1

Onderwerp: spoedje: wigwamprobleem, zou dit werken?

Ben nu bezig een indianentaart te decoreren maar heb ruzie met de wigwam die bovenop de taart moet komen.
Bedoeling was dikke satestokjes, elastiekje aan de bovenkant, uitzetten zoals een wigwam en dan een lapje fondant eromheen, simpel.
Maar nu blijven de stokjes niet wijd staan zoals ik het wil. Heb het volgende bedacht: als ik de stokjes nou een stukje in de taart duw, beetje schuin al en dan het elastiekje er losjes omheen zodat die niet aan de stokjes trekken en de stokjes geen gaten in de taart trekken (hoop ik). DAn blijven ze al staan en dan de fondant erom.
Is het een beetje duidelijk wat ik bedoel hihi. En zou dat werken??

Re: spoedje: wigwamprobleem, zou dit werken?

Ik zou hem even in een dummie  of als je die niet hebt een kartonnen doos prikken, bijv cornflakes, totdat de fondant  uitgehaald is, je kan hem dan makkelijk op de taart zetten

I never met a calorie I didn't like....

3

Ja maar ik denk niet dat dat gaat werken. Die fondant ligt in principe gewoon los op die stokjes, dus ook al is die fondant uitgehard, de stokjes eronder gaan dan nog alle kanten op.

Je moet de stokjes een klein beetje insmeren met lijm, en dan blijft het best zitten hoor, je moet het natuurlijk wel voorzichtig verplaatsen.
Je kan het wel meteen op de taart doen, maar dan heb je kans dat de stokjes eerder gaan verschuiven, een dummie biedt namelijk weerstand

Misschien ook een ondersteunde, soort grondzeil maken, zodat je stokjes meer houvast hebben, dat ziet niemand als het tentdoek erop zit

6

Mja, ik zit ff te denken. Ik snap hoe je het bedoelt. Maar ik ben al een tijdje aan het klungelen geweest met alleen die stokjes. Elastiek strak erom, los erom, meer stokjes, minder stokjes. Maar hoe ik het ook doe, de stokjes hebben echt een eigen wil. Ik ben bang dat als ik de fondant gewoon uit laat harden, het alsnog kapot getrokken word doordat de stokjes alle kanten opgaan...
He gatsie...

7

Elastiekje is ook vrij groot, moet hem er echt minstens 5x omheen doen, maar kleiner heb ik niet. Ga ff verder klungelen met een draadje erom knuppen, kijken of dat een ander effect geeft...

8

je kunt ze niet alvast in een dummie steken, want doordat ze schuin staan, zou je de wigwam niet meer van de dummie afkrijgen zonder dat je fondant kapot gaat...

kun je de fondant niet om een stuk papier (in patatzakvorm vouwen) kunnen laten drogen en dan als hij uitgehard is zo op de taart en dan iets van stokjes erbovenuit laten komen alsof ze er ook in zitten??

Groetjes, Dorothea.

9

Vergeet helemaal te kijken hier (niet geabboneerd..).
Dat was een optie geweest Dot, alleen dat ging ik niet meer redden qua tijd.
Heb het zoals ik gisteravond zei met een klein stukje draad geprobeerd, dat ging beter als het elastiekje.
Onderkant ietsiepietsie in de taart geduwd en lapje fondant eromheen en klaar. Fondant wou niet helemaal meewerken dus super was ie niet, maar de constructie was op zich prima zo.
Mocht ik ooit weer een wigwam moeten maken, dan gebruik ik de droogtechniek om een puntzak wel :)