1

Onderwerp: Altijd klonten in de Vanille Cream Frosting.. HELP!!

Hoi medebak(st)(k)ers!

Zoals de titel al zegt.. ik heb altijd klontjes in mijn Vanille Cream Frosting. Ik zie er ook steeds tegenop op m weer te maken, maar ja als ik red velvet cupcakes maak, is dit toch wel de magische combi..

Heeft iemand alsjeblieft de gouden tip voor me??

Ik volg het recept dat hier op het forum staat.
Als tip wordt gegeven dat je de melk met bloem tijdens het afkoelen onder bakpapier moet doen, dat werkt hier niet. In de open lucht werkt ook niet, helemaal afdekken niet en door extra lang namixen verdwijnen
ze ook niet :grr: .
Ik vind dat het niet echt storend is qua smaak, maar wel qua korrel die je voelt met eten.

Alvast enorm bedankt voor de tips!
(of een ander recept voor de topping icm de red velvet cupcakes, is ook welkom!)

Groetjes

Re: Altijd klonten in de Vanille Cream Frosting.. HELP!!

welk recept is dat dan, want er zijn er meerdere.

maar in ieder geval, als je het moet koken, moet je natuurlijk goed roeren zodat er geen klontjes in komen. die gaan als ze er eenmaal inzitten niet weg door afkoelen ;)

afkoelen kan je met een plastic folie erop doen, dus niet erover, maar dat is alleen om velvorming tegen te gaan.

I never met a calorie I didn't like....

3

Dit recept hou bedoel ik. Ik doe de folie er idd overheen, niet erop (dat het het mengsel echt raakt bedoel je?). Ik roer idd (nog zwaar ook op een gegeven moment) de melk met bloem een minuut of 10 en dan is het heel mooi glad, maar als ik het dan laat afkoelen, komt er een 'korst' overheen en dat zorgt voor klontjes als je dat gaat roeren.

Maar dan ga ik het nog een keer proberen, maar dan met de olie erop!

Groetjes!
----------------------------------------------------------------
CREAM VANILLE FROSTING
Is ruim genoeg voor 30 CC's
90 g bloem
480 ml melk
400 g ongezouten Boter
400 g fijne kristalsuiker
10 ml (2 tsp) vanille essence
Klop de bloem en het melk samen in een steelpannetje. Aan de kook brengen (goed blijven roeren over de bodem) en 10 - 15 minuten laten doorkoken. Hierna afdekken met bakpapier en af laten koelen tot kamertemperatuur.
Boter flink smeuig en luchtig kloppen. Langzaam de suiker toevoegen en tot slot de vanille. Als alles goed is gemengd de afgekoelde melk/bloem-mix erbij en dan 5 minuten op medium/hoog kloppen. Afdekken en 15 minuten (geen minuut langer!!) in de koelkast.

4

Folie bedoel ik natuurlijk ;)

ja, folie erop, dat het het mengsel echt raakt zodat er helemaal geen lucht bijkomt met het afkoelen. heerlijk smurfensnot gevoel als je de folie erop legt :lol:
dan vormt er geen vel, dus kan het ook geen klontjes veroorzaken!

je trekt de folie er dan af, dan kan er wel een beetje aan blijven zitten, en volgens mij kan je dat zelfs ook gebruiken... (weet het niet helemaal zeker) maar probeer het, zou moeten lukken als dat het probleem is.

ik zie ook dat het met kristalsuiker moet, is het niet handiger om poedersuiker te nemen, (misschien wel iets minder, want dat is wel zoeter, komt door verschil in gewicht en structuur) dan heb je in ieder geval geen korreltjes, want het lijkt me niet dat de suiker helemaal oplost in het botermengsel

je zou ook kunnen proberen de suiker op te lossen in het melk/bloem mengsel, door het vocht verdwijnen de korreltjes namelijk. (zou eerst de folie proberen, dan weet je tenminste of dat werkt)

ik ben benieuwd!

I never met a calorie I didn't like....

6

Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ga het met de folie proberen. Omdat er in het recept 'fijne suiker' staat, dacht ik dat het gewone suiker moest zijn. In botercreme gebruik ik wel altijd poedersuiker.

Ik ga dat eens proberen!! :Y