1

Onderwerp: Met SPOED HULP GEVRAAGD!!!!

Ik heb de aarbeienbavroais gemaakt die hier onder recepten op de site staat vermeld.. maar volgens mij is er iets fout gegaan want hij word niet stevig.. heb hem al 2 uur in de koelkast staan maar het is nog steeds net een soepje.. Wat moet ik doen!? Dit is mn eerste taart, en die heb ik nodig voor de verjaardag morgen... (voor de rest is gelukkig wel alles gelukt haha)

Groetjes

Re: Met SPOED HULP GEVRAAGD!!!!

Welke heb je precies gemaakt? De aardbeienmousse of de aardbeienyoghurtbavarois?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

de aardbeienyoghurtbavarois

4 Laatst bewerkt door Carien (14-09-2012 18:55)

rustig adem in adem uit :Y  duurt wel iets langer dat opstijven :s  ;)

er staat ook 3u laten opstijven, da's wel minimaal 3u volgens mij :think:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

ik dacht zelf misschien meer gelatine erbij.. Misschien is er gewoon meer sap vrijgekomen van de aardbeien.. Maar ik durf het niet aan om het zomaar erbij te doen. En als er wel meer gelatine bij moet, moet het dan erdoor gemixt worden of is het beter om het erdoor te roeren, aangezien er alles al bij zit van slagroom, yoghurt enz..

6

OW! Carien, daar zeg je wat.. daar heb ik gewoon overheen gelezen..   :o    ojee.. haha schaam me dood nu! Dan moet ik nog even wat geduld hebben dus...  :x

Komt het vast nog wel goed, JesCK!

Laat straks nog maar even weten of hij er al beter uit ziet.

Hoe is íe nu?

9

Gelatine kun je het beste erdoor heen roeren. ik ga deze vulling over een paar weekjes maken ben benieuwd! hopelijk lukt het voor morgen

10

Nu is hij al een stuk steviger.. maar nog niet stevig genoeg. Misschien gewoon een nachtje in de koelkast laten staan en morgen de taart vullen ipv vanavond.

11

Jammer dat hij nog niet stevig genoeg is.. :think:  :think:

Een nachtje laten staan heeft inderdaad wel kans op succes. Het stijft altijd nog wel een beetje na..
Ligt er ook aan wat er mis is gegaan.
- Als het geheel nog teveel kamertemperatuur was, dan kan een nachtje laten staan heel goed werken. Gelatine gaat pas onder een bepaalde temperatuur goed werken, dus het kan dan even duren voordat de hele kom goed koud geworden is. 

Dus wat er mis kon zijn:
- slagroom niet koud genoeg vóór het opkloppen, of te veel op kamertemperatuur gekomen ná het opkloppen. Dan vraagt het meer tijd.
- Gelatinemengsel te warm er door geroerd, waardoor geheel niet meer koud was en dus langer duurt om op te stijven.
- iets verkeerd gegaan met afwegen/meten, dus teveel vloeistof op de hoeveelheid gelatine. Als het alleen een heel klein beetje teveel is, kan een nachtje koelkast ook goed helpen.
- Gelatine te heet door de rest en yoghurt ook op kamertemperatuur, waardoor het mengsel te warm door de slagroom is gegaan. Boven 28 graden (uit mijn hoofd, misschien zelfs lager) gaat de geslagen slagroom smelten, waardoor je de stijfheid van de geslagen slagroom niet meer hebt, het smelt dan terug tot vloeistof en je dus nog meer vloeistof moet binden.
- Gelatine gekookt, dan gaat de bindende werking ook achteruit.

Je kunt het geheel nog oplappen door er alsnog 1 of 2 gesmolten en opgeloste blaadjes door heen te werken, je mist dan misschien wat luchtigheid, maar de smaak zal nog prima zijn, hoor. Als je tijd genoeg heb, zou ik het eerst een nachtje laten staan.

12

Nou, dat is een uitgebreid advies van Mieperdemiep, jij weet er veel van zeg. Hoe zou het zijn na een nacht in de koelkast?

Tieneke

13

Hey allemaal! Heel erg bedankt voor jullie adviezen! Uiteindelijk was het niet meer nodig, door mijn stomme fout om over het stukje tekst heen te lezen dat hij minimaal 3 uur moest opstijven.

Hij heeft in totaal 5 uur staan opstijven en toen vond ik het stijf genoeg. Dus heb gister tot laat in de nacht nog staan vullen en bekleden. Maar het resultaat mag er wezen voor mijn eerste taart hoor! Ben best wel trots! Nu  nog hopen dat hij smaakt.

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/530465_4592398490708_1405737060_n.jpg

14

:think: je eerste taart en dan meteen 3 hoog????

:thumb: hartstikke goed en mooi gemaakt :Y  en dattie lekker is, daar twijfel ik niet over :nooo  ;)

van harte gefeliciteerd!! Zowel met de verjaardag als met de taart :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15 Laatst bewerkt door JesCK (15-09-2012 09:42)

Dankje!
Ik ben bang dat hij wel erg zoet is, maar daar zal dochterlief geen problemen mee hebben  :rolleyes:

Maar ja inderdaad, heb nog nooit eerder een taart gebakken (wel cake ofzo maar dat is al jaren geleden) en nog nooit met fondant gewerkt! Vorig jaar vroeg ik aan de bakker of hij zo'n taart kon maken, maar dat deed hij niet zei hij.. Dus heb ik dit jaar maar de touwtjes in eigen handen genomen haha :D

16

Zo, dat is een leuke taart geworden! En dat voor je eerste! Wat een schattige beertjes.
Fijn dat het gelukt is met de bavaroise.

Lekker verjaardag vieren vandaag!

17

@mieperdepiep: Dankjewel! En we gaan zeker lekker verjaardag vieren! Dat  komt helemaal goed  :Y

18

oh trouwens, die beertjes heb ik niet zelf gemaakt he! Dat zijn suikerdiertjes die heb ik gekocht bij xenos!  :rolleyes: