1

Onderwerp: Versierde koekjes met R.I. nogmaals in de oven?

Ik heb begrepen dat je koekjes met R.I. na het versieren nog een keer in de oven moet doen om ze te ontvochtigen. Hierdoor blijven de koekjes langer lekker/knapperig/houdbaar.
Het idee is dat je van je oven een warmkast maakt. Dus een uurtje op 50 graden met de deur open.
Maar als ik de deur van mijn oven open doe gaat ie uit.
Deur dicht, gaat ie weer verder.
Kan ik dit ontvochtigen nu gewoon doen met een dichte deur? Of blijft het vocht dan alsnog in de oven (lees koekjes) zitten.

Hoor het graag.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Versierde koekjes met R.I. nogmaals in de oven?

Lees even mee want dit heb ik nog nooit gehoord  :think:

3

dat gaat niet lukken
ik was de 1e keer vergeten de deur op een kier te doen en alles bleef zacht

ja je moet ze echt nog 50 min met deur op kier na bakken op 50 graden
ik doe er een mes tussen en dat gaat prima

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

4

doordat je de koekjes na opspuiten een nacht aan de lucht laat drogen worden je koekjes "oud" door het drogen in de oven haal je idd het vocht eruit en dat vocht moet wel de oven uit kunnen anders heeft het nog geen zin

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

5

Ik heb een moderne oven. Deze heeft een rooster aan de bovenkant waar warme lucht uitkomt.
Volgens mijn man wordt het vocht ook op deze manier afgevoerd....

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

6

Kan je alleen de lamp aanzetten en de oven uit?  :think:
Dat zou dan ook wat warmte kunnen genereren waardoor je ze een nachtje in de oven zou kunnen laten staan? ( is maar een idee )

Don't wreck a sublime chocolate experience by feeling guilty.  ~Lora Brody

7

Moet de deur echt open??? Ik heb dit weleens gedaan, 20 minuten op 50 graden met een dichte deur en het ging perfect. Probeer het anders gewoon even met 1 of 2 stuks. Als het werkt, kun je de rest ook doen (heb ik namelijk toen zelf ook zo gedaan).

Tieneke

8

oooooooooooooooooooooooooooo, dit ga ik eens proberen!! ik vind RI koekjes namelijk super leuk om te maken, maar ze krijgen na een nachtje drogen altijd een 'oude' smaak

tnx voor de tip!

9

Of stop ze in een afgesloten (koek)trommel met een handje rijst. Zijn ze zo weer knapperig.

Niet over gehoord tijdens de workshop van Wenskoekjes.nl

Groetjes Natasja!

11

Ik heb de workshop bij de Koekenbakkers gedaan en ook in het Koekboek van Marielle staat deze tip.
Ze staan nu in de oven. Ben benieuwd.

Gr. Dolfijn

Als je de oven elke 5 minuten even open en dicht doet werkt het ook.

Dolfijn schreef:

Ik heb een moderne oven. Deze heeft een rooster aan de bovenkant waar warme lucht uitkomt.
Volgens mijn man wordt het vocht ook op deze manier afgevoerd....

Inderdaad. Ik laat ook gewoon mijn oven dicht.

He, hebben die mannen toch (een keer) gelijk :lol:

I never met a calorie I didn't like....

14

Het is prima gegaan hoor. Ik heb ze 50 minuten in de oven gezet bij 50 graden. Daarna de deur op een kier. Nog een half uurtje zo gelaten. Oven dus uit.
Inmiddels zitten ze per 4 verpakt en gaan de eerste 10 zakjes morgen met manlief mee naar het werk.
Het zijn trouwens Pink Ribbon strikjes. De opbrengst gaat volledig naar het goede doel.... ;)

:thumb: