bewerkt door Nara (09-10-2012 19:54)

Onderwerp: geen biscuitmix gebruiken voor een giant cupcake...

want die zakt inelkaar...

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/426239_373020889442045_674036223_n.jpg

ondanks dat ie steeds verder in elkaar zakt wil ik m toch nog even laten zien. Het was gewoon een zomaar taartje dus t was geen ramp :P hij smaakt nog steeds.

Het is een chocolade biscuit met limoen botercreme en frambozenjam.

De eerste keer werken met marsepein gebruikte eerst fondant maar marsepein vind ik lekkerder, t plakt alleen wel zeg.

Ik had te veel mix gemaakt voor de vorm en toen ook nog een gewone cake vorm gebakken en de aftereight vulling uitgeprobeerd die is echt lekker!!

2

Re: geen biscuitmix gebruiken voor een giant cupcake...

Leuk uitgeprobeerd, maar goed dat het voor jezelf was want dit is inderdaad behoorlijk ingestort! Maar de smaak zal er zeker niet minder om zijn!

3

Ik bak niet in opdracht, alleen voor mijzelf of cadeautjes. Heb 1x een bruidstaart gemaakt voor mijn nicht en dat was zo een stress dat durf ik niet meer :P

heb er ooit 2 gemaakt met cupcakesmix maar had steeds problemen met dat hij niet gaar werd van binnen. gisterenavond heb ik hem gebakken van biscuitmix en die moet ik morgen bekleden voor de buurman. lekker depri om nu je foto te zien. ik ga alleen de bovenkant opspuiten met botercreme en niet bekleden met marsepein. alleen de zijkant wordt bekleed met marsepein. hoop een vrijdag foto's te kunnen laten zien van een niet ingezakte giant cupcake van biscuitmix.

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

balen zeg dathij zo in is ingezakt!
Voor de volgende keer: misschien behandelen als stapeltaart als je biscuit gebruikt? (dus in twee delen snijden, cakeboard onder de bovenste en dowels in de onderste)

taarten maken...echt heerlijk om te doen!!
http://www.facebook.com/mijntaartjes?ref=hl

6

@karin  een giant cupcake is altijd twee delen, je bakt de onderkant en bovenkant apart. Normaal zou je tussen de boven kant en de onderkant de vulling doen. Ik heb ook nog een extra laagje gedaan in de onderkant omdat ik m hoog genoeg vond daarvoor.
Kan ook zijn dat dit mijn fout is geweest.

@miggels, ik denk dat het een hoop scheelt als je m opspuit met bloemen, ik heb m een keer gemaakt met ganach overgoten en dat ging wel goed, kan ook zijn de de extra vulling laag niet slim was, had gewoon het onderstuk deel iets moeten uithollen voor meer vulling.

Over het gaar worden heb je de wilton pan of een losse? Ik heb een losse van de xenos het bovenstuk is bij mij altijd iets eerder gaar dan de onderkant. die heeft vaak net 5 min extra nodig. We hebben een oude oven en het is bij ons niet overal even heet heb ik t idee dus ik zet de onderkant op t warmste punt in de over.

7

Ik heb vorige week ook een giant cupcake gemaakt met biscuitmix. Mijn cupcake was ook enigszins ingezakt, maar lang niet zo.... Vooral met aansnijden merkte je dat hij begon in te zakken.

8

heb totaal geen problemen met biscuitmix in de giant cupcake. Zakt ook totaal niet in.
Ik heb de xenos vorm.
Dit gebruik ik:
320 gr mix
5 eieren
32 ml water
ik werk met vullen met cups( heb ze van de appie, altijd handig)
Het bakje doe ik 3,5 cup in en de toef 2,5 cup.
Dan bak ik oplopend, dus 20 min 140, 20 min 160, 10 tot 15 min 175.
Misschien heb je er wat aan...
Ow en ik vul 4 lagen in de mega cupcake.

9

ik wil hem ook graag hebben maar hier heeft de xenos alleen de silicone vorm....

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

10

Luckey schreef:

ik wil hem ook graag hebben maar hier heeft de xenos alleen de silicone vorm....

die gebruik ik ook de siliconen mega cupcake vorm van de xenos

11

kaatjuh schreef:

heb totaal geen problemen met biscuitmix in de giant cupcake. Zakt ook totaal niet in.
Ik heb de xenos vorm.
Dit gebruik ik:
320 gr mix
5 eieren
32 ml water
ik werk met vullen met cups( heb ze van de appie, altijd handig)
Het bakje doe ik 3,5 cup in en de toef 2,5 cup.
Dan bak ik oplopend, dus 20 min 140, 20 min 160, 10 tot 15 min 175.
Misschien heb je er wat aan...
Ow en ik vul 4 lagen in de mega cupcake.

onze oven moet heel lang voorverwarmen dus oplopend bakken werkt niet goed bij mij. Toen ik m aansneed viel het wel mee hoe die was ingezakt alleen de marsepein was aan de zijkant heel erg raar gaan doen daardoor lijkt t erger dan t was. t was ook de chocolade biscuit mix en niet de gewone weet niet of dat uit maakt.

12

wat vervelend, choco bioscuit moet wel wat langer. Jammer dat je dan niet oplopend kan bakken, ik doe dat vooral om mooi langzaa, te garen en dat het beetje plat blijft ipv bol wordt.
Ik gebruik ook de siliconen xenos vorm.

kan de chocobiscuit het gewicht dan niet aan ofzo?

13

oh oke haha, dacht  er ook eens een "gewone" bakvorm te hebben gezien...
dan toch maar die halen dan!!!

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

ik heb de wilton pan. hij staat nu gevuld (met laag banketbakkersroom en kersenbavarois) in de koelkast. probeer morgen foto's te zetten want dan kan ik zien of hij is ingezakt. bovenkant zijn blauwe toeven geworden(buurman werkt bij de politie, lijkt nu op een zwaailicht)
nog maar een nacht duimen.........

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

15

Miggels Taart schreef:

ik heb de wilton pan. hij staat nu gevuld (met laag banketbakkersroom en kersenbavarois) in de koelkast. probeer morgen foto's te zetten want dan kan ik zien of hij is ingezakt. bovenkant zijn blauwe toeven geworden(buurman werkt bij de politie, lijkt nu op een zwaailicht)
nog maar een nacht duimen.........

succes ben benieuwd!

zie mijn topic in de 3d-taartenlijst. hij was iets scheef maar had ook meer moeite met de onderkant bekleden. met cake is het steviger en kun je wat duwen nu schoof hij met zijn lagen van elkaar af. daardoor scheurde het marsepein weer, na ja, gelukkig was het geen echte bestelling en alleen maar een kadootje. de buurman vond hem geweldig.