1 Laatst bewerkt door kokkie20 (27-09-2012 20:42)

Onderwerp: Help

Hallo,
We willen binnenkort een simpele taart maken om iemand even op te vrolijken :)
Maar we zitten zelf nog met een aantal vragen.
De persoon is dol op chocolade dus vandaar dat we dan ook een chocolade taart willen gaan maken.
Ons idee was eigenlijk een chocolade taart met een praline mousse vulling en dan de buitenkant met ganache.
Maar dan nog een aantal vragen:
Heeft iemand eventueel een suggestie wat bij de praline vulling zou passen?
En de ganache, ik lees dat er verschillende "soorten" zijn, vloeibaar, dikke, middel en dergelijke.
Wat is het makkelijkst voor de taart zodat het een beetje een harde buitenkant krijgt?
We willen hem zaterdag brengen dus we willen eigenlijk morgen al aan de gang ermee gaan.

Bedankt

I rehabilitate computers, I train people. I am the COMPUTERWHISPERER !! ---- Zoon en moeder Taartenmakers

2 Laatst bewerkt door djehr (27-09-2012 20:57)

Re: Help

Als je het simpel wil houden dan zou ik gaan voor chocobiscuit met 1 soort chocoladevulling (gewoon 2 keer vullen met dezelfde vulling).

De makkelijkste ganache vind ik zelf de 1:1 slagroom:chocolade.

Chocolade in stukjes breken en in een kom doen. Slagroom aan de kook brengen, van het vuur halen en over de chocolade gieten. Roren totdat je een gladde ganache krijgt. Door het afkoelen wordt de ganache dikker.
Ik schenk de ganache over de taart als het yoghurtdikte heeft.

Van de week heb ik een iPod taart gemaakt op deze manier.

3

Ok bedankt, wacht nog even af op eventuele meerdere tips/informatie.
Maar hier kunnen we in ieder geval wel wat mee  :Y

I rehabilitate computers, I train people. I am the COMPUTERWHISPERER !! ---- Zoon en moeder Taartenmakers

4

Ik zou het inderdaad bij 1 soort vulling houden. Met de chocolade van de taart, de vulling en de ganache heb je al een behoorlijke smaak sensatie te pakken. Het klinkt wel heel erg lekker.  ;)
Succes ermee!

Dat is toch een TAART waard!

Ja helemaal mee eens, anders wordt het misschien te machtig (alhoewel met chocolade zit je altijd goed he? :P )
Ik vindt zelf het recept van Paris Cutler voor ganache geweldig om af te smeren, dat wordt superhard zodat je een knakje krijgt als je, je vorkje erin zet hmmm...
Haar maten zijn 1.2kg pure chocolade stukjes (wel 80% cacao!!)aan couveturechocolade  en 6dl room. dit is voor maar liefst 1.8kg aan ganache waar je een 25-30 cm met gemak kunt maken (en een beetje overhoud)
Room aan de kook brengen en daarna over de stukjes in een kom gieten. Daarna kloppen met een garde en niet met een mixer ivm luchtbellen. En een nachtje laten stollen.
De volgende dag kun je dan de ganache steeds in porties ietsje verwarmen zodat deze smeerbaar is en tussen het aanbrengen van de lagen steeds even wachten zodat het goed aandroogt.
Met een warm mes kun je dan de taart su-perstrak afsmeren!
Succes!

"A party without CAKE is just a MEETING"
www.sweetcleefcakes.nl