Onderwerp: help, fondant scheurt :(
Help help help, ik word er echt gek van en ik weet het niet meer
Mijn fondant scheurt altijd, ene keer iets meer dan de andere keer. Soms alleen een beetje onderaan en dat kan je dan nog wel verdoezelen , maar nu ook elke keer op de rand. Al veel onderwerpen hierover gelezen, maar het wordt mij niet echt duidelijk wat ik fout doe.
De fondant van funcakes gebruik ik niet meer want dat is echt een ramp (gelukkig ben ik niet de enige die dit vind
)
Gebruikte vandaag de witte pot van de sligro, iemand hier ervaring mee? En welk merk is volgens jullie het beste en hebben jullie de minst scheuren? Hoelang bewaren jullie de fondant en hoe? Ik denk dat ik het op zijn hoogst 2/3 maanden bewaar als ik het zakje open heb gemaakt en ik bewaar het dan ik een wekpot.
Ook vaker gelezen dat je water kan toevoegen, klopt dit en helpt het?
Sommige zeggen in de magnetron, andere weer in de koelkast... Vannacht heeft mijn bal fondant overnacht in de koelkast, maar hij gaat toch weer scheuren en in de magnetron wordt het weer plakkerig en moet ik er weer poedersuiker of crisco bij doen... maar ook dan wordt het resultaat niet scheurvrij... En hoeveel crisco kan je er door doen? Als het bij mij niet lukt, moet ik weer opnieuw beginnen en pak ik ook weer nieuw crisco.
Ik weet wel dat ik erg warme handen heb als ik mijn fondant kneed, zou dit het probleem zijn? Kneden gaat daardoor wel heel makkelijk
Dan nog de dikte, eerst rolde ik altijd vrij dun uit, denk 2 mm... dus nu een keer wat dikker geprobeerd, ongeveer 3 mm... maar dan scheurt het nog erger en vooral op de hoeken... En ik vind het dan ook wel erg dik...
Ook geprobeerd met twee matten en fondant er tussen: werkt wel makkelijker, maar nog steeds scheuren...
Nog één dingetje: misschien ligt het aan de tijd dat ik bezig ben met kneden en uitrollen. Hoelang doen jullie hierover? Ik denk dat ik ongeveer 5 minuten kneed en een half uur tot uur (afhankelijk van de grote van de taart) bezig ben met uitrollen.
Het is nogal een heel verhaal geworden, maar in ieder geval bedankt voor het lezen. En ik zou het heeel heeeel heeeeeeel erg op prijs stellen als jullie me helpen!