1

Onderwerp: Fondant SMELT!!

Hoi Hoi,

Ik heb een vraagje,

Als ik mij taart met botercreme heb afgesmeerd en het fondant eromheen doe heb ik dat na een tijdje mijn fondant smelt  :(

Dit gebeurd ook als ik m in de ijstkast zet! Ik doe al minder water door het mengsel dus heb het gevoel dat het daar niet aan ligt!

WIE KAN MIJ HELPEN?? Baal hier zo van  :s

Alvast bedankt  ;)

Groetjes Tamara.

2

Re: Fondant SMELT!!

hoi,

gebruik voortaan 250 gram roomboter en 250 gram poedersuiker.. 10 min. heel goed mixen op de hoogste snelheid en je zult zien dat het fondant niet meer smelt.   :)

3

als je hem in de koeling zet kan dit juist gebeuren!
Zit best veel vocht in de koelkast.
Ik smeer altijd met 1:1. Dat is roomboter/poedersuiker.
Daar zit minder water in als in de mix en ik vind het fijner voor afsmeren.
Vocht is jouw probleem, maar ik weet ook dat er genoeg dames zijn die zonder problemen afsmeren met bc van de mix.

Misschien eens andere bc proberen voor afsmeren?
Als je de taart dan per se in de koelkast wilt zetten (door koelkast vulling) zorg er dan voor dat hij in een kartonnendoos staat, zet hem bovenin (minder kou) en maak de achterwand droog. Door de koelkast vaak open en dicht te doen krijg je ook extra vochtvorming op de achterwand, dus let daar ook op.

Succes!

4

Ik gebruik Bona volle boter (heb ik van een taarten zaak ) ik maak nu 3 jaar taarten en heb dit nog nooit eerder meegemaakt! Doe je alleen 250 roomboter & 250 poedersuiker? Ik heb altijd een zakje waar ik boter en water bij moet doen!

5

Thanks voor je reatie ;) Ik zet hem idd niet meer in de ijstkast (durf ik niet meer!) Had afgelopen zaterdag een Nijntje taart (hij was SUPER) niet in de ijstkast gezet kijk ik de volgende dag in de doos en ja hoor weer hetzelfde geval  :nooo

Zou dat kunnen liggen aan me biscuit??

6

ow wat irritant dan, dat het nu ineens verkeerd gaat.

Maar eerst de ongezouten roomboter op temperatuur laten komen, en dan 10 romig mixen, poedersuiker erbij en ev beetje vanille.
Even goed doormixen en dan hoort het heel zacht en lobbig te zijn.

7

Ik zorg idd dat alle op kamertemp is  ;) Maar geen zakje dus?
Zet jij je boter creme in de ijstkast als je het heb gemaakt??

8

hahahha wat een vragen he  :P

Ik doe het volgende:

Alles op kamertemp,
zakje aanmaken met water (aanzienlijk minder)
Dat mengsel moet je 30 min laten staan,
boter mixen,
Daarna het mengsel in delen bij de boter voegen en dan 10 min mixen.

9

Denk toch ook echt dat het aan de bc ligt. De meningen op het forum zijn inderdaad nogal verdeeld over dit probleem  ;) . Jij zegt ook dat je al 3 jaar met deze bc afsmeert. Nooit fout gegaan. Ik smeer ook alleen maar af met de 1:1, voor de vulling gebruik ik wel de mix.
Taarten kun je inderdaad het best buiten de koeling bewaren ivm met vocht, maar soms moeten ze wel in de koeling (vulling met room bv)
Denk niet dat het aan je biscuit ligt...

10

Denk toch ook echt dat het aan de bc ligt. De meningen op het forum zijn inderdaad nogal verdeeld over dit probleem  ;) . Jij zegt ook dat je al 3 jaar met deze bc afsmeert. Nooit fout gegaan. Ik smeer ook alleen maar af met de 1:1, voor de vulling gebruik ik wel de mix.
Taarten kun je inderdaad het best buiten de koeling bewaren ivm met vocht, maar soms moeten ze wel in de koeling (vulling met room bv)

11

12

Thanks voor jullie reacties  ;)

Ik ga dan toch maar 1:1 proberen heb er as zaterdag weer 1 kan ik het gelijk uitproberen  :Y

Laat jullie weten hoe het is gegaan!

Groetjes!!

13

Romydamian schreef:

Ik gebruik Bona volle boter (heb ik van een taarten zaak ) ik maak nu 3 jaar taarten en heb dit nog nooit eerder meegemaakt! Doe je alleen 250 roomboter & 250 poedersuiker? Ik heb altijd een zakje waar ik boter en water bij moet doen!

Bedoel je met Bona volle boter, deze boter?http://www.unilever.nl/Images/Bona-packshot-bona_tcm164-254230.jpg

Groetjes San

14

Yep die bedoel ik  :/

Ik haal mijn spullen @PlanetCake hun raade me dat aan daar doen hun het ook mee. Niet goed??

15

ik zou er persoonlijk niet voor kiezen....lijkt me echt minder lekker

16

de boter in de kuipjes bevat volgens mij veel meer water en is veel zachter dan de boter uit een pakje. Ik zou het eens met ongezouten roomboter of margarine proberen, met of zonder mix. Ik smeer meestal af met bc van de mix maar dan met roomboter of margarine uit een pakje en heb weinig problemen.

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

17

Ik las wel dat je bona gebruikte maar dacht dat je een speciale sort bedoelde (die je misschien bij de groothandel kon krijgen)  :o
Die Bona is inderdaad niet goed. De meeste gebruiken de harde boter.
Deze boter wordt idd toch ook niet echt hard? Ook niet in de koelkast.
Dan krijg je nooit een strakke taart, lijkt mij  ;)