1

Onderwerp: Heerlijke pompoencupcakes met een extraatje

Ik heb vandaag pompoen-cupcakes gemaakt aan de hand van een recept van Jamie Oliver, maar hier een beetje mijn eigen draai aan gegeven zowel met het recept als met de presentatie.

Voor dit recept heb 1 flespompoen gebruikt deze kun je vaak bij de groenteboer wel kopen. Ik heb ze bij onze turkse supermarkt gekocht.

Dit recept is voor 24 cupcakes, dit is veel maar ze zijn echt super lekker en je kan eventueel een aantal invriezen of het beslag 1 of 2 dagen in de koelkast bewaren.

Je hebt nodig:

Voor de cupcakes:

• 1 middelmaat flespompoen geschild en ontdaan van de zaadjes, in grove stukken gehakt
    350 gram lichtbruine basterdsuiker
    4 eieren
    300 gram bloem
    2 volle theelepels bakpoeder
    1 theelepel kaneel
    1,75 dl olie
    snufje zout

Voor het glazuur:

• de geraspte schil van een hele citroen
    het sap van een halve citroen
    125 mililiter zure room
    2 volle eetlepels poedersuiker
    eventueel nog wat decoratie

Extra:

• oven
    cupcakevorm en cupcakepapiertjes
    keukenmachine

Zo maak je de cupcakes:

Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius  Zet een cupcake vorm voor 12 cupcakes  met daarin 12 cupcakepapiertjes klaar. Hak de pompoen fijn met behulp van de keukenmachine. Wanneer de pompoen fijn genoeg is voeg je de suiker toe. Wanneer de pompoen en de suiker vermengt zijn voeg je de 4 eieren toe, het wordt nu al echt een smeuïg mengsel. Voeg nu de bloem samen met het bakpoeder, een snufje zout en het kaneelpoeder toe en mix het goed door elkaar. Als laatste voeg je de olie toe, ik heb hier gewoon zonnebloemolie voor gebruikt.

Zodra het mengsel goed mixed is ga je de cupcakepapiertjes vullen. Dit gaat het makkelijkste met een kleine soeplepel. Vul de cupcakepapiertjes voor ongeveer voor driekwart met het beslag. Zodra alle cupcakepapiertjes gevuld zijn zet je de vorm in de oven. Bak de cupcakes in ongeveer 15 á 20 minuten af. Je kunt controleren of de cupcakes gaar zijn door een satéprikker in de cupcake te steken en als deze er droog uit komt zijn ze gaar.

Laat de cupcakes even op een bord of een rooster afkoelen, in de tussentijd kun je het glazuur maken. Pak een kom en doe hier de zure room in. Voeg hierbij de geraspte citroenschil en het sap van een halve citroen. Mix dit met een garde even goed door elkaar voeg nu de poedersuiker toe. Ik ben begonnen met 2 eetlepels en heb dit even goed gemixed met een garde, ik heb hierna nog een klein beetje poedersuiker erbij gedaan omdat ik het glazuur iets te nat vond.

Zet de glazuur even terug in de koelkast en zodra de cupcakes helemaal afgekoeld zijn schep je met een lepel het glazuur oer de cupcakes heen.

http://gewoonmarieke.com/wp-content/uploads/12a8aaae0c7e11e2a74f12313820474c_7-300x300.jpg

En natuurlijk heb ik ze zoals je op bovenstaande foto ziet een beetje aangekleed in halloween-sfeer. Ik heb een setje met printables gemaakt die als freebie in mijn webshop staan.

Hier kun je het bericht op mijn blog lezen: klik hier.

Ik hoop dat jullie het een leuk recept vinden, qua smaak lijkt het een beetje op worteltjes-taart.

Groetjes Marieke

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

2

Re: Heerlijke pompoencupcakes met een extraatje

TANKJOE, heb er al gebruik van gemaakt!!!

Natasja

3

Druifke schreef:

TANKJOE, heb er al gebruik van gemaakt!!!

Natasja

Haha, ik zag het idd.

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

4

hoi Marieke,

Ook nog even via deze weg  ;) .
Heb je ongeveer een idee hoeveel gram pompoen er in jouw recept is gegaan?

groetjes samantha

5

Hoi Sam,

Ik had je vraag gezien op mijn blog. Kom ik nog ff op terug moet ff denken hoe ik dat in design weer leuk kan maken. Ik mail je wel even zodra ik daar uit ben  ;)

Voor je vraag over de pompoen ik gok zo'n 600 á 700 gram. Succes met het maken.

Groetjes Marieke

6

marieke84 schreef:

Hoi Sam,

Ik had je vraag gezien op mijn blog. Kom ik nog ff op terug moet ff denken hoe ik dat in design weer leuk kan maken. Ik mail je wel even zodra ik daar uit ben  ;)

Voor je vraag over de pompoen ik gok zo'n 600 á 700 gram. Succes met het maken.

Groetjes Marieke

Bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb ze vandaag gemaakt, maar ik vrees dat er teveel pompoen in zat (840g). Ze zijn dan ook erg nat, ik ga het nog eens proberen met minder pompoen

7

Deze ga ik zeker proberen!!
Ik heb al een tijdje een pompoen liggen en ik heb nu eindelijk een recept!
Dank je wel!!

Ze staan in de oven...
Ben heel benieuwd of ze gelukt zijn!!

* vanaf de maan gezien zijn we allemaal even groot *
Facebook