1

Onderwerp: pistachenootjes ontvellen

ben bezig met hele zooi cc's. Ga er ook een stel maken met een toef mbc met pistache patidess.
Nou wou ik wat gehakte nootjes door het cakebeslag doen.
Dus heel fijn al die nootjes eerst zitten doppen.
Ik had al gezocht op internet en gevonden dat je ze onder koud stromend water moest doen om het zout eraf te spoelen en om ze te ontvellen.
Dat heb ik dus netjes gedaan, maar 3 kwart van die velletjes blijft er nog gewoon opzitten. Heb ze ook nog ff in de koekepan gedaan om ze weer wat droger te maken en in de hoop dat er dan nog meer velletjes los zouden laten. Durfde ze ook weer niet te lang in de pan te doen ivm aanbranden ofzo.
Maar goed, die velletjes bleven er grotendeels nog omheen zitten.
Zou ik ze echt moeten weken in water of kan ik die velletjes er gewoon omheen laten zitten?
Wie heeft er een tip voor mij?

2

Re: pistachenootjes ontvellen

Misschien toch in de pan verwarmen en dan nog warm in een schone theedoek of keukenpapier doen en goed wrijven, meestal gaan dan de velletjes er af. Zo doe ik het met geroosterde hazelnoten.

Christine.

3

Ik weet wel dat het per soort noot kan verschillen hoe je ze moet ontvellen. Heb vandeweek nog een of ander blad gelezen waar dat in stond, maar wat voor blad..... :s

4

Kook wat water en giet dit over de (gepelde) pistaches. Laat de pistaches 1 minuut weken.
Giet ze daarna af in een vergiet en spoel ze af met koud water.
Wrijf de pistachenoten tussen je handen zodat de velletjes loskomen. Je kan ze ook in een schone theedoek doen en dan wrijven.
;)

5

Oke, gaan we dat eens proberen, thanks!

6

Graag gedaan en succes volgende keer!

7

Heb het vanmorgen gedaan. Ging wel beter, maar nog ben je er ff zoet mee. Ach ja, het houd je van de straat :P

Bedankt voor de tips

Is er ondertussen iemand die een nog betere (lees: snellere ;) ) manier heeft?

Ik heb al wel gepelde en ongezouten pistachenootjes gevonden, dus het scheelt al wel een stap.
Maar die mooie knalgroene die rudolph gebruikt kan ik niet vinden  :/

I never met a calorie I didn't like....

In de supermarkt kun je toch kant en klaar gepelde nootjes kopen?
Wat is daar niet goed aan? In mijn optiek de snelste oplossing en ook die zijn gewoon groen, tenminste, die van de AH wel.

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

Ik vond ze niet zo groen, en erg duur! Zeker als je ong 500 -700 gr nodig hebt

die zijn er toch alleen in bakjes van 50 gr?

Hmm... dat is wel veel wat je nodig hebt. Ben wel gelijk nieuwsgierig wat je gaat maken.

Ik ken inderdaad alleen die kleine bakjes. Misschien bij de groothandel? (Hanos/Sligro)

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

12 Laatst bewerkt door keukentje (03-10-2012 19:02)

Bij de noten winkel en op de markt bij een noten kraam heb je ook losse pistache nootjes, maar inderdaad vrij prijzig, dacht dat ik 2,75 had betaald voor 100 gram dus 27 euro per kilo.

Noten even in een droge koekenpan roosteren en dan tussen een theedoek of keukenrol de velletjes er af wrijven.

Christine.

Ik wil een pistache meringue taart maken, met pistachenootjes vulling, en bonbonnetjes O-)