1

Onderwerp: Pink Ribbon koekjes (try out, wat gaat hier fout??)

Ben gisteren begonnen met voorbereiden van mijn Pink Ribbon koekjes actie voro 16 oktober.
Dus even wat geprobeerd. Maar ik ben niet tevreden. Ik heb de R.I. nog 2x dunner gemaakt maar hij lijkt nog steeds te dik?
Wie kan zien waarom de R.I. zo bobbelig is??? Hoor het heel graag.
Wil vanmiddag/vanavond nog even wat proberen namelijk.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GADA8B4L-D.jpg

Bedankt voor het kijken en meedenken.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Pink Ribbon koekjes (try out, wat gaat hier fout??)

ik denk ook te dik nog...

3

Doe je de "tellen-test", bij het verdunnen?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

Ja, dat is toch 15-20 sec.?
Ik heb tijdens de workshop van De Koekenbakkers geleerd dat als je de juiste consistentie maakt dat je hier dan lijntjes mee kunt spuiten en kunt invullen. Zo hoef je niet steeds 2 spuitzakken met dezelfde kleur in twee verschillende diktes te maken. Scheelt een hoop werk.
Maar als ik het nu nog dunner maak ben ik bang dat mijn lijntje wegloopt van het koekje.....
Maar jullie denken wel dunner maken? Ga toch maar eens proberen vanmiddag.
Ben blij dat ik nog de tijd heb en dit een oefenfase is.....

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

5

Is je koekje wel glad? want als dat niet zo is dan krijg je ook zo'n 'bobbelig' effect

6

'

djehr schreef:

Is je koekje wel glad? want als dat niet zo is dan krijg je ook zo'n 'bobbelig' effect

Grappig dat je hier ook antwoordt. Nee, mijn koekjes waren niet superglad. In een ander topic geef ik al aan dat de koekjes bleven kleven in de vorm. Dus ik hem ze moeten 'helpen' om eruit te vallen. Hierdoor zitten er deukjes in de koekjes.
Dus daar zou het ook nog door kunnen komen?

Dat wordt dus eerst nieuwe koekjes bakken. Gelukkig ligt er al een portie deeg in de koelkast.

7

Wanneer ik met RI werk neem ik altijd de achterkant van de koekjes om te decoreren, die zijn wel glad. Wel alleen als het ontwerp het toelaat. En anders al ondersteboven bakken zodat de goede kant glad is.

8

Biggeltaart schreef:

Wanneer ik met RI werk neem ik altijd de achterkant van de koekjes om te decoreren, die zijn wel glad. Wel alleen als het ontwerp het toelaat. En anders al ondersteboven bakken zodat de goede kant glad is.

Wat bedoel je precies met ondersteboven bakken?

Groetjes,
Ilona.

Als je je koekjes uitsteekt en ze blijven aan je steker plakken kun je het best je steker in een beetje bloem dopen. Zo zijn de randjes niet meer zo plakkerig en laat je deeg makkelijk los. 'schud' je je koekje ook een beetje heen en weer als overal royal icing hebt gedaan? dat schudden verspreid het namelijk ook wat gelijkmatiger.

Succes met je volgende ronde koekjes!

Groetjes Laura
Mijn site/blog: www.laurasbakery.nl

10

Dolfijn schreef:

Grappig dat je hier ook antwoordt.

:lol:  :lol: zie nu ook pas dat jij dit topic geopend heb..

11

nee de 8 tellen.....voor invullen.....

12

Ik ga altijd even snel met een smoother over m'n koekjes als ze net uit de oven komen :Y

Groetjes, Adrienne

13 Laatst bewerkt door Dolfijn (01-10-2012 12:24)

Adrienne schreef:

Ik ga altijd even snel met een smoother over m'n koekjes als ze net uit de oven komen :Y

Dat is ook een goede tip denk ik! Nog niet eerder gehoord!Maar verliezen ze dan niet hun (strakke)vorm?

14

Nee hoor: niet naar beneden drukken, alleen er overheen strijken op de bobbels plat te strijken ( Als een strijkbout :+ )

Groetjes, Adrienne

15

jenlon schreef:
Biggeltaart schreef:

Wat bedoel je precies met ondersteboven bakken?

Wanneer de pink ribbons echt een duidelijke linkerkant en rechterkant  hebben dan na het uitsteken ondersteboven op de plaat. De onderkant bakt mooi glad. Na het bakken weer goed-om leggen en dan heb je je ontwerp goed liggen (links en rechts goed) en dan heb je ook meteen een gladde bovenkant.
Maar ik vind de smoother tip ook een goede en inderdaad even je uitsteker in bloem dopen.
Succes!

16

Ik gebruik ook wel eens de smoother meteen na het bakken als ik luchtbellen/bobbels heb, maar als de deuken al in het koekje zitten VOOR het bakken werkt dat niet denk ik...

Rol het deeg eens uit, leg het een uurtje in de koelkast, en steek dan pas de vormpjes uit (doop je vormpje eerst in de bloem), zo moet het toch wel lukken?

17

Heb voor je in het andere topic een recept opgeschreven. Ik zou dat echt eens proberen... Heb nog nooit een bobbel in een koekje gezien! Ik leg het deeg na het maken even in de koeling, kneed het door en rol het dan plat uit (met aan weerskanten twee latjes van 4 mm dik, dus niets op de gok). Uitstekertje erin, goed heen en weer bewegen, spateltje eronder door (dat is denk ik de gouden tip) en zo optillen. Dan vervorm je het koekje niet. Ook de icing zou ik niet dunner maken, eerder iets dikker, volgens de 10 seconden regel. Zelf vind ik het wel mooier om het randje te zetten en meteen in te vullen. Dat is een kwestie van smaak denk ik...

18

En lijkt het zo op de foto, of spuit je echt heel veel icing op de koekjes? Draai je er daarna met een prikkertje in rond om de icing te verdelen?

19

Inmiddels is het gelukt dames!
Nieuwe koekjes gebakken, met uitsteker in de bloem. Hij laat nog steeds niet vanzelf los maar gaat er al wel makkelijker uit.
De icing dunner gemaakt. Nu loopt ie mooi in elkaar over als ik met het bordje waarop het koekje ligt een paar keer op de tafel tik.
Ik zal snel een foto plaatsen....

Bedankt voor alle tips!

Gr. Dolfijn

20

fijn dat het gelukt is  :thumb: