1

Onderwerp: Vraag over koekjes bakken (mag dat ook hier????)

Ik heb Het Koekboek van Marielle in huis en onlangs ook een workshop bij haar gevolgd.
Vanavond voor het eerst de vanillekoekjes gebakken nadat ik 2 weken geleden het deeg al had gemaakt. In de vriezer gelegd en vanmiddag eruit gehaald.
Deeg was dus lekker koud. Maar toch bleef het plakken. Zowel aan het bakpapier als aan de uitstekers zelf. En dat vond ik nogwel het meest irritante. Dat je de koekjes moet 'helpen' om uit de uitstekers te vallen. Daarmee verliezen toch hun mooie strakke vorm. Voor mij gevoel was het deeg 'te nat'.
Dus heeft iemand nog tips hoe je dit kunt voorkomen????

Hoor het heel graag.
Ook andere tips m.b.t. het bakken van koekjes mag je aan mij kwijt  ;) .

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Vraag over koekjes bakken (mag dat ook hier????)

Het recept van marielle ken ik niet dus kan ke daar helaas niet mee helpen. Gebruik zelf meestal het recept van Peggy Porschen.

In mijn topic over koekjes vind je verschillende recepten en tips. Misschien voor een volgende keer.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=86988

3

Heb het deeg alleen in de koelkast gehad en dat werkte wel goed, was ook recept van het koekboek, de kaneelkoekjes. Zowel het verse deeg, twee uur in de koelkast als het deeg wat een paar dagen in de koelkast heeft gelegen. Was je deeg wel goed ontdooid ?.

4

Heb het deeg alleen in de koelkast gehad en dat werkte wel goed, was ook recept van het koekboek, de kaneelkoekjes. Zowel het verse deeg, twee uur in de koelkast als het deeg wat een paar dagen in de koelkast heeft gelegen. Was je deeg wel goed ontdooid ?.

5

Ik ben helemaal dol op koekjes bakken en versieren met icing (zal snel wat foto's plaatsen)! Ben nog op ontdekkingsreis... Het fijne recept heb ik gevonden! Dat is dat van Peggy Porschen met wat kleine aanpassingen:

200 gram boter loskloppen,
200 gram suiker toevoegen en egaal kloppen,
Hierin 1 ei op laten nemen,
Zaadjes van 1 verse vanillepeul toevoegen

In een aparte kom de volgende ingredienten zeven en toevoegen:
400 gram bloem,
3 gram bakpoeder
1,5 gram zout

Dit in twee delen door het beslag mixen.

Ik gebruik een kitchenaid met bisschop (?) op gemiddelde tot lage snelheid. De menghaak weekte niet fijn. Na het mengen verdeel ik het deeg in 2 platte plakken (ieder goed voor 12-15 grote koekjes) en leg de ene in de vriezer en de ander een uurtje in de koelkast. Even loskneden (brokkelt wat) en uitrollen tussen twee vellen bakpapier. Geen extra bloem nodig, recept loopt niet uit, werkt perfect!

6

misschien een tip voor je Brwie:
Je kunt het deeg na het maken ook gelijk uitrollen tussen 2 vellen bakpapier en dan in de koelkast leggen.
Scheelt weer een handeling

7

Heey, dankjewel! Ga ik proberen!

8

Hoi Dolfijn,

Kun je niet een beetje bloem door het deeg van Marielle mengen? Dan wordt het vaak wat minder plakkerig. En je kunt je uitstekers ook eerst even in de bloem doen, dan plakt het deeg er minder aan. Of allebei natuurlijk.
Succes met je koekenbakkerij,

Tieneke

9

Inmiddels al veeeeeel mooiere koekjes gebakken! Bedankt voor alle tips.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

10

fijn dat het gelukt is  :thumb:

11

Meer bloem bij doen, en uitrolvlak bestuiven met bloem en bovenkant deeg ook voor het uitrollen.
Ik gebruik het recept van de site van sweetsugarbelle.