1

Onderwerp: kroontje maken van marsepein?

Ik moet voor zondag een prinsessentaart maken, en wil daarbovenop een kroontje zetten. Maar ze willen alleen maar marsepein op de taart zelf hebben, kan ik ook van marsepein een kroontje maken? En hard dit wel uit?
Hoe maak ik het kroontje vast op de taart zelf?

Graag tips hierover welkom!

2

Re: kroontje maken van marsepein?

Er zijn hier een aantal howto's over in de howto lijst op het forum. Er zijn volgens mij heel wat verschillende manieren van het maken van een kroontje of tiara.

Voor het maken van een kroontje is marsepein niet echt fijn. Tenzij het een kroon zou zijn zonder open stukken, die ook nog eens heel dik is, zodat hij zijn eigen gewicht kan dragen. Volgens mij wordt íe daar niet mooier van..
Misschien kan het omdat het toch een soort topper is, toch wel van (verstevigd) fondant? Met gumpaste kun je hem zelfs utradun maken.

4

Inderdaad van marsepein wordt het een beetje moeilijk, zelf gebruik ik altijd fondant met een een beetje tylose zodat het stevig is. En de ervaring is dat mensen over het algemeen de taarttopper toch niet opeten, maar willen bewaren. Ik zou het even voorleggen en vragen wat ze willen.

5

Als ik al een kroontje van marsepein zou maken zou ik FunCake gebruiken en de punten niet te lang/hoog maken. De marsepein zou ik idd dik uitrollen zodat de kroon niet omvalt omdat deze te dun is. Ik neem aan dat je een kroon wilt maken en geen tiara oid.
Ik heb ook liever marsepein dan fondant maar bij sommige decoraties ontkom je er eigenlijk niet aan om deze van fondante maken omdat deze wel uithardt  ;)

6

Een Tiara is toch open, en een kroontje dicht?
Ik wil ze beide proberen, en ik heb al een mooie how to gevonden. Maar hoelang moet zo'n kroontje drogen, 2 dagen?

7

chan1985 schreef:

Een Tiara is toch open, en een kroontje dicht?
Ik wil ze beide proberen, en ik heb al een mooie how to gevonden. Maar hoelang moet zo'n kroontje drogen, 2 dagen?

Ja, klopt  ;) Marsepein duurt wel weken voor het droog is. Fondant is bij mij meestal al na 2 dagen droog. Al is langer droger wel beter  :Y
Denk dat een tiara niet gaat lukken van marsepein

8

Ik zou ook gaan voor het kroontje van fondant (en tylose)en de klant inlichten dat het soieso niet lekker meer is om te eten....
Ze kunnen 'm dan idd bewaren  ;)  :thumb:

n'Djoy elke dag!

9

dankjewel voor de tips, ik ga vandaag of morgen ma eens proberen. Kijke of het lukt, maar de how to zag er niet te moeilijk uit