1

Onderwerp: Invriezen

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag.

Ik heb begrepen dat je een taart bekleed met marsepein het beste niet in de koelkast kan bewaren omdat dan de marsepein gaat smelten.

Is het mogelijk om een gevulde taart, afgesmeerd met botercreme (in doos en pedaalemmerzak) in te vriezen?

Mijn idee hierachter is dat ik hem dan bevroren ga bekleden en decoreren zodat de taart zelf zo lang mogelijk koel blijft.... Weet iemand of de marsepein dan alsnog gaat smelten?
Of heeft er iemand andere tips voor me?

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties!

Groetjes, deje81

2

Re: Invriezen

hi,

Je kunt een taart bekleed met marsepein best wel in de koeling bewaren, marsepein smelt niet echt, het gaat zweten door de temperatuurswisseling. Hier heeft een taart alleen last van met warm vochtig weer, je krijgt dan een glanzende laag over je taart die alleen maar droogt door er bv een ventilator op te zetten.

Conclusie: vallen de mussen niet dood van het dak en/of er is geen vochtigheid in de lucht, dan kun je je taart met een gerust hart bekleed en al in de koelkast zetten :)

3

Hoi Siep,

Dank je wel voor je reactie maar ik heb helaas al een aantal keren gehad dat de marsepein in de koelkast "smelt". En dan is de taart niet mooi strak meer en dan zie je aan de rand dat de marsepein eronderuit komt.

Groetjes jeannette

4 Laatst bewerkt door Carien (23-09-2012 21:56)

Deje, waar smeer je je taart mee af?

Daar zit waarschijnlijk het smeltprobleem, niet in de marsepein zelf :nooo Marsepein kan prima in de koelkast en in de vriezer :Y 

Ik zou alleen geen bevroren taart gaan bekleden,  :think: dan krijg je denk ik wel een condensprobleem :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Denk idd ook dat het dan in het afsmeren zit of dat je de marsepein flinterdun uitrolt. Zelf smeer ik altijd af met 1:1 botercreme of met ganache :9

6

Op het forum lees je vaak dat je taarten in zijn geheel in kan vriezen. Mijn ervaring daarmeee is slecht ! Ik vond de taart zoveel minder lekker! De marsepein vond ik wat taai, vulling veel minder smaak, niet de kwaliteit die ik van mijn taarten verwacht. Meningen verschilllen maar voor mij niet meer compleet in vriezen. Wat naar mijn mening wel goed kan is alleen een biscuit invriezen!

7

Dank jullie wel voor de reacties! Erg fijn! Ik smeer mijn taarten af met botercreme. Heb geen idee of dit 1:1 is. Ik gebruik 100 gram botercrememix, 100 gram poedersuiker, 250 ml water en 250 gram roomboter.

Ik probeer de marsepein wel altijd zo dun mogelijk te maken omdat ik dat lekkerder vind.

Zou het probleem in mijn botercreme of aan mijn marsepein kunnen liggen?

Groetjes, jeannette

8

Nog even als aanvulling. De marsepein die ik gebruik is 1:3 en mijn ervaring is dat de marsepein in de koelkast gaat zweren en daardoor glanzen. Dit wil ik ook graag voorkomen.....

9

Ik denk dat het een combinatie is van beide....in de botercrememix zit water en dit gaat niet echt goed samen met marsepein. En als je de marsepein ook heel erg dun uitrolt, dan krijg je inderdaad een 'smelteffect'.

De meningen zijn verdeeld of je af kunt smeren met de botercrememix, ik zeg......NEEEEEEE, één keer een druipende taart in de koeling gehad en sindsdien nooit meer. Enfin, anderen zeggen dat het prima kan. Ik maak altijd botercreme op basis van 250 gram roomboter en 250 gram suikerbakkerspoeder.

10

invriezen is handig, het bespaart tijd, maar ik heb het gevoel (geen ervaring, maar gewoon het idee) dat de taart toch minder lekker smaakt.

dus het is kiezen tussen:
-invriezen; makkelijker werken maar minder smaak
-vers; meer stress maar wel lekkerder

Of zie ik dat verkeerd? wat is jullie ervaring?

perfectionist in hart en nieren. vermoeiend!!

11

Mijn ervaring is dat invriezen soms érg handig is en niks afdoet aan de smaak etc..

12

ik vries de kale kapsels in, verder niks.

Afsmeren met bc 1:1 of met ganache ( :9 ).
Wanneer je een taart goed afsmeert, is het kapsel en vullingen zowat luchtdicht afgesloten. Uitdroging en achteruitgang van smaak is dan minimaal vind ik :)

Ik gebruik bijna alleen koelkastvullingen en werk met Zeelandia marsepein.
Heb tot nu toe 1x een smeltende laag gehad :o , maar dat had te maken met een lactose-intolerantie en dus geen goed afsmeermateriaal :grr:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl