1

Onderwerp: Stapelen.....wat doe ik toch verkeerd?

Wie kan mij vertellen wat ik fout doe..elke keer als ik stapel, lijkt het wel of mijn taart iets inzakt of scheeft gaat hangen. Ik doe het volgende: ik gebruik altijd een stevig onderbord (mdf plaat van min. 1 cm), houten dowels en een tussenkarton voor een stapel van twee lagen. Voor drie lagen gebruik ik een cakedrum van 1 cm. Is het echt nodig om altijd dwars door de hele taart een lange dowel te steken zodat hij goed recht blijft staan? Want dat laatste heb ik nog niet geprobeerd. Het lijkt wel of de bovenste taart ten alle tijden te zwaar is. Ik zorg ervoor dat de dowels precies zijn afgemeten zodat de taart niet op de onderste taart leunt. Ik bevestig de taarten met een dot icing aan het karton. Wie o wie heeft de gouden tip want ik zou nu ook weleens een kaarsrechte stapel willen maken .... bedankt!!

2 Laatst bewerkt door Carien (01-10-2012 21:30)

Re: Stapelen.....wat doe ik toch verkeerd?

:think:
"dowels precies zijn afgemeten zodat de taart niet op de onderste taart leunt"

de bovenste taart staat wel op de onderste (raakt 'm wel), maar het gewicht staat op de dowels. De dowels moeten even hoog zijn als het fondant/marsepein van de ondertaart. De boventaart moet niet zweven :nooo

Ken je deze? http://www.tartacadabra.com/nl_main.html

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ik zou altijd een cakeboard gebruiken..karton is niet stevig en kan door het vocht slap worden. Je moet ook genoeg dowels gebruiken. Ik zet er een in het midden en 4 daar omheen.

4

Goed dat je als onderlaag wel een board of drum gebruikt, maar ik zou dat ook voor de tussenlaag doen, minimaal een board. "wiebel" maar eens met je tussenkartonnetje, dat is echt niet stevig hoor :nooo Dus als het scheef zakt: dikkere tussenlaag (board, bijv.)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Hoeveel dowels gebruik je per afmeting? Dus hoeveel voor een 20 cm waar bijvoorbeeld een 15 cm op komt te staan?

6 Laatst bewerkt door Carien (01-10-2012 21:36)

Noompie :think: dat ligt toch heel erg aan de grootte van de boventaart(en)? Soms gaan er 3 dowels in, soms 7...

7

goh, 3x op 22:36 :D

Carien schreef:

"dowels precies zijn afgemeten zodat de taart niet op de onderste taart leunt"

de bovenste taart staat wel op de onderste (raakt 'm wel), maar het gewicht staat op de dowels. De dowels moeten even hoog zijn als het fondant/marsepein van de ondertaart. De boventaart moet niet zweven :nooo

Ken je deze? http://www.tartacadabra.com/nl_main.html

Hi Carien,

ik bedoel inderdaad dat het gewicht van de bovenste taart(en) op de dowels moeten leunen en niet op de onderste taart. De how to van tartacadabra heb ik al meerdere malen doorgenomen maar nog lukt het niet zoals ik wil.

bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik ongeveer 5 dowels..1 in het midden en de rest eromheen. Ik ga vanaf nu voor elk stapeltaartje een stevige cakedrum proberen.

9 Laatst bewerkt door Carien (01-10-2012 21:55)

Onder de bovenste gebruik ik zo'n goud-zilveren karton of 2 op elkaar geplakte gewone kartonnetjes (dat laatste als het een klein taartje is van 10-15cm).
Naar beneden toe steeds steviger, een cakeboard is ook al behoorlijk stevig.
Om tussen alle lagen drums te gaan doen, lijkt mij een beetje teveel (en te duur) van het goede :s  (tenminste,  :think: ik begrijp dat dat je plan is? :o )

10

Ik bedoelde er tussen ook een board (4mm), geen drum hoor.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

[MOVE] -> taartdecoratie algemeen